سواد حقوقی تیم مذاکره کننده ظریف  در مقابل سواد تیم غربی یک شوخی بود

کارشناس مسائل بین الملل گفت: تیم ظریف استانداردهای یک تیم مذاکره کننده را نداشت و معادلات جهانی و اقتصاد را نمی‌شناخت.

به گزارش تحریریه، عطا بهرامی کارشناس مسائل بین الملل درباره اظهارات اخیر محمد جواد ظریف وزیر سابق امور خارجه کشورمان پیرامون برجام، گفت: برجام عجیب آغاز و عجیب تمام شد، همچنان هم حواشی عجیب آن ادامه دارد؛ مگر امضا کردن یک توافق بین المللی این چنین است که نگاهی گذرا بیاندازند و کلمات را نبینند. شرایط نوشتن توافق این چنین است که دو طرف توافق را می‌نویسند و بر روی همه کلمات آن ماه‌ها و سال‌ها کار می‌کنند و در نهایت امضا می‌شود، حتی اگر توافق خرید یک ملک مسکونی باشد.
وی افزود: اینکه آقای ظریف می‌گوید واژه تعلیق را ندیدند از آن حرف هاست، بحث اصلی ما تحریم‌ها و توانایی‌های هسته‌ای کشور بود و موضوع فرعی نبود که آن را نبییند، در متن آمده بود که ذات تحریم‌ها تعلیق یا لیفت یا ساسپند می‌شود، اینکه ظریف آن را  ندیده خیلی چیز عجیبی است. غربی‌ها هزاران بار شفاهی هم گفته بودند که تحریم‌ها را برنمی دارند و وقتی انتقاد می شد،  به منتقدان می‌گفتند شما نمی‌فهمید.

محمدجواد ظریف و تیم او، توافق  برجام را نخوانده امضا کردند
بهرامی ادامه داد: امنیت بین الملل متن توافق را از قبل منتشر کرده بود و اینکه گفته می‌شود آقای ظریف و تیم آن توافق را ننوشتند و آن را نخوانده امضا کردند حرف درستی است. واقعیت ماجرا این است که تیم ظریف انتظار دیگری از برجام داشتند؛ آنها با آمریکایی‌ها صحبت کرده بودند که در متن توافق برجام امتیاز حداقلی بدهند، اما در عمل امتیازات بیشتری دهید این حرف طبیعتا ضمانت اجرایی ندارد، اما یک توافق دو فاکتو است.

کارشناس مسائل بین الملل با بیان اینکه تیم ظریف درصدد الگو برداری از چین بود، گفت: اکنون تحریم‌های زیادی علیه چین وجود دارد، اما در عمل اجرا نمی‌شود و روسای جمهور آمریکا آن‌ها را تعلیق می‌کنند و با فرمان‌های اجرایی آن را ندیده می‌گیرند، تیم آقای ظریف هم می‌خواست این الگو را تکرار کند، در حالی که ذات تحریم‌ها وجود دارد، در عمل آن را اجرا نکنند و با خود گفته بودند که در غرب دولت و بخش خصوصی یکی شدند و سرمایه داران با احزابی که دارند همان دولت را شکل می‌دهند و  با ما کار  می‌کنند.

سواد حقوقی تیم مذاکره کننده ظریف  در مقابل سواد تیم غربی یک شوخی بود
وی افزود: به عنوان مثال  در داخل کشور می خواستند یک میلیون خودروی فرانسوی پژو و رنو را تولید کنند، به همین خاطر هم واردات خودرو را ممنوع کردند و این قبل از تحریم اتفاق افتاد و گفته بودند ما به طور غیر رسمی بازار خودرو را به فرانسوی ها و بازار نفت را به شرکت‌های انگلیسی و اروپایی می‌دهیم و چینی‌ها را بیرون می‌کنیم که این کار را هم انجام دادند و به غرب گفتند شما در عمل تحریم‌های ما را بردارید و غرب هم در مقابل قبول کرد، اما بعد از اینکه خرشان از پل گذشت آن را انجام ندادند و در نهایت هم که ترامپ آمد از برجام خارج شد. همه چیز دولت آقای روحانی برجام بود و هنگامی که برجام نافرجام ماند، عملا دیگر نتوانست کاری کند.

بهرامی سواد حقوقی تیم مذاکره کننده ظریف  با تیم غربی را یک شوخی خواند و تصریح کرد: یک حقوقدان متخصص در آن تیم نبود و با سوادترین آن‌ها آقای ظریف بود که واژه تعلیق را ندید و به همین دلیل بهانه‌های بی ربط می‌آورند، با این صحبت ها اگر سکوت می‌کردند بهتر بود و در تیم ظریف معادلات جهانی و اقتصاد را نمی‌شناختند و فقط می‌رفتند و می‌آمدند و استانداردهای یک تیم مذاکره کننده را نداشت که باید صدها نفر متخصص در آن باشند.

گفتنی است محمدجواد ظریف وزیر خارجه سابق کشورمان چند سال پس از امضای برجام، در گفت‌وگویی عمومی اعتراف کرد که واژه تعلیق چندبار در برجام آمده، اما مذاکره‌کننده برجام به او اطلاع نداده است.

آنچه این اعتراف را در فضای رسانه‌ای کشور جنجالی کرد، این بود که ظریف سال ۹۴ هنگام تصویب برجام در مجلس به نمایندگان اعلام کرده بود که با امضای برجام، تحریم‌ها لغو می‌شوند و چیزی به نام تعلیق در برجام وجود ندارد. محمدجواد ظریف اخیرا در گفت‌وگویی نیز گفته بود که واژه تعلیق در ضمائم برجام وجود دارد و نه خود متن برجام.

منبع: yjc

پایان/

۲۲ مهر ۱۴۰۰ - ۲۱:۳۵
کد خبر: 13221

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 0 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 6
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • م IR ۲۳:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۲
      0 1
      من یک ادم..بیسوادازتحصیلات دانشگاهی هستم...وقتی بنظرمن...این قضیه..تعلیق..وندیدن گروه مذاکره کننده...واقعامشکوک است..وجادارد..بطورحدی..پیگیری...وحتی جوابگوباشند...مسعله...منافع 80میلیون ایرانیست..که اینها ندیده اند..خنده داراست...
    • IR ۰۰:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۳
      0 0
      یعنی شش کلاس سواد داشتن ؟
    • IR ۰۱:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۳
      1 0
      جالبه که سایت قطره از ایشان به عنوان کارشناس یاد می کند. این را به هر دانشجوی روابط بین المللی بگویید که عطا بهرامی کارشناس مسائل بین الملل واقعا خنده اش می گیرد. شاید هم به عنوان جوک ترین جوک بین بچه های روابط بین المللی انتخاب شد 😂😂😂😂
    • IR ۰۸:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۳
      1 0
      بیچاره ظریف مگر کاره ای بود تصمیمات مگه بالا دستی نیست
    • IR ۰۸:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۳
      0 0
      به معنای واقعی کلمه حق شناسی کردید در حق نمک کدخدا احسنت خائنان ریاکار دروغغغغگو
    • میرزایی IR ۱۴:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۳
      0 0
      کم من فئة قليلة غلبت فئة كثيرة