ناراحتی رسانه نزدیک به لاریجانی از تصمیم اقتصادی درست رئیسی

ناراحتی رسانه نزدیک به لاریجانی از تصمیم اقتصادی درست رئیسی در رسانه ها بازتاب یافته است.

به گزارش تحریریه، سایت خبرآنلاین نزدیک به علی لاریجانی و تحت مدیریت حسین انتظامی که معاون مطبوعاتی و سینمایی! در دولت های اول و دوم حسن روحانی بود، تصمیم درست دولت رئیسی در قطع پرداخت دلار 4200 تومانی به دارو(بخوانید به اسم دارو در عمل تخصیص به تجهیزات لوکس پزشکی و زیبایی)که در حال نابود کردن اقتصاد کشور است را به باد انتقاد گرفت. هرچند این رسانه نیز می داند شاهد قاچاق گسترده دارو از کشور به دلیل پرداخت دلار ویران کننده ترجیحی هستیم که از 20 درصد به بالا برآورد می شود. 

خبرآنلاین در خبری با عنوان سازمان غذا و دارو ارز  ۴۲۰۰ تومانی داروها را قطع کرد، نوشت: فهرست بالا آخرین اقلامی است که سازمان غذا و دارو ارز آنها را از ترجیحی به نیمایی تغییر داده است و موجب افزایش شدید نرخ دارو خواهد شد. قطع ارز ۴۲۰۰ تومانی برخی از مواد مورد نیاز صنعت دارویی کشور در حالی انجام می شود که مجلس با اعلام مخالفت برای حذف ارز ترجیحی، عنوان کرد این کار باعث شوک قیمتی شدید در کالاهای اساسی از جمله غذا و دارو خواهد شد.

این تحلیل های سطحی درباره شوک قیمتی در کالاهایی که قرار است دلار 4200 تومانی آنها حذف شود، درحالی تکرار می شود که تجربه سالهای اخیر خلاف آنرا نشان می دهد. در 4 سال اخیر هر کالایی که پرداخت دلار 4200 تومانی به آن قطع شده به آرامش رسیده و از دایره کمبود و جهش های قیمتی به دلیل کنار رفتن منافع ذی نفعان رانتی، خارج شده است. در آخرین نمونه ها، شاهد کاهش قیمت شکر و لاستیک ماشین پس از حذف دلار 4200 تومانی بودیم، که این منطق پس از حذف ارز ترجیحی دارو و نهاده های دامی نیز اتفاق خواهد افتاد. 

ذی نفعان رانتی و سیاسی در سال های اخیر و به خصوص در چالش بودجه ای سال گذشته و مباحث اخیر، سرسخت ترین حامیان بقای دلار 4200 تومانی به بهانه تورم هستند، درحالیکه در 4 سال اخیر که دلار 4200 تومانی پرداخت شده است، شاهد شکستن رکوردهای تورمی 70 سال اخیر کشور بوده ایم. 

آنها درحالیکه دولت باید طبق قانون بودجه در 6 ماهه دوم سال 1400 پرداخت دلار 4200 تومانی را حذف کند، به بهانه اینکه الان زمان مناسبی نیست درحال زمینه چینی برای تداوم پرداخت بزرگترین غارت در اقتصاد ایران هستند. درحالیکه در پاییز سال 1399 نیز که بودجه در حال بررسی بود، با همین بهانه که الان زمان مناسبی نیست، زمینه دریافت بیش از 10 میلیارد دلار رانت را برای خود فراهم کردند. 

پایان/

۱ آذر ۱۴۰۰ - ۱۳:۱۶
کد خبر: 14143

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 5 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 1
    • محمد IR ۱۵:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۲
      0 0
      رانتخواران، دولت را از تبعات حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی میترسانند ،تا به فساد و رانت خواری خود ادامه دهند ،در حالی که بزرگترین ضربه را ارز ۴۲۰۰ به اقتصاد کشور زده است ،واحدهای تولیدی و گاوداری و مرغداری در حال ورشکستگی و تعطیلی هستند ،و اقتصاد و امنیت غذایی کشور در معرض خطر جدی قرار گرفته است ،و ادامه دلار ۴۲۰۰ تولید کشور را زمین گیر کرده است