سال 1401 حقوق کارمندان دولت کاهش می یابد

سال 1401 حقوق کارمندان دولت کاهش می یابد و دولت سیاست متفاوتی را در پیش گرفته است.

به گزارش تحریریه، شواهد سیاستگذارانه نشان می دهد که در سال 1401 حقوق کارمندان دولت افزایش نمی یابد و دولت سیزدهم سیاست دیگری را در پیش گرفته است که مبنای آن یک برداشت غلط از ماهیت تورم در ایران است، و طبق همین برداشت غلط به دنبال کاهش حقوق و دستمزد است.

در چند سال اخیر برخی افراد که در تیم اقتصادی دولت سید ابراهیم رئیسی حضور پررنگی دارند، برساخته ای ذهنی از اقدامات کمال درویش در بازسازی اقتصاد ترکیه به مبنای سیاستگذاری اقتصادی تبدیل کرده اند که می گوید برای کاهش تورم؛ حقوق کارمندان دولت را باید کاهش داد و از سوی دیگر، با کاهش قابل توجه تورم، قدرت خرید آنها را حفظ کرد که به عنوان نمونه موفق به ترکیه ارجاع می دهند.

طبق این تحلیل، حقوق کارمندان دولت با سهم تقریبا 15 درصدی از بودجه کل کشور، عامل تورم معرفی شده و کاهش دادن آن و یا حداقل عدم افزایش آن باعث کنترل تورم می شود، درحالیکه در 20 سال گذشته سهم کل بودجه دولت از نقدینگی خلق شده تنها 13 درصد است و افتخار 87 درصد از خلق پول به بانک های خصوصی می رسد که اقتصاددانان برجسته کشور در نامه ای به رهبر معظم انقلاب آنرا توضیح دادند.

تیم «کمال درویش گرا»ی دولت سید ابراهیم رئیسی نوستالژی خاصی از این اقتصاددان وابسته به بانک جهانی دارد و به همین دلیل خبرگزاری فارس در گزارشی با عنوان: مسیر «کمال درویش» پیش روی مردان اقتصادی دولت سیزدهم/ دولت راهی جز مقاومت در برابر چرخه دستمزد- تورم دارد؟ به تشریح این گزینه به عنوان گزینه مطلوب برای دولت سید ابراهیم رئیسی پرداخت و آنرا توصیه کرد.

نتیجه اینکه ارزش واقعی حقوق ها در سال 1401 کاهش خواهد یافت، چه این کاهش اسمی باشد و چه نباشد. با تورم 57 درصدی کنونی، هرگونه افزایش حقوق ها کمتر از این رقم به معنای کاهش حقوق کارمندان دولت و کارگران است و در صورتی که میزان اسمی حقوق دریافتی هم کم شود؛ که البته احتمال آن اندک است؛ شاهد نابودی بیش از پیش قدرت خرید خانوارهای ایرانی و تقاضای کل، و افزایش قابل توجه فاصله طبقاتی و از بین رفتن طبقه متوسط خواهیم بود.

به نظر می رسد که دولت سیزدهم برای متوقف کردن افزایش حقوق کارمندان دولت تصمیم خود را گرفته است، اما به این مهم توجه ندارد که دریافتی اکثر کارمندان دولت حدود 300 دلار در ماه است که با حداقل حقوق کارگری در ترکیه برابری می کند و تقریبا 25 درصد سال 1390 می باشد.

آیا مسعود میرکاظمی به کمال درویش دولت سید ابراهیم رئیسی تبدیل خواهد شد؟

پایان/

۲۱ مهر ۱۴۰۰ - ۱۶:۰۷
کد خبر: 13187

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 7 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 2
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • کارشناس سیاسی IR ۱۶:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۱
      8 1
      متاسفانه کابینه آقای رئیسی مخصوصا دربخش اقتصاد بسیار افراد ناکارآمد و ضعیفی دارد این افراد ئر ئرون با هم اختلافات سلیقه دارند عدم وجود کارشناس ارشد دراین بخش باعث مشکلات عدیده زیادی شده نمونه اش اوضاع نابسامان بورس
    • mts GB ۱۹:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۱
      2 0
      متاسفانه افرادی که در راس اقتصادی دولت قرار گرفتن از دانشگاه در پیت و فامیلی امام صادق که حیف اسم امام صادقی که روی دانشگاه گذاشتن، مدرک گرفتن