دفاع روزنامه کیهان از میلیاردهای رانتی

روزنامه کیهان در مطلبی شگفت انگیز علیه کسانی که می خواهند وضع نابهنجار اقتصادی کنونی را تغییر دهند دست به کار شد.

به گزارش تحریریه، روزنامه کیهان که همواره خود را حامی مردم و مستضعفان معرفی کرده است در گزارشی به دفاع از میلیاردرهای رانتی پرداخت که با استفاده از یارانه رایگان بر انرژی؛ صنایعی مانند فولاد و پتروشیمی را قبضه کرده اند و از قضای روزگار عمدتا در طیف حزب کارگزاران طبقه بندی می شوند که روزنامه کیهان با آنها زاویه سیاسی دارد. 

این روزنامه در گزارشی با عنوان "عقده‌گشایی مدعیان اصلاحات علیه بازگشت امید به مردم" نوشت: روزنامه‌های زنجیره‌ای، پایگاه‌های خبری و شبکه‌های اجتماعی منتسب به اصلاح‌طلبان در روزهای اخیر، افزایش قیمت بنزین تا ۱۴ هزار تومان را در سطح گسترده‌ای شایعه کردند. همچنین یک کارشناس دولت روحانی بر اساس مفروضات غلط خود شایعه دلار 280 هزار تومانی را گزارش کرد و رسانه‌های زنجیره‌ای آن را برجسته کردند که درنهایت از سوی رئیس سازمان برنامه و بودجه تکذیب

دلار 280 هزار تومانی را بررسی های رسانه ای تحریریه به عنوان تنها رسانه اقتصادی کشور با منطق علمی و مطالعاتی نقد کرد و آنرا مردود دانست، اما درباره بنزین 14 هزار تومانی لازم است شفاف سازی شود تا معلوم گردد که روزنامه کیهان دقیقا حامی چه جریان اقتصادی و سیاسی شده است. 

اگر وضع کنونی توزیع ثروت و کارآمدی در جمهوری اسلامی غیرقابل قبول است؛ که هست؛ با ادامه شیوه کنونی توزیع ثروت نتیجه متفاوتی به دست نمی آید و ثروتمندان ثروتمندتر و فقیران فقیرتر خواهند شد. یارانه دادن بر مصرف در کجای عالم هستی به عدالت اجتماعی انجامیده است که ایران قرار است دومین نمونه آن باشد؟ در کجای این کره خاکی به هر که توان مصرف بالاتر شامل، خودروهای بیشتر و پرمصرف تر، کارخانه های فولاد و پتروشیمی بیشتر، استخرهای بزرگتر و بیشتر، ویلاها و خانه بزرگتر دارد و خلاصه هرگونه که می تواند بیشتر مصرف کند، از بیت المال سهم بیشتری دریافت می کند؟ آیا اینگونه توزیع انفال از سیره امیرالمونین استخراج شده است که روزنامه کیهان مخالفان آن را به عقده گشایی علیه دولت متهم می کند؟

بیشترین بهره را از یارانه بیش از 1200 هزار میلیارد تومانی؛ صنایعی مانند فولادی ها و پتروشیمی ها می برند که معروف به جزیره اختصاصی حزب کارگزاران سازندگی هستند که ظاهرا روزنامه کیهان با آنها زاویه سیاسی جدی دارد. اگر چنین است چرا از شیوه توزیع یارانه با منطق کنونی که سالانه صدها هزار میلیارد تومان نصیب حزب مذکور می کند جانبداری کرده و خواستار اصلاح الگوی مصرف به سود مردم مستضعف نمی شود؟

آیا روزنامه کیهان می داند که تقریبا 50 درصد مردم ایران خودروی شخصی ندارند و سهمی از یارانه بنزین نمی برند؟ با افزایش قیمت بنزین به اعداد بالاتر که می تواند تا 14 هزار تومان هم باشد، می توان مانند تجربه موفق هدفمندسازی در سال 1389 جهش در عدالت اجتماعی و کاهش مصرف را تجربه کرد. رسانه های غربی بارها نوشته اند که اگر ایران بتواند مصرف انرژی خود را کنترل کند به قدرت خاورمیانه تبدیل می شود. چرا روزنامه کیهان علیه کسانی که در این مسیر صحیح قدم بر می دارند دست به قلم شده و خواستار تداوم وضع بنبان برافکن موجود شده است. وضعیتی که دومین دارنده گاز جهان را در یک قدمی تبدیل شدن به واردکننده قرار داده است. 

پایان/

۷ آبان ۱۴۰۰ - ۲۳:۵۱
کد خبر: 13540

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 1 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 3
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • IR ۰۷:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۸
      0 1
      تجربه موفق هدفمندسازی در سال 1389 جهش در عدالت اجتماعی و کاهش مصرف اهه این که کار احمدی نژاد بد بد بد بد بد بود
      • امید نجاتی IR ۰۹:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۸
        9 0
        من به عنوان یک جوان ایرانی بهترین و طلایی ترین دوران زندگیم همون ۴سال اول دولت احمدی نژاد بود تمام دنیا هم بگن احمدی نژاد بد بود باز اون رفاه و آسایش رو نمیشه از خاطرات مردم پاک کرد...
    • Kamran IR ۰۷:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۸
      0 0
      چرا شما هم طبل بر گرانی بنزین میزنید شما که ار کیهان هم بدترید بخ جای این کسانی که ثروتمند تر تستند همشون مشخص است پول و ثروتی که تبدیل به ملک و ماشین و ارز شده رو بخشیش به نفع مردم ظبط شه اگه راست میگید ‌بنزین ۱۴ هزار تومدن شه یارانه مردم ۱ میلیون هم شه تورم‌۱۰ برابر میشه باز همون اش و همون کاسه هزینه ها سر سام اورتر میشن به جای فکرهای که چندین بار عملی شده و با شکست مواجه شده فکرهای اصولی کنید .چندین ساله به بهانه تحریم که تورم افزایشی است از داخل هم که چند نفر کارشناس بدرد نخور نشستند پشت گود ...مردم فقط اسایش فکری و ثبات در اقتصاد مبخوان .نه هر‌روز حرفاای تورمی تو جامعه بیاید ۸۰ درصد ناراضی هستند پس‌ بیشتر از این ملت رو عصبانی نکنید این رفتارها و اندیشه اای تورمی‌در اقتصاد تیشه به ریشه خودمان زدن هست