تحولات اقتصادی ترکیه و تغییرات لیر چه تاثیری بر ایران دارد؟/ آلارم بازگشت ترکیه به بیست سال قبل؟

ریزش نرخ دلار در ترکیه درحالی خبرساز شده، قانون‌های ترکیه برای خرید ملک با ایران متفاوت است و نمی‌توان به عنوان سرمایه گذاری روی خرید ملک در ترکیه حساب کرد.

به گزارش تحریریه، در روزهای اخیر سقوط لیر ترکیه حواشی تاره ای را در بین ناظران، کارشناسان و مردم عادی ایجاد کرده است. با وجود کاهش ارزش پول ترکیه، برخی بدنبال انتقال سرمایه های خود به این کشور هستند. ترکیه حدود ۴۵۰میلیارد دلار بدهی خارجی دارد درصورت عدم تدبیر جدی از سوی اردوغان و حزب حاکم ممکن است تورم افسار گسیخته بار دیگر مانند بیست سال قبل دامن گیر این کشور شود. 

گفتنی است، بیست سال قبل نیز این کشور درگیر بحران تورمی جدی بود اما با ورود سرمایه خارجی به صورت موقت چالش تورمی مرتفع شد و رشد اقتصادی این کشور به سطوح قاقل قبولب رسید.

در این خصوص مریم محبی، کارشناس اقتصادی در یک گفتگو تاکید کرده است: سیاست گذاری پولی و ارزی و اقتصادی کلان صحیح و خصوصی سازی درست باعث شد در سالهای ۲۰۰۵ تا ۲۰۱۰ از ترکیه به عنوان الگوی اقتصادی یاد شود. از سال ۲۰۱۶ با مداخله بیشتر حزب حاکم باعث شده روند با ثبات رشد مثل قبل نباشد.

قانونهای ترکیه برای خرید ملک با ایران متفاوت است و نمی‌توان به عنوان سرمایه گذاری روی خرید ملک در ترکیه حساب کرد. در زمانی که افراد در ایران بخواهند ملک خرید کنند در زمان فروش محدودیتی نیست ولی اگر در ترکیه خریداری کنند در هنگام فروش محدودیت هایی وجود دارد که باعث زیان می‌شود.

همکاری هایی بین ایران و ترکیه درحال صورت گرفتن است اما بنظر می‌رسد نفعی برای مردم ایران نداشته باشد. حتی اگر خرید ملک توسط ایرانیان در ترکیه رشد داشته باشه بعید می دونم تاثیری بر قیمت مسکن در ایران داشته باشد. در بازار ارز دو نکته وجود دارد یکی از قسمت‌های مهم‌تر خدمات پولی و بانکی است چنانچه ما بتوانیم به برجام برگردیم روابط بانکی ایران بهبود می‌یابد و از طریق ترکیه باشد که سرعت گردش پول افزایش می‌دهد.

ارز از ایران و ورود به ترکیه در صورت ادامه همین روند در کوتاه مدت تاثیری بر قیمت ارز در ایران ندارد.‌ ریسک سیاسی در کشور ترکیه قابل مشاهده است. با توجه به مداخله‌های دولتی که در قسمت‌های مختلف ترکیه زیادتر می‌شوند و قوانین تغییر می کنند و رفتارهای اردوغان که به سمت دیکتاتوری پیش می‌رود ریسک سیاسی بالا می‌رود. لیر را ارز با ثباتی برای سرمایه گذتری نمی‌بینم، اگر بخواهم خودم سرمایه گذاری کنم دلار را ترجیح می‌دهم. رشد و ثبات اقتصادی در سال‌های  ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۵ در ترکیه بود دیگر برای چند سال آینده برای ترکیه نمی‌بینم.  با توجه به ریسک سیاسی بالای این کشور باید بسیار سنجیده در این کشور سرمایه گذاری کنیم.

گفتنی است، خبرگزاری آناتولی گزارش داده است که بانک مرکزی از ابتدای ماه جاری میلادی در پنج نوبت بیش از ۴ میلیارد دلار ارز به بازار تزریق کرده تا جلوی افت ارزش لیر را بگیرد.

روز جمعه نیز بانک مرکزی ترکیه ارز به بازار تزریق کرد، اما هر دلار آمریکا رکورد ۱۷ لیر را شکسته است.بانک مرکزی می‌گوید «بنابر انتظار بازار»، نرخ بهره را کاهش می‌دهد. کاهش نرخ بهره نیز موجب افت ارزش لیر ترکیه شده است.

منتقدان می‌گویند استقلال بانک مرکزی مخدوش شده و بجای مدیریت بازار ارز، تحت توصیه و درخواست دولت عمل می‌کند.

نرخ دلار طی یک سال گذشته نسبت به لیر ترکیه دو برابر شده و به تبع آن، تورم در کشور به شدت اوج گرفته و انتظار می‌رود تا پایان سال جاری میلادی به ۲۵ درصد برسد.تنها طی یک هفته گذشته لیر ترکیه یک پنجم ارزش خود را از دست داده است. رجب طیب اردوغان روز چهارشنبه حداقل دستمزد در کشور را ۵۰ درصد افزایش داد.

پایان/

۳۰ آذر ۱۴۰۰ - ۰۹:۰۱
کد خبر: 15255

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 4 =