زرادخانه خالی عربستان باعث وحشت بن سلمان شده است

مهمترین هدف محمد بن سلمان از سفر منطقه ای، درخواست کمک از همسایه ها است تا ریاض را از باتلاق یمن نجات دهند و مانع از فروپاشی عربستان در جبهه های نبرد شوند. نخستین نشانه شکست هم تمام شدن اندوخته موشکی دربار سعودی است.

به گزارش تحریریه، روزنامه الکترونیکی «رای الیوم» در گزارش خود درباره سفر اخیر «محمد بن سلمان» ولیعهد عربستان به کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس نوشت، هدف از این سفر تقویت روابط، تلاش برای برطرف کردن اختلافات میان کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس و مقدمه سازی برای نشست کشورهای عضو همکاری شورای خلیج فارس اعلام شد که قرار است در نیمه دوم ماه جاری میلادی در ریاض برگزار شود.

اما یکی از این اهداف درخواست کمک از این کشورها است تا کمک این کشورها مانع از فروپاشی عربستان در جبهه های نبرد یمن شود. این هدف به طور آشکار اعلام نشده است و سوالاتی درباره کیفیت عملی شدن این درخواست مطرح می شود. 

روزنامه «وال استریت ژورنال» آمریکا در این زمینه نوشت: محمد بن سلمان ولیعهد و وزیر دفاع عربستان به این نتیجه رسیده است که ریاض به دلیل تمام شدن موشک های رهگیری خود در وضعیت خطرناکی به سر می برد. عربستان به این دلیل از آمریکا و کشورهای حاشیه خلیج فارس از جمله قطر درخواست کرده است تا به زودی این کشور را به سامانه موشکی پاتریوت تجهیز کنند.

این رویداد بیانگر فروپاشی نظامی عربستان پس از افزایش حمله های جریان انصارالله به اهداف نظامی و اقتصادی در عمق عربستان است. یک مسوول سعودی در گفت و گو با این رسانه آمریکایی اعتراف کرده است که شمار حمله های موشکی و پهپادی انصارالله به عربستان به طور گسترده ای افزایش یافته است. «لیندز کینگ» فرستاده ویژه آمریکا در یمن هم تاکید کرده است که جریان انصارالله در سال ۲۰۲۱ میلادی ۳۷۵ بار با موشک های خود به عربستان حمله کرده است و این حمله ها سبب شده اند که موشک های رهگیری سعودی ها تمام شود. 

در بخشی از گزارش روزنامه «رای الیوم» می خوانیم: موشک های بالستیک و پهپادهای یمن در کارخانه غارهای صعده ساخته می شود بیشتر از چندهزار دلار هزینه ندارند اما هریک از موشک های رهگیری پاتریوت آمریکا دستکم سه میلیون دلار هزینه بر می دارد.

دولت کنونی آمریکا خاندان حاکم سعودی و محمد بن سلمانی حاکم واقعی آن را دوست ندارد. نخستین تصمیم «جو بایدن» رئیس جمهوری آمریکا خارج کردن همه سامانه های موشکی پاتریوت و تاد آمریکا از عربستان بود. این تصمیم سبب شد که عربستان در جنگ یمن تنها بماند. حمله های موشک های بالستیک حمله به یمن به عربستان طی ماه ها و هفته های آینده افزایش خواهد یافت.

سرهنگ «یحیی سریع» سخنگوی نظامی جریان انصارالله چند روز قبل در یک کنفرانس مطبوعاتی اعلام کرد نیروهای انصارالله با استفاده از موشک های بالستیک و ۲۵ پهپاد دست به حملاتی در ریاض، جده، طائف، جازان، نجران و عسیر زده اند که در این حمله ها وزارت دفاع عربستان در ریاض و پایگاه هوایی ملک فهد در طائف و تاسیسات وابسته به شرکت نفتی آرامکو هدف قرار گرفته اند.

روزنامه رای الیوم در بخش پایانی گزارش خود آورد گزارش های تحولات جنگ به ویژه در مارب برای محمد بن سلمان خوشایند نیستند. پیشروی های جریان انصارالله در سلسه کوه های شرقی البلق سبب شده است که پیشروی به مرکز این شهر بسیار آسان و سریع باشد. روزها و هفته های آینده دارای شگفتی هایی است که برای مقامات عربستان خوشایند نخواهد بود. با این شرایط فرصت رسیدن سامانه های موشکی پاتریوت آمریکا به عربستان به دلیل وجود مسائل بروکراتیک و نیاز داخلی آمریکا اندک است.

حتی اگر کمک های آمریکا، قطر و امارات هم به عربستان برسد ورود به جنگ یمن آسان، اما رهایی از این جنگ دشوار خواهد بود و «عبدالملک الحوثی» رهبر جریان انصارالله و همپیمانان وی از سختی های این جنگ برای عربستان و همپیمانان آگاهی کامل دارند.

پایان/

۲۱ آذر ۱۴۰۰ - ۱۰:۲۱
کد خبر: 14865

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 3 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • RO ۱۵:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۱
      1 1
      اللهم لعن آل سعود و آل خلیفه و آل نهیان وآل مروان الی یوم القیامه