اسرائیل اردن را به خود وابسته کرد

«عبدالباری عطوان» تحلیلگر سرشناس جهان عرب معتقد است امضای توافق آب در برابر برق میان اردن و اسرائیل که با میانجیگری امارات صورت گرفت اعتراض جریان اخوان المسلمین اردن و مخالفت بیش از ۷۵ نماینده مجلس و مردم اردن با عادی سازی روابط را به همراه دارد، زیرا توافق موجب وابستگی اردن به واردات آب از اسرائیل برتری منطقه ای تل آویو می شود.

به گزارش تحریریه، روزنامه الکترونیکی «رای الیوم» در بخشی از گزارش خود درباره توافق اردن و اسرائیل و امارات تحت عنوان «توافق ‌آب در برابر برق» به قلم عبدالباری عطوان تحلیلگر سرشناس جهان عرب نوشت، توافقی که اردن و اسرائیل در حاشیه حضور وزیران امور آبی و انرژی این دو طرف در نمایشگاه اکسپو دبی تحت عنوان «توافق ‌آب در برابر برق» امضاء کرده اند در راستای طرح سیاسی عادی سازی روابط کشورهای عربی با اسرائیل است. امارات از نظر مالی از این طرح ها حمایت می کند. این کشور ضامن پیش برد توافق صلح «آبراهام» در منطقه است. آمریکا هم از نظر سیاسی از این طرح ها پشتیبانی می کند و این طرح را که در ژوئن سال ۲۰۱۹ میلادی از سوی «جرد کوشنر» داماد «ترامپ» رئیس جمهوری پیشین آمریکا پیشنهاد شد، پیش می برد.  

برپایه توافق، اردن برق را از طریق انرژی خورشیدی برای رژیم صهیونیستی تامین می‌کند و این رژیم هم در مقابل آب شیرین برای اردن می‌فرستد. هدف از این توافق آن است که اردن با رژیم اسرائیل ارتباط داشته باشد و به عنوان یک شریک راهبردی برای آن عمل کند تا  اسرائیل هم بتواند از نظر سیاسی و اقتصادی، اردن را در کنترل داشته باشد. 

عطوان افزود: آمریکا، رژیم اسرائیل و امارات، اردن را به سوی پرتگاه و تنش های داخلی پیش می برند. آنها با این اقدام خود سبب می شوند کینه مردم اردن که به دلیل فقر، گرسنگی، بیکاری و افزایش هزینه های زندگی فواران کند. اگر مردم اردن وارد عمل شوند متوقف کردن آنها سخت خواهد بود. همه شاخص ها نشان می دهند که مردم اردن در روزهای آینده در برابر تحرکات برای عادی سازی روابط با اسرائیل وارد عمل خواهند شد. تصمیم گیرندگان اردن باید بدانند که همه طیف های مردم اردن در موضوع مخالفت با عادی سازی روابط این کشور با اسرائیل و طرح معامله قرن و از بین بردن مساله فلسطین متحد هستند. زیرا تنها اسرائیل از طرح عادی سازی روابط با کشورهای عربی سود می برد و اردن بزرگترین زیان دیده خواهد بود و مردم اردن و فلسطین در این مسیر قربانی خواهند شد.

 در بخشی از گزارش روزنامه رای الیوم می خوانیم: وارد شدن جریان اخوان المسلمین اردن به خیابان ها و اعتراض بیش از ۷۵ نماینده مجلس اردن با توافق اردن و اسرائیل و امارات و افزایش انتقادها در شبکه های اجتماعی با عادی سازی روابط و افزایش نگرانی ها نسبت به هرگونه توطئه ای، همه دارای پیام هایی است که باید از سوی رهبران اردن مورد توجه قرار گیرد. هرگونه تصمیم گیری برای عادی سازی نتایج معکوسی به دنبال خواهد داشت.

روزنامه رای الیوم در بخش پایانی گزارش خود آورد منطقه به سرعت در حال تغییر است. اسرائیل با بحران امنیتی و بی ثباتی روبرو است. این رژیم دیگر آن قدرتی نیست که بتواند طی چند ساعت دیگر نظام ها را شکست دهد. هرگونه کمک آمریکا به این رژیم برای رهایی از گرفتاری های آن نباید به زیان اردن و بر هم خوردن امنیت و ثبات آن منتهی شود.

پایان/

۱۱ آذر ۱۴۰۰ - ۱۳:۵۴
کد خبر: 14316

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 5 =