نتایج انتخابات عراق در انتظار حکم قضایی

شکایت های قانونی در صورتی که در رده بندی قرمز قرار گیرند به عنوان تهدید کننده انتخابات در عراق قلمداد می شوند و اینک نتایج انتخابات زودهنگام پارلمانی ۲۰۲۱ این کشور، در انتظار صدور حکم قضایی درباره ۱۰ شکایت قانونی رده قرمز هستند.

به گزارش تحریریه، شکایت ها یا اعتراضات قانونی که در رده قرمز گنجانده می شوند می توانند مشروعیت انتخابات را زیر سوال برده و کل نتایج را ابطال کنند یا در کمترین تاثیر آن، نتایج اولیه اعلام شده توسط کمیسیون عالی مستقل انتخابات را تغییر دهند.

کمیسیون عالی مستقل انتخابات با رد اکثر اعتراضات به نتایج اولیه انتخابات دهم اکتبر ۲۰۲۱ (۱۸ مهرماه ۱۴۰۰) اعلام کرده است که  ۱۰ شکایت از مجموع این شکایت های قانونی در رده بندی قرمز گنجانده شده و در انتظار حکم قضایی است.

براساس گزارش، بالغ بر یک هزار و ۳۰۰ شکایت حقوقی به نتایج انتخابات به کمیسیون عالی مستقل انتخابات عراق واصل شده که از این تعداد، کمیسیون، اغلب آنها را رد کرده و تنها ۳۹۷ شکایت حقوقی را پذیرفته است.

طبق اعلام کمیسیون عالی مستقل انتخابات عراق، ۲۶ شکایت متعلق به انتخابات خاص ویژه نیروهای مسلح و آوارگان و زندانیان در روز هشتم اکتبر (۱۶ مهرماه ۱۴۰۰) و ۳۶۱ شکایت نیز متعلق به انتخابات عمومی در دهم اکتبر (۱۸ مهرماه ۱۴۰۰) است.

براساس اعلام کمیسیون، ۹ شکایت نیز متعلق به نتایج شمارش دستی آرا است.

طبق این گزارش، از مجموع کلی این شکایت ها، ۱۰ اعتراض در رده بندی قرمز قرار داده شده که در صورت صحت این اعتراضات بر نتایج اولیه انتخابات اثر خواهد گذاشت.

همچنین ۱۶۱ شکایت در رده زرد (فاقد اهمیت) و ۱۳۸ شکایت در رده سبز (تدابیر اجرایی انتخابات) قرار داده شده است.

این کمیسیون افزوده است که ۸۸ شکایت حقوقی دیگر باقی مانده که هنوز درباره آن رده بندی صورت نگرفته است.

«حسن سلمان» مدیر بخش اطلاع رسانی در کمیسیون عالی مستقل انتخابات عراق در گفت وگو با تلویزیون دولتی عراق (العراقیه) گفته است که نتایج انتخابات در سه رده سبز، زرد و قرمز معمولا حسب اهمیت و نوع شکایت رده بندی می شوند.

وی با اشاره به اهمیت شکایت های قرمز گفته است که شکایت قرمز، شکایت هایی است که بر نتایج انتخابات اثر می گذارد اما شکایت سبز متعلق به بخش های عملیاتی انتخابات است و شکایت های زرد به عنوان شکایت های کم اهمیت تلقی می شوند.

کمیسیون عالی مستقل انتخابات عراق، مرجع رسیدگی به این شکایت ها نیست بلکه یک هیات از قضات متخصص در داخل کمیسیون، مسوولیت رسیدگی به شکایت ها را بر عهده دارد.

در وقت حاضر جمع قابل توجهی از تحصن کنندگان در ضلع جنوبی منطقه امنیتی سبز (مقر هیات دولت، پارلمان و سفارتخانه های آمریکا و انگلیس) در مرکز بغداد در اعتراض به نتایج انتخابات ۲۰۲۱ خیمه های تحصن زده و در انتظار رسیدگی به شکایت ها به ویژه شکایت های رده قرمز هستند.

بسیاری از جریان های سیاسی و افکار عمومی مردم عراق معتقدند که نتایج انتخابات ۲۰۲۱ به طور هدفمند دستکاری شده و عوامل خارجی را متهم به دست داشتن در این اقدام می کنند.

آمریکا، امارات، رژیم صهیونیستی و نماینده دبیرکل سازمان ملل درعراق مهمترین طرف های متهم به دستکاری نتایج انتخابات اخیر عراق هستند و گفته می شود که برخی طرف های داخلی با آنها همکاری کرده اند.

منبع: ایرنا

پایان/

۳۰ مهر ۱۴۰۰ - ۱۴:۰۴
کد خبر: 13366

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 5 =