نگرانی صندوق بین‌المللی پول در مورد رمزارزها

صندوق بین‌المللی پول نگران ارزهای رمزنگاری شده است، به ویژه به این دلیل که این بازار نوپا با چنین سرعت قابل توجهی در حال رشد است و مشمول مقرراتی نمی‌شود.

به گزارش تحریریه، به نقل از سی ان بی سی، داده‌های جمع‌آوری‌شده توسط صندوق بین‌المللی پول نشان داد که ارزش کل بازار دارایی‌های کریپتو در سپتامبر امسال از ۲ تریلیون دلار فراتر رفت که نشان‌دهنده جهش ۱۰ برابری نسبت به ابتدای سال ۲۰۲۰ است. ایوان پاپاژورگیو، از معاونت صندوق بین‌المللی پول، در ماه اکتبر گفت: سیستم ارز رمزنگاری شده به طور قابل‌توجهی رشد کرده است. این فرآیند انعطاف‌پذیری قابل‌توجهی را نشان می‌دهد، اما تست‌های جالبی نیز وجود داشته است.

یکی از مشکلاتی که صندوق بین‌المللی پول بر آن تاکید کرده این است که بسیاری از افراد و مؤسسات مالی که این دارایی‌ها را معامله می‌کنند، عملکرد قوی ندارند. به این ترتیب، صندوق گفته که مشتریان در معرض خطر هستند و افزود که افشا و نظارت ناکافی در این فضا وجود دارد. علاوه بر این، معتقد است دارایی‌های رمزارز شکاف داده‌ ایجاد می‌کنند و می‌توانند درهای ناخواسته را برای پولشویی و همچنین تأمین مالی تروریسم باز کنند. نهادهای دیگر خواستار اقدامات بیشتر برای ایمن تر کردن این سرمایه‌گذاری‌ها شده‌اند. ارزهای رمزنگاری شده می‌توانند تفرقه‌انگیز باشند، برخی استدلال می‌کنند که آنها آینده پول هستند و برخی دیگر استدلال‌های مشکوک‌تری درباره ریسک‌های خود ارائه می‌کنند.

اف سی ای، تنظیم کننده مالی بریتانیا، در مورد ارتباط بین رسانه‌های اجتماعی و سرمایه‌گذاری ارزهای رمزنگاری شده هشدار داده است. اینفلوئنسرهای رسانه‌های اجتماعی معمولاً از کلاهبرداران پول می‌گیرند تا به آن‌ها کمک کنند، توکن‌های جدید را بر اساس حدس و گمان جمع‌آوری کنند. چارلز راندل، رئیس اف سی آی در سخنرانی ماه سپتامبر گفت: برخی از اینفلوئنسرها کوین‌هایی را تبلیغ می‌کنند که اصلا وجود ندارند. او افزود که به دلیل جدید بودن این فناوری، ندیده‌ایم که در یک چرخه مالی کامل چه اتفاقی خواهد افتاد. ما به سادگی نمی‌دانیم این داستان کی و چگونه به پایان می‌رسد، طبق هر گمانه زنی جدید، ممکن است که پایان خوبی نداشته باشد.

کاربران رسانه‌های اجتماعی با تعداد زیادی فالوور که به عنوان اینفلوئنسر شناخته می‌شوند، نیز دارایی‌های رمزنگاری شده را در حساب‌های خود تبلیغ کرده‌اند. یک متخصص گفت که ارزهای رمزنگاری اغلب در کنار پست‌ها تبلیغ می‌شوند که سبک زندگی پر زرق و برق را به کار گیرند و این ارتباط برای جوانان بسیار خطرناک و مضر است. سیاست‌گذاران باید به تبلیغات ارزهای رمزنگاری شده نگاه کنند و مطمئن شوند که ریسک‌های سرمایه‌گذاری در این دارایی پرنوسان را برای مردم توضیح می‌دهند. قیمت‌ها می‌توانند حتی در یک روز معاملاتی به شدت نوسان کنند.

موضوع دیگر برای سیاستگذاران این است که جوانان علاقه زیادی به این بازار دارند و اغلب اولین سرمایه‌گذاری خود را در ارزهای رمزنگاری شده انجام می‌دهند و از وام و کارت‌های اعتباری برای انجام این کار استفاده می‌کنند. اطلاعات منتشر شده توسط FCA در ماه ژوئن نشان داد که حدود 2.3 میلیون نفر در بریتانیا رمز ارز دارند. 14 درصد از آنها برای خرید از اعتبار استفاده می‌کنند و 12 درصد از آنها فکر می‌کنند که در صورت اشتباه توسط اف سی ای محافظت می‌شوند. اما اف سی ای گفته که از آنها محافظت نخواهد کرد. نظرسنجی از 1000 فرد 18 تا 29 ساله در بریتانیا در ماه جولای نشان داد که 27 درصد از آنها از کارت‌های اعتباری برای سرمایه گذاری در دوج کوین، 17 درصد از وام دانشجویی و 12 درصد گفتند که از انواع دیگر وام‌ها استفاده می‌کنند. این می‌تواند شمشیر دولبه‌ای باشد زیرا سرمایه‌گذاران ممکن است در ارزهای رمزنگاری شده خود با ضرر مواجه شوند و سپس برای بازپرداخت وام‌ها و اعتباری که برای انجام این سرمایه‌گذاری گرفته‌اند، دچار مشکل شوند. طبق گفته صندوق بین‌المللی پول، سیاست‌گذاران ملی باید تلاش کنند تا قوانین مشترکی در سطح جهانی داشته باشند، نظارت برون مرزی را تقویت کنند و از آنجا که حوزه جدیدی است، برای استانداردسازی داده‌ها تلاش کنند. صندوق بین‌المللی پول در ماه اکتبر گفت: زمان از اهمیت بالایی برخوردار است، و اقدام باید در سطح جهانی قاطع، سریع و به خوبی هماهنگ شود تا امکان کسب  منافع را فراهم کند، اما در عین حال، آسیب‌پذیری‌ها را نیز برطرف کند.

منبع: ایبنا

پایان/

۴ دی ۱۴۰۰ - ۱۷:۳۰
کد خبر: 15359

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 9 =