بساز و بفروش ورشکسته چینی به ایران می آید؟

خبرها حکایت از آن دارد که شرکت های چینی فعال در ساخت مسکن قرار است بخشی از مسکن حمایتی وعده داده شده از سوی دولت سیزدهم را در کشورمان احداث کنند.

به گزارش تحریریه، اصلی ترین وعده انتخاباتی «ابراهیم رئیسی» در زمینه مسکن بود و وی بارها قول داد که زمینه را برای ساخت سالانه ۱ میلیون مسکن برای افراد نیازمند در دستور کار قرار می دهد. در حقیقت دولت سیزدهم وعده داد در سال ۱۴۰۴ نزدیک به ۴ میلیون مسکن را به واجدان شرایط تحویل می دهد.

در روزهای گذشته از آماده سازی مراحل پیش ثبت نام متقاضیان خبرهای منتشر شد. گزارش رسانه ها حکایت از آن دارد که «محمود محمودزاده» معاون وزیر راه و شهرسازی شرایط ثبت‌نام برای مسکن حمایتی، زمان ثبت‌نام و تحویل واحدهای مسکونی و ... را اعلام کرد. 

همچنین «اقبال شاکری» عضو شورای عالی مسکن از مذاکره با انبوه‌سازان چینی برای ساخت مسکن حمایتی خبر داد. وی گفت که قرار بر این است پنج شرکت بزرگ انبوه‌سازی کار ساخت پروژه جهش تولید مسکن را بر عهده بگیرند و همچنین ضمانت‌های اجرایی برای تحویل به موقع این واحدها در نظر گرفته می‌شود. 

نکته مهم اینجاست که به تازگی بزرگترین شرکت ساخت مسکن چین با نام «گروه اورگراند» اوضاع مالی به شدت نابسامانی دارد و در بسیاری از پروژه های خود با تاخیرهای زیادی روبرو شده است. این مادر شرکت با صدها شرکت زیرمجموعه آن قادر به پرداخت اقساط و سود وام های دریافتی از بانک ها نیستند. 

حجم بدهی اورگراند و اقمارش بیشتر از ۳۰۰ میلیارد دلار بیان شده است. این شرکت از دولت چین درخواست کمک های فوری کرده است اما کارشناسان اعتقاد دارند دولت چین تلاش چندانی را برای نجات این شرکت انجام نمی دهد. 

حجم بدهی این شرکت و میزان تاثیرگذاری آن بر بازارهای پولی و بانکی چین به اندازه ای زیاد است که برخی بی تفاوتی احتمالی پکن را باعث ایجاد بحرانی بزرگ برای صنعت و اقتصاد این کشور ارزیابی می کنند.

مسئولان کشور بهتر است قبل از هرگونه تعهد و امضای توافقنامه همکاری به سوابق صدها شرکت زیرمجموع اورگراند توجه داشته باشند تا از گرفتاری های بعدی دولت و مردم در آینده پیشگیری شود.

پایان/

۲۱ مهر ۱۴۰۰ - ۰۰:۰۱
کد خبر: 13170

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 2 =