سایه سنگین بدهی بر اقتصاد بحرین

افزایش سطح بدهکاری عمومی بحرین و تنگناهای اقتصادی، کمبود بودجه و کفایت نکردن کمک های مالی کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس سبب شده است که مقامات بحرین تلاش کنند مالیات بر ارزش افزوده را از رقم ۵ درصد به رقم ۱۰ درصد افزایش دهند.

به گزارش تحریریه، تارنمای «الخلیج اونلاین» امارات در گزارش خود از اقتصاد بحرین نوشت، اقتصاد بحرین به دلیل نبود منابع طبیعی و کمبود بودجه در میان اقتصاد کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس وضعیت بسیار ضعیفی دارد. این موضوع سبب شده است بحرین برای اصلاح اقتصاد خود به حمایت کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس نیاز داشته باشد.

به نوشته تارنمای الخلیج اونلاین، بحرین در مقایسه با دیگر کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس، تولید نفت کمتری دارد و روزانه حدود ۲۰۰ هزار بشکه نفت تولید می کند. این موضوع سبب شده است تا در آمدهای منامه هم کم باشد. کسر بودجه این کشور در نیمه نخست سال جاری میلادی به ۵۲۰ میلیون دینار (۱.۳۸ میلیارد دلار) رسیده است. کاهش تولید نفت هم سبب شده است که بحرین نیاز به اصلاحات اقتصادی و حمایت خارجی داشته باشد تا کمبود بودجه خود را جبران و اوضاع اقتصادی خود را بهبود بخشد.

تارنمای الخلیج اونلاین افزود: آمارهای دولتی نشان می دهد که اقتصاد بحرین دچار درد و رنج های واقعی شده است. آمارهای مرکز آمار و دولت الکترونیک بحرین نشان می دهد که تولید ناخالص ملی بحرین طی ۴ ماه نخست سال جاری به دلیل پیامدهای ناشی از شیوع کرونا و رکود اقتصاد غیر نفتی به میزان ۱۱.۲درصد کاهش یافته است.

به نوشته تارنمای الخلیج اونلاین، پیش از شیوع کرونا و کاهش تولید ناخالص ملی بحرین، قرار بود کشورهای حاشیه خلیج فارس طی ۵ سال ۱۰ میلیارد دلار به این کشور کمک کنند. این در حالی است که سطح بدهکاری عمومی بحرین به ۱۳۳ درصد رسیده که رقم بالایی است. از این رو، بحرین برای پشت سرگذاشتن تنگنای مالی نیاز به کمک دارد و کمک های گذشته در این زمینه دیگر کفایت نمی کند.  در همین حین مقامات بحرین برای مقابله با کمبود بودجه تلاش می کنند مالیات بر ارزش افزوده را از رقم ۵ درصد به رقم ۱۰ درصد برسانند.

پایان/

۲۳ مهر ۱۴۰۰ - ۱۳:۳۸
کد خبر: 13179

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 2 =