احیای بافت های فرسوده با طرح نهضت ملی مسکن

عضو هیات رئیسه کمیسیون عمران مجلس با بیان اینکه در شهر تهران حدود ۵ هزار و در سطح کشور حدود ۶۱ هزار هکتار بافت فرسوده وجود دارد گفت: دولت باید طبق قانون جهش تولید مسکن از ظرفیت بافتهای فرسوده در ساخت واحدهای مسکونی استفاده کند.

به گزارش تحریریه، آرا شاوردیان نماینده مجلس شورای اسلامی گفت: با اشاره به ضرورت استفاده از ظرفیت بافت فرسوده پایتخت برای اجرای طرح نهضت ملی مسکن، گفت: در حال حاضر بیش از یک میلیون نهصد هزار نفر در سامانه نهضت ملی مسکن، ثبت نام کرده اند اما برای شهروندان در تهران به دلیل کمبود زمین امکان ثبت نام وجود نداشته و متقاضیان پایتخت‌نشین صرفاً باید در شهرهای پرند، هشتگرد، ایوانکی، پاکدشت و رباط کریم ثبت نام کنند.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: البته در قانون جهش تولید و تامین مسکن پیش بینی شده برای شهرهای بزرگی که برای ساخت واحدهای مسکونی با کمبود زمین مواجه هستند از ظرفیت بافت فرسوده آن مناطق استفاده شود و برای این امر مشوق ها و تسهیلات مناسبی در نظر گرفته شده که یکی از آنها پرداخت تسهیلات ۴۵۰ میلیون تومانی به ازای ساخت هر واحد مسکونی است.

عضو هیئت رئیسه کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: در همین راستا در شهر تهران حدود 5 هزار هکتار بافت فرسوده وجود داشته که سالانه در حال افزایش است. هر چند در قانون تاکید شده سالی 10 درصد از بافت‌های فرسوده و ناکارآمد شهری توسط شهرداری ها و دولت، بهسازی و نوسازی شود اما این مهم به دلیل وجود مشکلات مختلف اعم از کمبود منابع مالی محقق نشده است. لذا هم اکنون قانون جهش تولید وتامین مسکن، ظرفیتی را در اختیار متولیان قرار می‌دهد تا با استفاده از آن بافت های ناکارآمد شهری را نوسازی و احیا کنند.

شاوردیان اظهار کرد: متاسفانه چندین سال است که برای احیای بافت های فرسوده طرح و برنامه ارائه می‌شود اما در مقام عمل آنطور که باید اجرایی نمی‌شود؛ حال امیدواریم با اجرای قانون جهش تولید و تامین مسکن شاهد عملیاتی شدن شعار احیای بافت های فرسوده در کشور باشیم.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: هم اکنون بیش از 61 هزار هکتار بافت فرسوده در کشور وجود داشته و تقریبا 12 میلیون نفر نیز در آن سکونت دارند از طرفی به دلیل وجود انبوهی از آسیب های اجتماعی در این مناطق، احیای بافت فرسوده همواره به عنوان یکی از چالش‌های اساسی دولت‌ها شناخته می‌شود، بنابراین دولت و به ویژه وزارت راه و شهرسازی باید این امر مهم را در دستور کار خود قرار دهند، البته کمیسیون عمران مجلس نیز آمادگی دارد در صورت وجود مانع و مشکل، دولت را در این مسیر یاری کند.

منبع: خانه ملت

پایان/

۱۶ آذر ۱۴۰۰ - ۰۹:۳۶
کد خبر: 14729

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 12 =