داده های جدید از تلاش آمریکا برای توافق هسته‌ ای موقت با ایران

ایالات متحده در تلاش است تا همچون سال ۲۰۱۳ برای جلوگیری از پیشرفت بیشتر ایران ترفند «باراک اوباما» را تکرار کند و توافق موقتی را ارائه دهد که در قبال برخی تخفیف های کم اهمیت و دادن دسترسی محدود تهران به منابع مالی خودش، برنامه هسته ای ایران را متوقف کند.

به گزارش تحریریه، تارنمای «آکسیوس» در تحلیل از تلاش آمریکا برای امضای توافق هسته‌ ای موقت با ایران آورده است: سه منبع اسراییلی و آمریکایی اعلام کردند، «جیک سالیوان» مشاور امنیت ملی، با «ایال هولاتا» همتای اسراییلی خود ایده توافق موقت با ایران برای خرید زمان بیشتر برای مذاکرات هسته‌ای را مطرح کرد.

چرا این موضوع مهم است: این ایده فقط در سطح مقدماتی است و دولت بایدن همچنان اصرار دارد که توافق هسته ای سال ۲۰۱۵ به طور کامل برقرار شود. اما با از سرگیری مذاکرات هسته ای که قرار است در ۲۹ نوامبر در وین از سر گرفته شود، این ایده حداقل دریچه ای به برخی از تفکرات در داخل دولت فراهم می کند.

پشت صحنه: در هفته های اخیر، سالیوان ایده یک توافق موقت را در حین بحث در مورد مراحل بعدی پرونده هسته ای ایران با هولاتا مطرح کرد.

دو منبع آمریکایی آگاه از این موضوع می‌ گویند که این دو فقط در حال «ایده پردازی» بودند و سالیوان در حال انتقال ایده ‌ای بود که یکی از متحدان اروپایی آمریکا مطرح کرده بود.

منطق توافق موقت بر پیشرفت های چشمگیر هسته ای ایران متمرکز است؛ موضوعی که تهران را به سطح غنی سازی اورانیوم مورد نیاز برای یک سلاح هسته ای نزدیک کرده است.

به گفته منابع آمریکایی، ایده این بود که در ازای محدود کردن ایران (مثلا از غنی ‌سازی اورانیوم تا ۶۰ درصد)، ایالات متحده و متحدانش می ‌توانند برخی از سرمایه ‌های مسدود شده ایران را آزاد یا معافیت ‌های تحریمی برای کالاهای بشردوستانه ارائه کنند.

طرف مقابل: یک مقام اسرائیلی بیان داشت که هولاتا به سالیوان گفت که فکر می‌کند این ایده خوبی نیست. زیرا بر نگرانی اسرائیل مبنی بر اینکه هرگونه توافق موقت تبدیل به یک توافق دائمی می‌ شود که به ایران اجازه می ‌دهد زیرساخت‌ های هسته ‌ای و ذخایر اورانیوم خود را حفظ کند، تاکید کرد.

به گفته یک منبع آگاه، هولاتا در تماس دیگری با سالیوان در روز سه‌شنبه، همچنین تاکید کرد که ایالات متحده و متحدان اروپایی آن باید در نشست هفته آینده آژانس بین‌المللی انرژی اتمی (IAEA) در وین، برای صدور قطعنامه علیه ایران تلاش کنند.

چنین اقدامی برای محکوم کردن ایران تنها چند روز قبل از از سرگیری مذاکرات هسته ای انجام می شود.

سخنگوی شورای امنیت ملی اسرائیل گفت جزئیات این ماجرا نادرست است اما جزئیات دقیق را مشخص نکرد و همچنین این موضوع که ایده توافق موقت مورد بحث قرار گرفته را نیز رد نکرد.

در همین حال به گفته یک مقام ارشد اسرائیلی، «راب مالی» نماینده آمریکا در ایران در این هفته از اسرائیل بازدید و با هولاتا و همچنین «بنی گانتز» وزیر دفاع و «یایر لاپید» وزیر امور خارجه آن دیدار کرد که هر دو معتقد بودند تنها راه برای بازگرداندن ایران به توافق ۲۰۱۵ افزایش فشارها به جای کاهش آن است.

مالی به صراحت گفت که دولت بایدن نیز فکر می کند فشار بیشتری بر ایران لازم است. این مقام گفت: تفاوت اصلی بر سر زمان اقدامات بعدی علیه ایران است.

چه چیزی را باید دانست: یک منبع آمریکایی آگاه از سیاست دولت گفت: رویکرد ایالات متحده این است که با حسن نیت به وین برویم و ببینیم ایران چه پیشنهادی دارد.

این منبع مدعی شد که اگر ایرانی‌ ها خواسته ‌های افراطی داشته باشند، این امکان برای آمریکا وجود خواهد داشت که دیگر قدرت‌ های جهانی از جمله روسیه و چین را مجبور به افزایش فشار علیه تهران کند.

موضع ایران در مذاکرات این است که آمریکا باید به ایران برای خروج از توافق غرامت بدهد، همه تحریم ‌های (نه فقط هسته‌ ای) اعمال شده از سال ۲۰۱۵ را نه به صورت مرحله‌ ای بلکه به یکباره لغو کند و تضمین دهد که هیچ دولت آینده ای در آمریکا از توافق خارج نخواهد شد.

موضوع بعدی چیست: «رافائل گروسی» مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی در ۲۲ نوامبر به تهران سفر خواهد کرد تا نگرانی های آژانس در مورد محدودیت های اعمال شده برای بازرسان سازمان ملل در این کشور را بررسی کند. پس از آن جلسه هیات مدیره آژانس بین المللی انرژی اتمی درباره ایران در ۲۴ تا ۲۵ نوامبر برگزار خواهد شد و در  نهایت از سرگیری مجدد مذاکرات در ۲۹ نوامبر در پیش است.

پایان/

۳ آذر ۱۴۰۰ - ۱۲:۳۸
کد خبر: 14037

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 11 =