رونمایی از کلاه گشاد روحانی بر سر رئیسی

بزرگترین کلاهی که حسن روحانی بر سر سید ابراهیم رئیسی گذاشته است در همان ماههای اول، دولت سیزدهم را زمینگیر کرده است.

به گزارش تحریریه، قانون شکنی بزرگی که نشانه ضعف در ساختار حکمرانی کشور می باشد در جریان است و می تواند در بدترین حالت، نتیجه آن باقی ماندن دلار 4200 تومانی به عنوان مافیای بزرگ اقتصاد ایران باشد که در حال بلعیدن منابع کشور است و یکی از دلایل اصلی کسری بودجه دولت نیز به شمار می رود. در روزهایی که فشار بی منطقی بر دولت رئیسی به بهانه انتصابات از دانشگاه امام صادق(ع) در جریان است، در سکوت سایه ها عده ای رانتی برای تداوم پرداخت دلار 4200 تومانی به عنوان ام الفساد اقتصاد ایران برنامه ریزی می کنند. 

در بودجه سال 1400 کل کشور تصویب شده است که پس از 6 ماه و پرداخت 8 میلیارد دلار ارز ترجیحی، بساط این نشان ناکارآمدی اقتصادی نظام؛ همزمان با اوج کارآمدی نیروهای نظامی در آشوب خاورمیانه؛ جمع شده و ارز تک نرخی شود. و حتالا خبر می رسد که لایحه ای در حال تنظیم است تا با آن دلار 4200 تومانی را حذف کنند و حتی گفته می شود قرار است این مساله در جلسه سران قوا طرح شود و حذف آن مشروط به موافقت سه قوه است. یعنی رئیس قوه قضائیه که کوهی از مشکلات گذشته را به ارث برده و باید شب و روز برای اصلاح ساختار نظام قضائی کشور فعالیت کند، به تصمیم گیر برای تعیین میزان نرخ ارز! تبدیل شود که با هیچ بهانه ای نمی توان به دستگاه قضائی ربط داد. 

چند گزاره محکم وجود دارد که نشان می دهد باید دلار 4200 تومانی را فورا حذف کرد و نگران تبعات آنهم نبود، زیرا تبعات واقعی آن در زمان اجرا به تمام و کمال بر اقتصاد کشور عارض شده و حذف آن به مثابه حذف عامل بیماری است و به بهبود اقتصاد کشور کمک چشمگیری می کند. گزاره های:

  • کالاهای مشمول دریافت دلار 4200 تومانی بیش از تورم عادی افزایش یافته اند. یعنی اگر به مرغ نهاده با ارز ترجیحی داده نشود قیمت آن کاهش می یابد.
  • با رانت 700 هزار میلیارد تومانی دلار 4200 تومانی(حاصل پرداخت بیش از 60 میلیارد دلار ارز ترجیحی) می شد به هر خانواده ایرانی با قیمت های کنونی ماهانه هزینه تامین 10 کیلو مرغ، 2 کیلو گوشت گوسفندی و 10 کیلو شیر پرداخت کرد. درحالیکه با شیوه فسادزای کنونی مصرف همه این اقلام کاهش یافته است. 
  • دولت 9.5 میلیارد دلار را در 6 ماهه نخست سال جاری هزینه کرده و در مقابل آن 40 هزار میلیارد تومان(ریال) دریافت کرده است که می بایست با نرخ عادی تسعیر کرده و بیش از 160 هزار میلیارد تومان دریافت می کرد که در این صورت کسری بودجه هم نداشت.
  • با تسعیر نرخ ارز به نرخ عادی، نیازی به فروش اوراق و زمین زدن بازار سرمایه و به اوج رسانیدن نارضایتی مردمی هم نبود که در همان ماههای اول به پاشنه آشیل دولت رئیسی تبدیل شده است. 

بقای دلار 4200 تومانی به وسیله دولت روحانی که با اقدام انتحاری اسحاق جهانگیری معاون اول دولت اعتدال در مکاتبه با رهبر معظم انقلاب انجام شد را باید بزرگترین کلاهی دانست که روحانی بر سر رئیسی گذاشته و دولت سیزدهم را که فاقد توان تصمیم گیری چابک و سریع است، دچار بحران زودهنگام کرده است. اگر مجلس در بودجه سال 1400 عقب نشینی نمی کرد و دلار فسادزای 4200 تومانی را حذف می کرد، شاهد این همه بحران در 8 ماه اخیر نبودیم.

پایان/

۱۸ آبان ۱۴۰۰ - ۰۹:۲۸
کد خبر: 13768

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 3 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 33
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 2
    • IR ۱۰:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۸
      29 7
      خداوکیلی دانشگاه امام صادق اصلا دانشگاه است .
      • IR ۱۹:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۸
        0 1
        اونایی که تو انگلستان و آمریکا خوندن متیجه اش شد روحانی و ظریف
      • ایرانی IR ۲۰:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۸
        0 0
        تا زمانیکه سیستم فاسد و دزد است چه دلار 4200 تومانی باشد چه حذف شود در هر حال قیمت ها بالا خواهد بود ... بجای بحث روی یارانه کالاهای اساسی، دنبال حیابرسی و محاکمه دزدهای بیت المال باشید
    • سیامک IR ۱۱:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۸
      10 26
      بزرگان گفته اند اگر خواهان صلحی اماده جنگ باش .. سید بزرگ... علی وار باید خط شکنی کنی با درایت و استفاده از نظریه پردازانی همچون دکتر عباسی و... برای حراحی اقتصاد به پیش ...
      • IR ۰۲:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۹
        0 0
        درایت ،!!!!!!!!
      • رضا IR ۰۹:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۹
        2 0
        سیامک عزیز لطفا نام امام بزرگ شیعیان علی علیه السلام را خدشه دار نکنید و بگذاید برای مردم بماند. رئیسی کجا و علی وار کجا. شما کجاها سیر می کنید؟ کی هستید شماها؟
    • عیسی عباسی IR ۱۲:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۸
      27 15
      این کلاه گشادروی سرملت وامت اسلام است .محاکمه روحانی میتواند ازفشارفزاینده به دولت وملت بکاهد.
    • IR ۱۲:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۸
      40 2
      اگر آقای رئیسی از مشکلات کشور بی اطلاع بوده و به عرصه انتخابات ورود کرده عذر بدتر از گناه محسوب میشه
    • IR ۱۲:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۸
      28 8
      محاکمه حسن روحانی وجهانگیری ونوبخت کلا دولت روحانی هر چه زوتر باید انجام شود چون احسن فقط تا اخرین ثانیه کار مفید برای کشور ومردم نکرد
    • Baran IR ۱۳:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۸
      18 8
      مایه تاسف که راوی خبرساز از ادبیات خلاف واقع استفاده کند دولت فعلی آنچنان قیمت‌ها را بالا برده که تابی برای حقوق بگیر ثابت نمانده بعد میخوان باحذف ارز 4200 مثلا مبلغی از قیمت‌های فعلی کم کنند بعد بگند دیدید میشه ارزاق را ارزان‌تر به دست مردم رساند حالا کلاه بردار کیه روحانی یا برنامه ریزان فعلی والا اگر حسن نیت داشتید قیمت‌ها را در حد زمان روحانی نگه میداشتی حال هم ارز را برای یک محصول مثل روغن آزاد کنید ببینید قیمت آن از زمان روحانی ارزان‌تر می‌شود یا خیر بعد تهمت بزنید وغیبت انسان شر یفی را بکنید
      • ساای IR ۲۰:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۰
        0 0
        خیلی ببخشید من سواد آنچنانی ندارم ولی ی مثالی از قدیم گفتن و می‌دونم زشته ولی دقیقا برا همچین آدمای گفتن که میان به ملت ظلم میکنن...تولا ایتدن ده منداردی...
    • حسین IR ۱۳:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۸
      23 1
      مگر آقای رئیسی از مشکلات کشور آگاه نبوده است؟؟؟؟ متاسفانه اطرافیان اقای رئیسی خوب مشاوره نمیدهند و تا کی میخوای بگین دولت روحانی؟؟؟ رئیسی وضعیت کشور را میدوانسته و پا به عرصه انتخاب شدن گذاشته است این همه اصولگرایان گفتن ما میتونیم این گویو این میدون
    • حسن زاده IR ۱۴:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۸
      19 3
      در حکومت های کفر و لامذهب هم تحمل اینهمه ظلم و نابرابری نمی شود ؛ قدرت ایران فقط در رضایت مردم است و نه سلاح پیشرفته ؛ مواظب عواقب این نارضایتی ها باشید و به راه عدالت و حق برگردید
    • ناشناس IR ۱۴:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۸
      27 0
      لطفا اول دولت فعلی بگوید که در این چند ماه که دولت را تحویل گرفته چه گلی به سر مردم زده و سپس دولت‌های قبلی را مسخره نماید چطور همین مجلسی ها هر روز و هر ساعت دولت قبلی را برای یک قیمت مرغ به باد تمسخر و بی تدبیری و نا کارآمدی و سوء مدیریت می گرفتن و اعلام می کردند که مشکل تحریم نیست. ولی الان که قیمت برنج، روغن، میوه، گوشت، مرغ و ماشین، مسکن، و....، ومملکت را به امان خودش ول کرده اند و بجای فکر وتدبیر کردن برای به قول خودشان در مورد ناتدبیری های گذشته که در راستای آن سریال گاندو را ساختن ومدعی بودند که ما مشکل و ایرادات کار را می دانیم کجاست و شبکه نفوذ و غیره را که باعث این گرانی ها و کوچک شدن سفره مردم شده شناسایی کردیم. و به محض تحویل گرفتن دولت برطرف می کنیم. والان بجای داشتن یک برنامه منسجم و رسیدگی به حل مشکلات مردم و مشاوره با اساتید مجرب و غیره وتشکیل جلسات مستمر و موثر در جهت رفع مشکلات اساسی اقتصادی کشور، به فکر دادن پست ومنصب به اقوام و خویشاوندان خودشان می باشند. کسانی که با ادعای عدالت و اسلام واقعی دولت را در دست گرفتن، آیا عدالت حضرت علی این بود.
      • IR ۱۹:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۸
        2 1
        همین که از کرونا نمردی (البته حیف) و واکسن زدی و واردات واکسن ربطی هم به FATF نداشت اگه چشم نابیناتو باز کنی میبینی چیکار کرده
    • قهرمانی IR ۱۴:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۸
      14 0
      واقعا خجالت آوره.آقای رییسی این همه شعارداد وگفت وضعیت اقتصادی را درست میکند.حالا همان رویه قدیمی روحانی که دولت قبلی رو مقصر میدونست رو پیش گرفته.مگر آقای رییسی از وضعیت مملکت خبر نداشت!!!!! تروخدا دنبال بهانه نباشید مردم بدبخت شدند.
    • ناشناس IR ۱۴:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۸
      11 0
      سلام، جناب ریئس جمهور جنابعالی تمام روزهای هفته را در سفرهای استانی بسر می برید. این کار بسیار خوب وقابل تقدیر می باشد. چرا که از نزدیک با مشکلات مردم آشنا می شوید. واین مردمی بودن جنابعالی بسیار خوب وقابل تقدیر می باشد. و قطعا در تمام سفر های که تا به اکنون تشریف برده اید قطعا دیده وشنیده اید که مشکل اصلی و اساسی وفعلی تمام مردم در حال حاضر مشکل گرانی و معیشت و تورم لجام گسیخته می باشد. بنابراین بهتر نیست ابتدا بنشینید در دفتر ریاست جمهوری وبا پیگیری های مستمر وموثر وتشکیل جلسات اقتصادی با اساتید فن همانند عملگرد مثبتتان در مورد واردات واکسن ابتدا مشکلات اساسی کشور را با ثبات ارز و کنترل تورم بازار بتوانید همه جوره به کشور ومردم خدمت کرده باشید. چون با این وضع بی ثباتی ارز و تورم دیگر تولید کنندگان هم نمی توانند به تولید خود ادامه بدهند. چون تامین مواد اولیه بسیار مشکل و سخت شده است و وقتی تولید کم شود قطعا فیمتها نیز بصورت نجومی بالا می رود.
    • ایران من IR ۱۴:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۸
      7 0
      این مباحث و تحلیل ها دیگه جوابگو نیست. حالا که تصمیم نهایی از قبل گرفتین ک ارز 4200 رو حذف کنید ،شروع کردید به کارشناسی و تحلیل فساد و ناکارآمدی این نوع ارز؟ ،مگه ارز 4200 رو همین کارشناسان تحلیل و اجرایی نکردند ک حالا همین ها از دوباره شروع کردند به حذفش پس چ کسانی باید پاسخگو این همه فساد و بدبختی مردم باشد،این همه مشاور و کارشناس دقیقا چ غلطی دارند می کنند.
    • IR ۱۵:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۸
      10 0
      جناب رئیسی لازم نیست به شهرستان و روستاها بروید و مشکلات مردم را ببینید،با وضعی که در کشور ایجاد کردید در همین پایتخت 80درصد مردم قادر به تهیه حتی نان و پنیر هم نیستند الکی با رفتن به شهرستانها پول بیت المال را هدر ندهید. زمانی که احمدی نژاد به سفرهای استانی می رفت وضع مردم در شهرهای بزرگ مثل الان نبود و ایشان دنبال بدبخت و بیچاره بود ولی الان وضعی که حسن کلیدساز و شما درست کردید دیگه همه مردم حتی پایتخت نشین ها جزء فقرا شده اند. پس لطفا با رفتن به شعرهای استانی اموال بیت المال را هدر ندهید.
    • ناشناس IR ۱۵:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۸
      22 0
      به نظر من تمام این گرانی ها و مشکلات اقتصادی مردم دست خود تمامی مسئولین اعم از قوه مجریه، مقننه، و قضائیه می باشد. بطور مثال همین خودرو که بصورت قطره چکانی و ناچیز هر دوره یک تعداد بسیار محدودی را مثلا 5الی 6 هزار عدد خودرو را بین 15الی 20 میلیون متقاضی بصورت صوری قرعه کشی می کند. که به هیچ کس هم نمی افتد. در صورتی که با اقرار خود دو شرکت سایپا و خودرو بیش از 150هزار عدد خودرو دپو شده در انبار ها دارند وقطعا بدانید که از این تعداد چندین برابر بیشتر می باشد. اگر این موضوع در مورد هر کالای دیگری که به دولت مربوط نمی شد. برای کلیه اشخاص حقیقی وحقوقی اتفاق می افتاد یک احتکار محسوب می شد و طرف مقابل را به دادگاه و غیره.... می کشاندن و قطعا تا به الان حکم اعدام را برای مصوبین آن صادر کرده بودند. همین مسائل و مشابه آن باعث تورم وگرانی شده است و هیچ یگ از مسئولین نیز پاسخگو نمی باشد. لطفا مسولین یک نگاهی به سریال مختارنامه بی اندازند آنجایی که مختار محتکرین کالا های اساسی مردم را محاکمه می کرد.
    • اکبر GB ۱۵:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۸
      2 0
      مجلس تمام گشت و به پایان رسید عمر نشستن و گفتند و برخواستند
    • بنده خدا محمد IR ۱۵:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۸
      0 5
      سلام علیکم در ظاهر درست است چه چاه هایی آفای روحانی در مملکت کنده است اما چاه کن عافبت خود بچاه میافتد گر صبر کنی زگوره حلوا سازی انشاالله به افتادنش بچاه مردم غیور ایران خواند دید
    • ایرانی IR ۱۵:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۸
      7 2
      آقای رییسی من به شما رای دادم. اما هر روز پاشدن رفتن شهر روستا کار اصولی نیست. شما با صرف همون تایم تو دفتر کار و برگزاری جلسات و تصمیم گیری درست میتوند باعث حل مشکل هزار فردی بشید که روبه رو باهاش صحبت کردین.
      • رضا IR ۰۹:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۹
        2 1
        دوست عزیز بعدها خواهید فهمید که دقیقا به چه کسی رای داده اید. هنوز زود است. فعلا تماشا کنید و افسوس بخورید. رئیسی عزیز به طور کلی در حد و جایگاه این سمت کلان ملی نبود برادر من.
    • IR ۱۵:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۸
      7 4
      لعنت خدا تاابدبه روحانی
    • ناشناس IR ۱۵:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۸
      6 1
      سیستم از ریشه عیب داره برا مثال از یک اداره شروع کن ببین چجوری به اسم قانون دورت می زنن فقط به فکر راحتی خود و حقوق سر ماهشونند چه انتظار ی از اینها داری این کلاهیه که سر مردم مظلوم رفته وروز به روز بیشتر میره و حق اعتراض هم نداری چون همه علیه تو بسیج میشن
    • IR ۱۵:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۸
      8 0
      محاکمه روحانی وکابینه اش باید هرچه سریعترانجام بشه اما اقای ریسی خدا وکیلی بعد امدنت چه کار مثبتی جز واکسن کردی عملکردتان درحد فاجعه هست اصلا ازقیمت ماشین خبرداری یک کلمه درمورد قیمتهای حیرت اور ماشین تاحالا نگفتی ماشین درایران به ۸برابرقیمت واقعی رسیده !!!!!بعدامدن شما قیمت همه چیز چندبرابرشده مرغ تخم مرغ گوشت رب روغن شکر پنیر ماست شیر حبوبات شوینده ها میوه وشاهکاراخر زعفران و....اصلا معلوم هست کابینه جنابعالی چکارداره میکنه کارهای پوپولیستی وسفرهای مارکوپولویی نخ نما شده توهمان تهران بمانید وبه داد مردم برسید بیکاری جوانان اینه دق اولیا شده خانه وماشین رویای مردم شده اجاره ها سربه فلک زده مردم قادر به سیر کردن شکمشون نیستند مجلس ودولت وقضا که همه همفکرهستید واقعا اززجرکش شدن مردم گویا لذت میبرید بخاطر خدا به دادمردم برسید
    • رضا IR ۱۷:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۸
      1 0
      زندگي سخته بداد این مردم بدبخت برسید وگرنه خودتان به فنا میروید
    • ناشناس IR ۱۸:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۸
      2 1
      طرفداری هیچ دولتی رو نمی کنم ولی به حق و انصاف این مردم هستن دارن زیر بارتورم هرروز ازبین می روند و توی این چندین و چند سال هر دولتی اومد نقد دولت قبل رو کرد ،الان برای بهبود شرایط نیاز نیست کسی رو متهم کنیم و فکرها رو به حاشیه ببریم باید فکر الان رو کرد نه گذشته
    • نقطه IR ۲۰:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۸
      0 0
      آقای رئیسی بانک‌ها این دلالان کثیف شما واقتصادی نابودی اهداف کرد به دوروبر خود نگاه کردید مرغ چند ووووووووووووووو
    • IR ۲۲:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۸
      1 0
      کلاه گشاد را سر دشمن می گذارند. اسم خیلی از اعمال حسن روحانی حرامزادگی وخیانت به ملت وکشور وهمه ارکان جامعه به اصطلاح اسلامی! ایران است.به امید روزگاری که ملت ایران بدون حرامزاده ها ی فریبکار زندگی آرامی را تجربه کنند.
    • IR ۰۶:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۹
      1 0
      ۴۳ سال هست همین بهانه ها از دولتی به دولت گفته میشه و مردم روز بروز فقیر وفقیرتر میشن عدم مدیریت و سواد کافی ورانت خواری و رابط گرایی و فامیل بازی موجب بروز این مشکلات است نه دلار ۴۲۰۰ تومانی
    • IR ۰۹:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۹
      2 0
      اين خانه از پاي بست ويران است. بايد طرحي نو درانداخت. يه روزي ايناهم ميرن و مملكت رو دو دستي تحويل يكي ديگه ميدن