رونمایی از نخستین حقوق نجومی در دولت سیزدهم

پرداخت های نجومی در وزارت نفت که به معنای سمبل اقتصاد نفتی و ناکارآمدی در جمهوری اسلامی ایران است، در دولت سید محرومان هم توجیه شد.

به گزارش تحریریه، باشگاه خبرنگاران نوشت: صبح امروز گزارشی با عنوان «حواشی وزارتخانه اوجی به اوج رسید» انتشار یافت. اداره کل روابط عمومی وزارت نفت نیز ضمن تاکید بر این که «انتصابات وزارت نفت برابر اختیارات قانونی وزیر نفت صورت می‌گیرد»، در واکنش به این گزارش، پاسخی را ارائه کرده است.

جوابیه وزارت نفت به شرح زیر است:
بیشتر بخوانید
ماجرای انتصاب پرحاشیه رئیس دفتر وزیر نفت / ارکانی عضو کمیسیون اصل ۹۰ مجلس: اینکه فردی بدون سابقه اجرایی مدیرکل می‌شود، نقض آیین نامه مدیران حرفه‌ای است / سازمان بازرسی و دیوان محاسبات ورود کنند

«۱- به کارگیری مدیران کل حوزه وزارتی و روابط عمومی و سایر مدیرانی که حسب نیاز و صلاحدید وزیر نفت از خارج صنعت نفت به وزارت نفت دعوت به کار شده اند، برابر اختیارات قانونی وزیر نفت و عطف به تبصره یک ماده ۱۰ قانون آیین نامه نظام‌های اداری و استخدامی کارکنان صنعت نفت صورت گرفته است و برخلاف اصرار نویسنده گزارش، به انجام فعل غیرقانونی در این زمینه، تاکید می‌شود انتصابات یادشده برابر اختیار قانونی وزیر و مطابق قوانین و آیین نامه‌های جاری صنعت نفت صورت گرفته است.

۲- نوع قرارداد همکاری مدیران یاد شده با صنعت نفت در قالب «مدت معین» بوده و با توجه به ماهیت مدیریتی مشاغل یادشده، حسب تبصره یک ماده ۱۰ آیین نامه نظام‌های اداری و استخدامی کارکنان صنعت نفت، به کارگیری آنان پس از احراز صلاحیت لازم طبق ضوابط مصوب با مجوز وزیر نفت امکان پذیر بوده است.

۳- درخصوص جذب با نوع قرارداد «مدت معین نوین» که در گزارش باشگاه خبرنگاران جوان به آن تاکید شده است، یادآور می‌شود، قرارداد همکاری یادشده «مدت معین» بوده و اساسا استخدام افراد در قالب «مدت معین نوین» پیش از انعقاد همکاری، از سوی وزیر نفت متوقف شده بود.

۴- درخصوص حقوق و مزایای پرداختی، مبنای محاسبه و میزان پرداختی مطابق قوانین جاری صنعت نفت و پس از اخذ مجوز قانونی از وزیر نفت صورت گرفته و رقم آن کمتر از سقف حداکثر پرداخت حقوق در صنعت نفت است.

۵- هرچند طبق ماده (۲۹) قانون برنامه ششم توسعه مقامات، رؤسا، مدیران تمام دستگاه‌های اجرایی شامل قوای سه‌گانه جمهوری اسلامی اعم از وزارتخانه‌ها، سازمان‌ها و مؤسسات و دانشگاه‌ها، شرکت‌های دولتی، مؤسسات انتفاعی وابسته به دولت، بانک‌ها و مؤسسات اعتباری دولتی، شرکت‌های بیمه دولتی، مؤسسات و نهادهای عمومی غیر دولتی، مؤسسات عمومی، بنیادها و نهادهای انقلاب اسلامی، مجلس، شورای نگهبان قانون اساسی، بنیادها و موسساتی که زیر نظر، ولی فقیه اداره می‌شوند و همچنین دستگاه‌ها و واحدهایی که شمول قانون بر آن‌ها مستلزم ذکر یا تصریح نام است اعم از اینکه قانون خاص خود را داشته یا از قوانین و مقررات آن تبعیت می‌کنند نظیر وزارت جهاد کشاورزی، شرکت ملی نفت، شرکت ملی گاز، سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران، بانک مرکزی، سازمان بنادر و کشتیرانی، سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران، صدا و سیما، ستاد اجرایی و قرارگاه‌های سازندگی و اشخاص حقوقی وابسته به آنها، اشخاص و دستگاه‌هایی هستند که باید اطلاعات حقوق و دستمزد خود را در سامانه ثبت حقوق و مزایا نزد سازمان امور اداری و استخدامی ثبت کنند؛ به نحوی که میزان ناخالص پرداختی به هر یک از افراد مشخص باشد و امکان دسترسی برای نهادهای نظارتی و عمومی مردم فراهم شود، لیکن انتشار عمومی آن منوط به صدور مجوز از سوی دولت بوده و بدون این مجوز، انتشار عمومی آن غیرقانونی است. بدیهی است در زمینه حقوق و مزایای پرداختی مدیران صنعت نفت نهادهای نظارتی اشراف کامل داشته و هیچ موضوع محرمانه‌ای در این خصوص برای نهادهای مسئول وجود ندارد.

۶- درخصوص انتشار اسناد طبقه بندی و دارای مهر محرمانه وزارت نفت، ضمن دعوت آن رسانه و سایر مراجعی که به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان استناد می‌کنند، به رعایت مواد ۳۱ و بند ۶ ماده ۶ قانون مطبوعات درخصوص انتشار اسناد محرمانه، تاکید می‌شود که حق پیگرد قانونی در این زمینه برای وزارت نفت نزد مراجع قانونی محفوظ است.

۷- استناد رسانه‌های رسمی مانند باشگاه خبرنگاران جوان، به ادعاهای مطرح شده از سوی اشخاصی که ماهیت آنان در فضای مجازی مشخص نیست و تهیه مطالب خلاف واقع بر اساس ادعاهای یکسویه آنان، نتیجه‌ای جز تضعیف اعتماد عمومی ندارد. امیدواریم مدیران محترم باشگاه خبرنگاران جوان به این نکته بیش از پیش توجه نمایند».

منبع: انتخاب

پایان/

۱۰ آبان ۱۴۰۰ - ۲۱:۲۳
کد خبر: 13601

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 12 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 12
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 3
    • مهدی IR ۲۲:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۰
      4 3
      وزارتخانه نفت ام الفساد وسرمنشافساد تو کشور ما است که الگوی بقیه وزارتخانه هاوشرکتهای دولتی است که به خاطر حساسیت زیاد کسی پاپیچش نمی شود......
    • سعید IR ۲۲:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۰
      3 2
      حتما یک غلطی کردی که اینجور شانتاژ بازی در میاری!!! آقای وزیر جدید مثلا مردمی...
    • CA ۲۳:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۰
      2 1
      کاَ ش آنقدر که انسان برده وبنده مادیات هست برای اینکه خودی نشان برهد برده انسانیت بود²
    • حسن IR ۲۳:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۰
      3 0
      وزیری که از داخل سازمان نتواند برای خود رئیس دفتر انتخاب کند بدر وزارت نمی خورد بعدا معلوم می شود حیف به آن رای ها
    • علی IR ۰۰:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۱
      1 0
      با سلام این امر از آنجایی ناشی میشود که انگار کشور بصورت جزیره ای اداره میشود و اغلب نمایندگان مجلس جایی میروند که دستشان باز بوده و احتمالاً هیچ گونه حساب و کتابی هم در آن وزارت خانه و یا ...وجود ندارد.
    • IR ۰۶:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۱
      5 1
      مگه شرکت نفت چکار میکنه که حقوق کارکنان رسمی آنها حداقل ۳۰ میلیون تومان یعنی ۷ برابر حقوق یک فرد دیگه در وزارت خانه دیگه هست یا بانکها کارکنان چه کاری انجام میدن که حقوق های نجومی میگیرن و کارکنانش همه شون حداقل دو الی سه خونه و یلا و ماشین دارن وام های کلان با بهره های بسیار کم و کاری هم نمیکنند در حال حاضر مردم خودشون از طریق خودپرداز و اپلیکیشن ها پرداخت میکنن وقتی میری بانک کارمندانشون هر نیم ساعت یکبار یک شماره میخونن بعد همش دارن با تلفن معامله بورس ماشین و... غیره میکنن و برخورد بدی هم با ارباب رجوع دارن وسایر ارگانهای نامبرده در این متن چرا باید قوانین خاص داشته باشن یک عده تو این مملکت بدون هیچ تخصصی به صرف این قوانین حقوق های کلان میگیرن به بازنشسته و معلم و کارکنان سایر ارگانها میرسه میگن تورم ایجاد میشه این چه مملکت و قوانین مزخرفیه
      • alireza IR ۱۵:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۱
        2 2
        حداقل 30 میلیون؟ از کجا میدونی؟ من خودم 10 ساله که پرسنل نفتم حقوق یه مهندس نفتی متوسط زیر 10 میلیونه در مناطق عادی که خب اگر اقماری و روی سکو در جایی که کسی حاضر نیست یه ساعت وایسه، کار کنه بعد از 20 سال حقوقش به 30 میلیون هم میرسه که پول جون و زندگیشه
      • ایرانی بدبخت IR ۱۸:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۱
        0 0
        درود بر نگارنده دانا
    • IR ۱۳:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۱
      1 0
      کسانی که در دولت 13 دهم بودند همه شان قبلا سر کار بودند حکومت قبیله ای است و لاغیر
    • مردم زجر کشیده ایران IR ۱۵:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۱
      0 0
      اینجا ایران است تکه ای از افریقا که کروکودیل ها همیشه دهانشان باز است برای بلعیدن مال وجان مردم زجر کشیده ایران شکایت دشمن رابه دشمن کنیم
    • سحر IR ۱۴:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۲
      0 0
      متاسفانه به دلیل قوانین ضعیف و ناقص ، اجراهای نادرست و نبود نظارت یا رانت در نظارت ، تمامی وزارتخانه ها و سازمانها و شرکتهای دولتی از موهبت فساد مالی ، اداری ، رانت،پارتی بازی ، کم کاری و قدرت محوری بهره مند هستند و به میمنت این موهبت عظیم هر روز اوضاع کشور وخیم تر ، مردم طبقه پایین ضعیف تر و بی کس تر می شوند. رانت و قدرت و پول در دستگاههای دولتی با بودجه های کلان ، فضای بی در و پیکر و بی قانونی بسیار عادی است برای همین حتی نمایندگان مجلس سودای ورود به سازمانهای دولتی را دارند.هر روز تعدادی از مدیران و نمایندگان و وابستگان رنگ عوض می کنند تا با گروه حاکم همرنگ و در عرصه قدرت حفظ شوند. در این وادی هیچ کس به فکر مردم و حقشان نیست .پول ، قدرت و زور مهم است و بس مردم برای آنان پله ترقی و صعود هستند تا زمانیکه به اعتلای فکری و فرهنگی نرسیم و در مقابل حرکات و رفتار دیگران بی تفاوت باشیم ناگزیر هستیم مرگ تدریجی را تحمل کنیم
    • محمد US ۱۹:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۲
      0 0
      خانه از پایبست ویران است، وقتی نفت توسط مرحوم مصدق ملی شد ، انحصار خرید و فروش و استخراج و ذخیره‌سازی و صادرات این منابع عظیم از ثروت ملی از شرکتهای غربی گرفته شد تا بنام«شرکت ملی نفت ایران»تمام سود حاصل از این منبع بسیار عظیم و خدا دادی به نفع «مردم ایران »رقم بخورد،ما و پدران ما و فرزندان ما تا کنون چه سهمی و سودی از این دریای ثروت عظیم و خدادادی داشته ایم؟(ببخشید، آقازاده ها رو نمی‌گم)