آزمون دیپلماتیک ایران و غرب در وین

آمریکا می خواهد با حل پرونده هسته ای ایران به مقابله با تهدید چین بپردازد حال آنکه ایرانی ها خواستار توافقی هستند که به موجب آن پیامدهای تحریم های دوره ترامپ جبران شود و دولت های بعدی در واشنگتن هم نتوانند رفتار ترامپ را تکرار کنند.

به گزارش تحریریه، تارنمای «النشره» لبنان در گزارش خود درباره مذاکرات هسته ای ایران و کشورهای غربی در وین نوشت، کشورهای جهان منتظرند تا ببینند روند مذاکرات وین چه مسیری را طی خواهد کرد. کشورهای اروپایی تمایل دارند این مذاکرات به نتیجه ای منجر شود که میان غرب و ایران توافقی حاصل شود. آمریکا هم می خواهد سرنوشت این پرونده مشخص شود تا به مقابله با چین بپردازد. ایرانی ها می خواهند به توافقی با واشنگتن برسند که به موجب آن پیامدهای تحریم هایی که سال ها مردم ایران را رنج داده جبران شود. کشورهای عربی هم به روند مذاکرات ایران و غرب و آثار آن بر تحولات منطقه توجه ای ویژه دارند. 

حل مسالمت آمیز پرونده هسته ای به سود ایران و شرکایش آن و همچنین آمریکا و همپیمانش است. حل پرونده هسته ای ایران سبب می شود که دولت «جو بایدن» دستاوردی برای عرضه داشته باشد. او که وعده حل این پرونده را داده بود اکنون پرونده هسته ای ایران را بر عهده «رابرت مالی» نماینده ویژه آمریکا قرار داده است.

مالی و بایدن ترجیح می دهند که به جای درگیری با ایران به توافق با این کشور دست یابند زیرا رسیدن به توافق با ایران یک نیاز برای آمریکا است. ایرانی هم به این نیاز آمریکا پی برده اند و در برابر غربی ها، سقف مطالبات خود را مطرح می کنند. به طوری که «علی باقری کنی» مذاکره کننده ارشد ایرانی گفته است مذاکرات آینده در وین مذاکراه هسته ای نیست، بلکه این مذاکره ای برای برداشتن تحریم های غیر قانونی علیه ایران است. از این رو، ایران تلاش می کنند برداشتن تحریم ها را در اولویت جدول توافق قرار دهد.

طبق این تحلیل، ایرانی ها حق دارند از تحریم های غیرانسانی آمریکا رهایی یابند و اموال، اقتصاد، تجارت و صنایع خود را قید و بند محدودیت آزاد سازند. غربی ها توانسته اند که مردم ایران را با تحریم ها مجازات کنند، اما نتوانستند این مردم را تسلیم سازند. 

این تارنما درباره تاثیر توافق هسته ای بر روی تحولات منطقه هم افزود: هرگونه توافق میان غرب و ایران به سود همه کشورهای منطقه به ویژه کشورهای عربی هم است. با این توافق خطرات و پیامدهای تنش ها و جنگ ها از منطقه دور خواهد شد. 

تارنمای النشره در بخش پایانی گزارش خود نوشت: مذاکرات آینده به دو دلیل آسان نخواهد بود. نخست آنکه دولت آمریکا نمی خواهد نسخه دولت «باراک اوباما» درباره توافق هسته ای با ایران را تکرار کند که توسط «دونالد ترامپ» نادیده گرفته شد و دوم اینکه شیوه تیم مذاکره کننده جدید ایران با تیم دولت «حسن روحانی» و «محمد جواد ظریف» متفاوت خواهد بود. ایرانی ها از شرطی آغاز خواهند کرد که مانع از این خواهد شد که هر دولتی در آمریکا بتواند توافق را نادیده گیرد و این موضوعی است که دولت بایدن را در تنگنا قرار خواهد داد.

پایان/

۸ آذر ۱۴۰۰ - ۱۳:۵۹
کد خبر: 14404

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 6 =