نسخه جدید وزیر صنعت و رئیس شورای رقابت برای خودرو/ موج جدید گرانی با بلاتکلیفی بازار خودرو

همزمان با تشدید بلاتکلیفی در بازار خودروی تولید داخل و وارداتی ممکن است موج جدید افزایش قیمت در بازار شکل گیرد.

به گزارش تحریریه،‌ فاطمی امین وزیر صنعت، معدن و تجارت اعلام کرده است "امسال با یکصدهزار دستگاه افزایش، تولید خودرو به میزان یک‌میلیون دستگاه خودرو خواهیم رساند، ضمن اینکه سال آینده یک‌میلیون و 600هزار دستگاه خودرو در کشور تولید می‌شود"، البته این مقام مسئول در وزارت صنعت تأکید کرده است که "خودروسازان مشکلات عدیده‌ای هم دارند که ما باید برای حل آن کمک کنیم".

علاوه بر این صالحی‌نیا معاون وزیر صنعت هم با اعلام اینکه "امروز به‌دنبال «تولید بدون زیان» برای خودروسازان هستیم"، گفته است: در این راستا 9 پروژه اصلی تعریف شده که مهمترین آن «زنجیره ارزش در صنعت خودرو و اصلاح شرایط آن» است، علاوه بر این در دولت سیزدهم با هدف دستیابی به افزایش تولید، از همه ظرفیت‌ها استفاده خواهد شد.

وعده افزایش تولید خودرو در حالی توسط وزیر صنعت عنوان شده است که خودروسازان مبلغ 75هزار میلیارد تومان به قطعه‌سازان بدهکار هستند و هنوز این مبلغ پرداخت نشده است، به‌عبارت دیگر، نقدینگی قطعه‌سازان، توسط خودروسازان بلوکه شده است و قطعه‌سازان در زمان حاضر برای افزایش تولید نیازمند منابع مالی هستند.

با توجه به مصوبه شورای رقابت قیمت خودرو هر 6 ماه یک‌بار متناسب با نرخ تورم بخشی اعلامی توسط بانک مرکزی تغییر خواهد کرد. خودروسازان هم در این ارتباط آمار هزینه‌های تولید را به شورای رقابت ارسال کرده‌اند اما با توجه به رفتن رئیس شورای رقابت هنوز خبری از رئیس جدید شورا نیست تا روند بررسی تغییرات قیمتی انواع خودروها مورد ارزیابی قرار گیرد.

البته شیوا رئیس سابق شورای رقابت در آخرین نشست خبری خود اعلام کرده بود "شاید اصلاً رئیس جدید بخواهد این مدل قیمت‌گذاری را تغییر دهد و برنامه دیگری را در دستور کار خود قرار دهد، البته قیمت‌گذاری با روش فعلی باید براساس تورم بخشی که از بانک مرکزی اعلام می‌شود صورت گیرد. در زمان حاضر هم هنوز بانک مرکزی تورم را به شورای رقابت اعلام نکرده است و ممکن است تا پایان مهرماه طول بکشد".

در خاتمه باید گفت،‌ همزمان با تشدید بلاتکلیفی در بازار خودروی تولید داخل و وارداتی ممکن است موج جدید افزایش قیمت در بازار  شکل گیرد.

پایان/

۲۸ مهر ۱۴۰۰ - ۱۱:۵۵
کد خبر: 13323

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 9 + 4 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 11
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 1
    • ناشناس IR ۲۲:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۸
      10 0
      شما با خبر ها به افزایش قیمت خودرو دامن میزنین
    • علی عظامی IR ۲۳:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۸
      4 0
      ما در حال حاضر صنعت خودرو نداریم زمانی که بالی ۸۰٪ قطعات وارداتی هست،چرا پا فشاری داریم روی این مسئله،در حال حاضر اکثر خودرو سازها دارن از چین خودرو میارن و با پشتیبانی خوب میدن دسته مردم،ایرانخودرو و سایپا هم فعلا این مورد رو در دستور کار قرار بدن به مراتب موفق تر خواهند بود،
    • IR ۰۶:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۹
      5 0
      لعنت به این نحوه مدیریتتون
    • IR ۱۱:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۹
      5 0
      نگران نباشین مردم بدهی هارومیدن
    • IR ۱۱:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۹
      7 0
      گرون کنید کی هست ک از شما بپرسه انقد دزدداره مملکت کاش یکی پیدا بشه حق مردم رو از شما بگیره
    • حسن IR ۱۷:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۹
      8 0
      فقط از سادگی مردم خوب استفاده کرده اید و جز دروغ هیچ کاری برای مردم نکرده اید
    • IR ۱۸:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۹
      8 0
      خدا لعنت تون کنه با این بازار سیاه
    • IR ۲۰:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۹
      5 0
      اگر بزارن واردات خودرو سبک وسنگین آزاد بشه این خودروهای بونجول .قیمت شون ده ملیون کسی نمی گیره .خودشون می دوند که نمی گذارن آزاد بشه .بابا بزارید واردات آزاد بشه شاید مردم بیچاره نفس بکشند.
    • مسی IR ۰۲:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۷/۳۰
      1 0
      خریداری نیست تو بازار یعنی پول دست مردم نیست فقط چهار درصدیها و مجمع تشخیص مصلحت
    • IR ۱۰:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۷/۳۰
      0 0
      بالاخره هر بلایی میخوای سر مردم در بیاربد در بیارید خلاصه یه جایی پشیمون خواهید شد انگار مملک بی صاحب هست هر رور یه گرونی یه دزدی ووووو قطعا پشیون میشید
    • IR ۱۵:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۷/۳۰
      0 0
      سلام... شرایط بحران زده اقتصاد ایران دیگه جای آزمون و خطا نیست.. کوچکترین اشتباه مدیران( در وزارت صنعت)در مورد بازار خودرو میتونه به بحران تبدیل میشه.. فقط اینو وزیر صنعت بدونه هر تصمیم اشتباهی که منجر به افزایش قیمت در بازار خودرو بشه(قطعا منجر به عزل آن میشود)پیشنهاد میشود: زمانی قیمت کارخانه افزایش یابد که همزمان با افزایش قیمت در کارخانه . خودرو با عرضه بالا روانه بازار شود... تا قیمت در بازار کاهشی شود.