سهم ایران در تجارت داغ خودروهای دست دوم

در حالیکه خودروهای فرسوده نبرد با تغییرات آب و هوایی را با مشکل مواجه کرده است اما ژاپن، اروپا و آمریکا از مهمترین کشورهای فعال در صادرات پرسود خودروی دست دوم به کشورهای دیگر هستند.

به گزارش تحریریه، تارنمای تحلیلی «moderndiplomacy» یکی از مهمترین موانع در دستیابی به اهداف زیست محیطی و کاهش آلودگی هوا را خودروهای فرسوده عنوان کرد و نوشت، هنگامی که رهبران جهان در چند هفته آینده در همایش تغییر اقلیم سازمان ملل متحد در گلاسکو اسکاتلند شرکت می کنند، آنها را با وسایل نقلیه برقی جابه جا می کنند، برای اینکه یادآوری کنند، بخش حمل و نقل نقش مهمی در کاهش انتشار گازهای گلخانه ای دارد.

مجلس شورای اسلامی به دنبال آزادسازی ورود خودروهای دست دوم خارجی به کشور بود که با دخالت ذی نفعان به جایی نرسید، و متوقف شد. به همین دلیل ایران در بازار خودروهای دست دوم خارجی جایی ندارد. 

در حالی که بسیاری از کشورهای توسعه یافته متعهد شده اند خودروهای بنزینی و دیزلی خود را در دو دهه آینده کنار بگذارند، این گذار در کشورهای در حال توسعه پیچیده تر خواهد بود، جایی که اتومبیل های قدیمی وارد شده از اروپا، ژاپن و ایالات متحده اغلب تنها گزینه مقرون به صرفه هستند.

بسیاری از این خودروهای فرسوده دودهای خطرناکی از خود تولید می کنند و افراد را در معرض سطوح بالای آلودگی هوا قرار می دهند و اغلب منجر به تصادفات و مرگ و میر بیشتر می شود.

«راب دی جونگ» رئیس واحد کیفیت و تحرک هوای محیط زیست سازمان ملل متحد (UNEP) می گوید هیچ راهی وجود ندارد که جهان بتواند مطابق توافقنامه پاریس در مورد تغییرات آب و هوایی به اهداف مربوط به جهان بدون آلایندگی خود برسد، مگر اینکه برای تعویض خودروهای فرسوده تلاش شود.

وی افزود: در طول سال ها و با افزایش تقاضا برای خودروهای دست دوم و مقرون به صرفه در کشورهای در حال توسعه، ما شاهد افزایش صادرات خودروهای آلاینده و قدیمی از کشورهای توسعه یافته بوده ایم. این مسائل همه به هم مرتبط هستند. اگر می خواهیم ناوگان جهانی الکتریکی شود، این مشکل نیز باید به عنوان بخشی از معضل حل شود».

خودروهای زیر حد استاندارد

در سطح جهان، بخش حمل و نقل عامل انتشار تقریبا یک چهارم گازهای گلخانه ای مربوط است. انتشار گازهای گلخانه ای همچنین منبع مهمی از ذرات ریز و اکسیدهای نیتروژن است که از عوامل اصلی آلودگی هوای شهری هستند.

بسیاری از خودروهای فرسوده صادر شده از کشورهای مبدا از استانداردهای ایمنی یا آلایندگی برخوردار نیستند و برخی از آنها حتی از قطعات کلیدی یا ویژگی های ایمنی مانند فیلترهای هوا محروم هستند. در حالت ایده آل، این وسایل نقلیه باید به عنوان بخشی از روند گذار جهانی به سمت وسایل حمل و نقل الکتریکی به سرعت حذف شوند اما در عین حال، کارشناسان می گویند تجارت این خودروها باید کنترل شود، نه تنها به این دلیل که ناوگان جهانی تا سال ۲۰۵۰ دو برابر می شود بلکه به این دلیل که حدود ۹۰ درصد این رشد در کشورهای با درآمد کم و متوسط ​​اتفاق می افتد و استفاده این خودروهای با استاندارد پایین در این کشورها فرایند آلایندگی هوا را افزایش می دهد.

در گزارش مهمی در اکتبر گذشته، واحد کیفیت و تحرک هوای محیط زیست سازمان ملل متحد دریافت که سه صادرکننده بزرگ خودروهای کارکرده یعنی اتحادیه اروپا، ژاپن و ایالات متحده ۱۴ میلیون خودروی سبک دست دوم را بین سال های ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۸ به سراسر جهان صادر کرده اند.

از ۱۴۶ کشور مورد مطالعه در این گزارش، حدود دو سوم آنان سیاست های «ضعیف» یا «بسیار ضعیفی» را در زمینه واردات خودروهای فرسوده دارند. این گزارش خواستار مقررات هماهنگ در سطح جهانی و منطقه ای شده است تا اطمینان حاصل شود که وسایل نقلیه فرسوده در حرکت به سمت جهانی تمیزتر، ایمن تر و مقرون به صرفه تر مشکلی ایجاد نمی کند.

پایان/

۲۷ مهر ۱۴۰۰ - ۰۶:۵۴
کد خبر: 13226

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 1 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 2
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • ناشناس IR ۰۷:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۷
      7 0
      خودروهای دست دوم آلمانی و ژاپنی از خودروهای ایران خودرو و سایپا آلودگی و استهلاک کمتری دارند.
    • IR ۱۲:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۷
      0 0
      نابود باد مافیاهای ایران زمین و از جمله مافیای خودرو که منافع شخصیشونو به منافع جمع ترجیح میدن