سیگنال بی سابقه وزیر اقتصاد برای افزایش قیمت دلار

سیگنال بی سابقه وزیر اقتصاد برای افزایش قیمت دلار و انداختن تقصیر بر گردن نمایندگان مجلس شورای اسلامی، باعث واکنش نمایندگان خواهد شد.

به گزارش تحریریه، سیگنال بی سابقه سید احسان خاندوزی وزیر اقتصاد برای افزایش قیمت دلار و انداختن تقصیرها بر گردن نمایندگان مجلس شورای اسلامی، باعث واکنش نمایندگان خواهد شد. زیرا خاندوزی در یک اظهارات عجیب که به طور آشکار خلاف واقع است و با بودجه سال 1400 در تناقض می باشد، گفت: دولت به این نتیجه رسید که با توجه به پیامدهای منفی در بخش تولید به سمت حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی حرکت کند و با توجه به اینکه این لایحه در مجلس به تصویب نرسید به تعویق خواهد افتاد. بود و نبود ارز 4200  تومانی در نوع واردات و نوع محصولات تولیدی داخل تعیین کنننده است.

اثر این سخنان خاندوزی بر بازار ارز به صورت افزایش قیمت دلار و تلاش ذی نفعان گیرنده رانت ارزی دلار 4200 تومانی برای دستکاری بازار ارزهای خارجی جلوه گر خواهد شد و در واقع وزیر اقتصاد سیگنال افزایش قیمت دلار مخابره کرده است. 

این سخنان خاندوزی ابهام های زیادی دارد، زیرا در بودجه مقرر شده است که دولت تنها می تواند در شش ماهه نخست سال 1400 اقدام به پرداخت 8 میلیارد دلار ارز ترجیحی با نرخ 4200 تومان برای هر دلار آمریکا کند، و طبیعتا پرداخت بیشتر؛ خلاف قانون است و مجلس نیز مجوزی برای افزایش آن صادر نکرده است. آیا دولت می خواهد با قانون شکنی اقدام به پرداخت چند میلیارد دیگر دلار 4200 تومانی کند؟

ترس و دودلی دولت سیزدهم برای حذف دلار 4200 تومانی عجیب به نظر می رسد، زیرا در هر گروه کالایی که پرداخت دلار 4200 تومانی حذف شده است، شاهد کاهش قیمت بوده ایم و هم اکنون؛ مرغ که به سند افتخار مدیریت اقتصادی کشور تبدیل شده است، با قیمتی بیشتر از وضعیتی که نهاده های دامی با دلار ازاد وارد کشور شود، به مردم عرضه می شود و در صورت حذف دلار 4200 تومانی شاهد کاهش قیمت مرغ خواهیم بود. 

انداختن تقصیر بر گردن مجلس شورای اسلامی در شرایطی که محوزهای لازم به دولت برای حذف دلار 4200 تومانی داده شده است و پرداخت ارز ترجیحی بیشتر خلاف قانون است، قطعا باعث واکنش مجلس شده و می تواند آغازگر اختلاف بین دولت و مجلس باشد. 

پایان/

۶ آذر ۱۴۰۰ - ۰۷:۱۹
کد خبر: 14305

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 3 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 21
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 1
    • رضایی IR ۰۹:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۶
      31 1
      خودزنی آشکار و نابکارانه از یک بچه مغز، بی سواد. خودت تو مجلس بودی حالا که مفتی وزیر شدی توپ و انداختی گردن جایی که خودت روزی رو صندلیش میشستی و روزهای بودن در اون مجلس رو سایتت و کلامت تبدیل کردی به رزومه دفاع از اقتصاد سالم و پویا!!!!!
      • DE ۱۵:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۶
        3 2
        مقاله رو بخون. خود مقاله میگه مجلس اجبار کرده بعد شما میگی فلان. چرا مجلس دلار 4200 تومانی رو حذف نمیکند؟ مجلس میتواند طرح بدهد و حتی در صورت مخالفت دولت آنرا حذف کند. مگه همین نماینده های انقلابی تقصیر رو گردن روحانی نمیانداختند و نمیگفتند که دلار ارزان فقط به جیب رانت خواران میرود؟
    • بی نام IR ۰۹:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۶
      47 2
      مطمئن باشید از این دولت هم دیگی به جوش نمیاد
    • IR ۱۰:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۶
      26 4
      حالا باید ناکارآمدی دولت رئیسی با این وزیران بیسواد به گردن مردم و نمایندگان آنها بیفتد تو را خدا یک وزیر اقتصاد از کشور چین یا ژاپن با کره وارد کنید جرا برای یک تیم فوتبال 11 نفره میلیاردها هزینه می‌شود برای مربی خارجی ولی برای اقتصاد هزینه نمی شود باورکنید که در علم اقتصاد عقب هستیم پس بفکر وزیر اقتصاد خارجی باشید
      • IR ۱۳:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۶
        12 0
        قضیه اینه که تمام این تصمیمات مهندسی شده و برنامه ریزی شده است و چیزی نیست که نادانسته انجا بدن .هدف اینها آبادانی کشور و حل مشکلات مردم نیست که آوردن کارشناس خارجی این مشکلات رو حل کنه .
    • IR ۱۰:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۶
      29 12
      تا زمانی که دست از حمایت از حزب ا.. و یمن و فلسطین برندارند و کشور را از تحریم خارج نکنند وضعیت کشور بهتر نخواهد شد و این هم دست دولت نیست میدان و بالاتر باید تصمیم بگیرند.
    • سید IR ۱۱:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۶
      6 0
      بابا این بیسواد را بندازید بیرون این مدرکش تقلبی است
      • IR ۲۰:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۷
        2 0
        اینا از شکم مادر با پست و مقام به دنیا امده اند
    • IR ۱۱:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۶
      10 0
      کلا حاج احسان مردم حواسشان به همه چیز هست.دستتو از جیب مردم بکش بیرون.حق الناس یعنی همین.طرف امروز یک میلیون داره شب می خوابد صبح می شه ۸۰۰تومن.چون مردم وزیر نیستند ماهی ۴۰ میلیون به بالا حقوق بگیرن.
    • علی IR ۱۲:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۶
      6 0
      مدیریت دست اقتصادانانوکارشناسان ومهندسان خبره اداره شود کشور ترقی وپیشرفت خیره کننده ای خواهد داشت
    • مهدی IR ۱۲:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۶
      13 2
      همه کشور را فدای حزب الله و غزه و لبنان کردید .بس نیست؟ بابا اینجا مملکت ایران است . من از تعجب دارم شاخ درمیارم ارکان این حکومت از کجا هستند؟ از کجا اوموند. اون از اف ای تی اف = اگر ریگی به کفش ندارید چرا مثل بقیه کشورها این پیمان منع پولشویی را قبول نمیکنید؟
    • IR ۱۳:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۶
      13 2
      هر وقت سیرمونی گرفتن و از دزدی دست کشیدن اونموقع درسته . متاسفانه در همه دولت‌ها افراد دزد و ... اینقدر زیاده که نمیزارن مملکت درست بشه میخوان توی این چهار یا هشت سال که سرکار هستن اونقدر جمع کنن که .... . تحریم و این چیزا بهانه است فقط باید جلوی دزدی گرفته بشه
    • عبدالله IR ۱۳:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۶
      25 1
      دوتا عامل باعث بدبختی مردم ایران شده اول اینکه فیلتر رسیدن به پست ها جوری هست که فقط بی کفایترین و بیسواد ترین ها ازش عبور میکنن. دوم سیاست های خارجی هست که باعث فلاکتمون شده.
    • ایرانی IR ۱۳:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۶
      1 13
      از رهبر انقلاب خواهشمندیم در قضیه گرانی و دلار دخول کنند و ملت را از این همه بدبختی نجات دهند
    • IR ۱۴:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۶
      27 0
      قبل...نماينده مجلس كنار گود....بعد ...وزیر داخل گود...که عشق آسان نمود اول ولی افتاد مشکل ها....بعمل کار برايد به توييت کردن نیست!
    • مرغدار IR ۱۴:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۶
      13 0
      دوستان من خودم مرغدارم و عملا با هزینه ها و تولید مرغ آشنایی کامل دارم. الان تقریبا پنجاه درصد ذرت و سویای مصرفی را یارانه ای می گیریم و مابقی را آزاد تهیه می کنیم .مرغ را به قیمت مصوب تحویل می دهیم ولی سودی عایدمان نمی شود. حالا چطور است که اگر یارانه به کلی قطع شود مرغ ارزان تر می شود . یکی این معما را حل کند ما که نمی فهمیم
    • حمید IR ۱۵:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۶
      0 8
      از رهبر انفلاب خواهش می کنیم به افزایش قیمت دلار وارد شوند وقیمت واقعی دلار زیر بیست تومان است همه چیز با افزایش دلار بالا رفته مشکل اصلی دلار است وبس
    • جواد IR ۱۷:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۶
      0 0
      ادمین شما معلومه از وزیر اومدی
    • IR ۱۹:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۶
      7 0
      تو این مملکت ریسمون سفید نفهمیدیم کی به کیه فقط فهمیدیم حضرات ودوستان امدند وگفتند ورفتند وما همچنان ته چاه هستیم از ما که گذشت بیشتر نگران بچه هام هستند که بعد از من چطور خواهد شد !!!!!!
    • IR ۲۲:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۶
      13 1
      مگر قیمت دلار 3000 حدف شد شد 4200 به نفع مردم که حالا 4200 حدف بشه بشود 25000 به نفع مردم باشه کمم کم دیگه فکر کنم 100000 تومان میشه یک دلار
    • IR ۰۷:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۸
      1 0
      آینده بدی درانتظاراین کشورهست اگرمردم بیدارنشن دلارکه بره بالاهمه اجناس گرون میشه وفشارش به بدبختای این کشورمیاداون سرمایه دارعاشق این نوع سیستم هست تاکی فسادو...