چهره سیاسی اقتصادی معروف نگران حذف دلار 4200 تومانی است

حسین مرعشی دبیرکل حزب کارگزاران سازندگی نسبت به تبعات حذف دلار 4200 تومانی هشدار داد و آنرا باعث وارد آمدن شوک به اقتصاد کشور دانست.

به گزارش تحریریه، حسین مرعشی دبیرکل حزب کارگزاران سازندگی نسبت به حذف دلار 4200 تومانی هشدار داد و آنرا باعث وارد آمدن شوک به اقتصاد کشور دانست که می تواند تبعات اجتماعی زیادی نیز داشته باشد. 

این فعال اقتصادی و سیاسی با اشاره به بحث ماههای اخیر دولت و مجلس درباره حذف دلار 4 هزار و 200 تومانی گفت: در جلسات کارشناسی دولت وقت زیادی صرف تصمیم‌گیری درباره حذف ارز چهار هزار و 200 تومانی و یارانه پنهان شد اما به نتیجه خاصی نرسید. البته از نظر من، خدا هر کسی را که مقابل این تصمیم ایستاد و ایستاده مورد رحمت قرار دهد چراکه عواقب این تصمیم مبهم است. حذف این ارز شوک جدیدی به اقتصاد ایران وارد می‌کند و معلوم نیست جامعه بتواند آن را تحمل کند چرا که شوک افزایش قیمت ارز در روزهای اخیر به اندازه کافی نگران‌کننده بوده است.

سخنان مرعشی از این نظر عجیب است که در هیچ یک از کالاهای مشمول دریافت دلار 4200 تومانی افزایش نرخ تورم کمتر از سایر کالاها نبوده است و تنها شوکی که به اقتصاد وارد خواهد شد شوک کاهش نرخ ارز و به دنبال آن سایر کالاها است که باعث تخلیه حباب دارایی ها مانند کالاهای وارداتی، طلا و مسکن نیز خواهد شد.

مانند همه دوران هایی که در کشور دلار چندنرخی وجود داشته است، تمام مزیت های اقتصادی در سایه رانت ارزی به هم خورده و امکان فعالیت مثبت از فعالان اقتصادی گرفته می شود و به همین دلیل نگرانی مرعشی منطقی به نظر نمی رسد. 

بررسی های میدانی نشان می دهد که دلار 4200 تومانی تنها در بین افراد گیرنده طرفدار دارد که از واردکنندگان و چهره های متنفذ در حوزه دام و طیور تا برخی مونتاژکاران خودروهای چینی را شامل می شود. برخی از این خودروسازان داخلی که به مونتاژ خودروهای چینی مشغول هستند چند میلیارد دلار قطعات با دلار 4200 تومانی وارد کردند، اما خودروهای تولیدی را عرضه نکرده و پس از وقفه ای طولانی با قیمت های دلار بیش از 20 هزار تومان عرضه کردند که رانت بزرگی محسوب می شود. 

اقتصاددانان مستقل از سال 1397 نسبت به تبعات ویرانگر تعریف نظام چندنرخی ارز هشدار داده و خواستار برچیدن آن بودند که دلیل لابی های سنگین ذی نفعان به سرانجام نرسید و انتظار می رود تا دولت سیزدهم به سرعت دلار 4200 تومانی را از همه کالاها(بدون استثنا کردن گندم و دارو) حذف کند. نتیجه آن به سرعت در اقتصاد کشور نمایان شده و باعث ایجاد آرامش در بازارهای داخلی خواهد شد. 

پایان/

۱ دی ۱۴۰۰ - ۰۶:۳۰
کد خبر: 15266

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 5 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 3
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 1
    • ناشناس IR ۰۷:۰۸ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۱
      0 1
      انشا الله هباب همه چی بترکه مردم نفس بکشن.
    • مهدی IR ۰۸:۳۸ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۱
      1 0
      بیسوادترین انسانها هم میفهمند شوک قیمتی ایجاد میشود.امیدوارم همینطور که تورم ایجاد کردید یکروز ملت جواب شما را بدهد
    • IR ۱۵:۰۶ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۱
      0 0
      آقای دانا در شرایط تحریمی و کمبود منابع ارزی نخواهید توانست ارز را تک نرخی کنید آزموده را آزمودن خطاست