۵۰ میلیارد دلار پرونده جدید علیه ایران

«بنیاد دفاع از دموکراسی ها» مدعی شد در دادگاه های آمریکایی به اندازه اموال مسدود شده ایران یعنی ۵۰ میلیارد دلار پرونده قضایی علیه تهران در حوزه تروریسم وجود دارد و کاخ سفید باید به هر شکلی مانع از دسترسی ایران به این پول ها حتی پس از احیای توافق هسته ای شود.

به گزارش تحریریه، تحولات چند هفته اخیر نشان می دهند که ایالات متحده برای بازگشت ایران به میز مذاکره برمبنای توافقی که تیم «حسن روحانی» نوشته بود، بی تابی می کند. از یک سو واشنگتن پی برده است که اوج تحریم های آمریکا هم نتوانست ایران را از پای در آورد و از طرف دیگر تهران راه های سازگاری با تحریم را یادگرفته و برای خود برنامه ای داخلی و بومی طراحی کرده است.

در این چارچوب دولت بایدن برای جلوگیری از نابودی توافقی که برای کاخ سفید همچون هدیه ای بود که قدر آن را ندانست، دست به هر ترفندی می برد تا با افزایش فشار رسانه ای و بین المللی ایران را برای بازگشت به برجام بد فرجام متقاعد کند. یک روز در مورد واژه «به زودی» هیاهو به پا می کند و یک روز دیگر به مقام های اتحادیه اروپا ماموریت می دهد تا ایران را متقاعد سازند و یک روز دیگر از در تهدید وارد می شود و از وجود برنامه جایگزین یا «Plan B» سخن می گوید.

در همین راستا به تازگی اندیشکده آمریکا «بنیاد دفاع از دموکراسی ها» هم در گزارشی مدعی شد که ایران به عنوان پیش شرط آزادسازی ۱۰ میلیارد دلار از پول های بلوکه شده خود را خواستار شده است و واشنگتن هم نشان داده که همچنان مشتاق است در ازای بازگشت تهران به برجام ناقص، کاهش تحریم ها را در کنار میلیاردها دلار پول نقد به تهران هدیه بدهد.

اگرچه هدف این اتاق فکر آمریکایی-صهیونیستی افزایش فشار بر بایدن برای واردنشدن به توافق است اما در بخشی از این گزارش توصیه و اطلاعات جالبی را بیان کرده است.به نوشته این مرکز پژوهشی، ایران اکنون اهرم فشار را در دست گرفته است و با مشاهده نیاز سیاسی و بین المللی بایدن برای خروج از خاورمیانه و تمرکز بر چین، عجله‌ای برای انجام این کار ندارد زیرا می داند زمان به نفع تهران است.

به راحتی می توان بی صبری آمریکا را در گفته های مقامات آن ها شاهد بود. «رابرت مالی» نماینده ویژه کاخ سفید در امور ایران چندی قبل اعتراف کرد که کشورش نمی‌تواند برای همیشه منتظر ایران بماند «اما همچنان صبوری می‌کند». با اینحال به نظر می‌رسد هیچ کدام از این‌ دسیسه ها تهران را مرعوب نکرده است.

بنیاد دفاع از دموکراسی برای مرعوب ساختن ایران برنامه یا ادعایی را مطرح کرده است. این اندیشکده اعتقاد دارد دولتمردان و بازیگران (بنگاه های) خصوصی آمریکایی در کنار نهادهای اسرائیلی و کشورهای حوزه خلیج فارس باید راهکار ترکیبی را برای بازدارندگی سیاسی و اقتصادی در مقابل ایران در پیش بگیرند تا منافع ایران در صورت بازگشت بایدن به توافق هسته ای کمتر باشد. 

گزارش افزود: در این راستا قانونگذاران آمریکایی به ویژه از حزب جمهوری‌خواه در کنگره قبل از این اقدام باید با تصویب برخی قوانین به بنگاه ها و تاجرانی که مایل به تعامل با ایران هستند این پیام را بدهند که به سختی دوباره تحریم ها را اجرایی می کنند و هزینه ها را برای تهران افزایش می دهند. در هر صورت دوره استفاده ایران از تخفیف های تحریمی حداکثر فقط چند سال خواهد بود.

این بنیاد از وجود ۵۰ میلیارد دلار پرونده قضایی علیه ایران از سوی به اصطلاح قربانیان تروریسم در دادگاه های آمریکا خبر داد و تاکید کرد: وکلای آمریکایی باید تلاش کنند تا این پرونده ها و دریافت غرامت را به معاملات بین المللی ایرانی و نهادهای این کشور هم تسری بدهند. در این صورت هم تاثیر اجرای دوباره برجام کمتر می شود و هم از دسترسی ایران به منافع ارزی و دلارهای مسدود شده یا منافع تجارت خارجی در دوره رفع تحریم ها کاسته می شود. 

نکته جالب اینجاست که ایالات متحده برای پول های بلوکه شده ایران که از قضا نزدیک به ۵۰ میلیارد دلار است نقشه کشیده است؛ ضمن اینکه تلاش دارد از تجارت احتمالی ایران با جامعه جهانی نیز در آینده به عنوان ابزاری سیاسی جهت فشار بر تهران استفاده ببرد.  

پایان/

https://www.fdd.org/analysis/۲۰۲۱/۱۰/۰۷/tehran-demands-access-to-۱۰-billion-of-frozen-assets/

۲۸ مهر ۱۴۰۰ - ۰۹:۲۰
کد خبر: 13263

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 7 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 2
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • احمد IR ۱۳:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۸
      3 2
      میگم چرا تورم داریم نامردا هزینه عشق و حالشونو از جهان سوم می گیرند زهر مارشون بشه
    • IR ۱۲:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۹
      0 0
      نوعی دست دازی هست ؛ نمیشه که خودش ببره خودشم بدوزه ، دادگاه بین المللی نمیبایست حکم میداد ؟!