موش و گربه بازی روسیه و چین با ایران

امیررضا واعظ آشتیانی گفت: دست ایران پر است و گرچه مذاکرات سختی را در پیش رو داریم اما ایران با اقتدار وارد مذاکرات شده است.

به گزارش تحریریه، مذاکرات وین باز هم از سرگفته می‌شود تا تیم مذاکره ایرانی در کارزای سخت در پی تأمین منافع ملی ایران باشند اما آیا در مجموع می‌توان به این مذاکرات خوش‌بین بود؟

امیررضا واعظ آشتیانی، فعال و تحلیلگر سیاسی درباره مذاکرات پیش رو در وین به «فردا» گفت: «اروپایی‌ها و آمریکایی‌ها هر چه تعلل کنند، به ضرر خودشان است. آنها تصور می‌کنند با وقت‌خریدن می‌توانند ایران از نظر اقتصادی از پای درآورند اما ایران نشان داده است اتفاقا تهدیدها را به فرصت تبدیل می‌کند و در همین مدتی که غربی‌ها وقت‌کشی کردند ایران بیش از پیش بر صنعت صلح‌آمیز هسته‌ای‌اش کار کرد».

او ادامه داد: «این غربی‌ها بودند که برجام را نادیده گرفتند و حالا برای به دست‌آمدن یک نتیجه برد-برد باید تحریم‌ها را بردارند. متأسفانه دولت قبل بعد از انعقاد برجام ذوق‌زده شد و عجله کرد و گرچه رهبر معظم انقلاب بارها هشدار داده بودند که آمریکا هم بدعهد و هم شیطان است، دولتی‌ها به این کشور و البته اروپایی‌ها اعتماد کامل کردند. حالا هم باید بدانیم که هدف آمریکا و کشورهای اروپایی‌ احیای برجام نیست و اگر برجام هم احیا شود با توسل به موضوعات دیگر ایران را تحت فشار قرار می‌دهند».

این فعال سیاسی بیان کرد: «اروپا و آمریکا در پی سقوط جمهوری اسلامی ایران هستند اما برخلاف هدف شوم آنها نظام ایران در تمام این سال‌ها مقتدر از گذشته ایستاده است و اکنون محور خاورمیانه است. در این میان هم فقط بر کمک خدا و همراهی مردم حساب باز می‌شود و حتی این نگاه وجود دارد که ممکن است روس‌ها هم پشت پرده با اروپا و آمریکا به توافق‌هایی برسند. البته روس‌ها مانند آمریکایی‌ها تمام پل‌های پشت سرشان را خراب نمی‌کنند و در مقامات این کشور می‌شود عقلانیت دید».

او درباره شرایط ایران در مذاکرات تأکید کرد: «دست ایران پر است و گرچه مذاکرات سختی را در پیش رو داریم اما ایران با اقتدار وارد مذاکرات شده است. کار زمانی سخت می‌شود که طرف‌های غربی کشورهایی قانون‌گریزند و اساسا باوری به اجرای قواعد بین‌المللی ندارند و عملا بی‌احترامی به تمام قوانین بین‌المللی کردند. واقعا باید دانشجویان و اساتید رشته حقوق بین‌الملل و روابط بین‌الملل بدعهدی آمریکا و چند کشور اروپایی در موضوع برجام را به عنوان یک سرفصل مورد مطالعه قرار دهند تا راهکاری برای جلوگیری از چنین قانون‌گریزی‌ها در آینده شود».

واعظ آشتیانی در پایان درباره نقش روسیه و چین هم گفت: «ببینید پنج کشور عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد همیشه تلاش می‌کنند دنیا را بین خودشان تقسیم کنند و برای همه آنها پذیرش کشوری مثل ایران که می‌خواهد در این جهان پرهرج‌ومرج مستقل باشد، سخت است. ایران همواره شجاعانه در برابر هر نوع زورگویی ایستاده است و برایش غرب و شرق هم معنی نداشته است. فعلا روسیه و چین شرکای اقتصادی ما هستند اما آنها هم سیاست نعل و میخ دارند و باید با احتیاط در مواجهه با آنها رفتار کنیم. همین چند وقت پیش یکی از مسئولان عالی‌رتبه روس گفت که آمریکایی‌ها تمایل به رفع تحریم‌ها دارد اما به سرعت وزیر امور خارجه آمریکا گفت که آمریکا تحریم‌ها را برنمی‌دارد. به هر حال چنین تناقض‌هایی وجود دارد».

منبع: فردا

پایان/

۱۷ آذر ۱۴۰۰ - ۱۹:۰۱
کد خبر: 14808

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 1 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 5
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • IR ۲۰:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۷
      5 0
      امام خمينى حرف درست زده اينست آمريكا از روسيه بدتر روسيه از امريكا بدتر و انگليس از هر دو بدتر
    • IR ۲۰:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۷
      5 2
      بله ایران بجایی رسیده که بهر کشور ی باج می دهد معنی استقلال را فهمیدیم زر زر اضافه نکنید
      • باربد IR ۲۱:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۷
        3 2
        باج؟معنی باجو نمیدونی بچه جون.برو تو شادت
    • مردم IR ۲۳:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۷
      1 0
      تازه فهمیدی اینها دارند موش و گربه بازی و سنگ خودشان را به سینه میزنند ....این باید مستقیم و پشت درهای بسته وارد مذاکرات شود وگرنه ضرر خواهد کرد ...باید محکم و قوی باشید
    • حاج علی محمد آیین IR ۲۳:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۷
      0 0
      شما باید 1-ارزاق مردم را سریعا تامین و نگذارید دشمن سو استفاده کند 2-مذکره ایران و آمریکا فقط به ایران و آمریکا مربوط هست 3-با دلان ناکث در کشور مبارزه جدی کنید و هیچ رحم و شفقتی به آنها نکنید چون دارند پول ملی را کاهش می دهند 4-این بساط دلار و یورو را جمع کنید 85 در صد مردم کاری به اینها ندارند 5-این قرعه کشی خودرو را جمع کنید و اگر کسی خودرو خواست با قیمت واقعی با شرایط کشور به او بدهید و فروش 3ماهه جمع شود ...6-حقوقهای نجومی را سریعا جمع کنید که آفت کشور هست 7-کسانی که در این شرایط که دشمن پشت دروازه ها هست دارند دم از اضافه حقوق و آب می زنند ..اینها یک موضوع برحق و اساسی هست ولی آلان وقتش نیست و آب به آسیاب دشمن ریختن هست ....این را بدانید که اگر کشور آسیب ببیند دشمن به شما رحم نخواهد کرد ...پس صدای دشمن نشوید که سخت زیان خواهید کرد ..پس مسیولین سریعا امروز اول مایحتاج مردم بعد حقوق افراد مفت خور و دلار و دلال و قیمتهای الکی و نجومی را در کشور ثروتمند ایران را حل کنید که فردا دیر هست یا علی از تومدد