رژیم باکو عامل قتل عام فوک های خزر

مدیرکل دفتر حفاظت از زیست بوم‌های دریایی سازمان محیط زیست گفت: پس از تلف شدن فوک‌های خزری در پی رزمایش جمهوری آذربایجان، وزارت خارجه از کشورهای حاشیه خزر خواست تا درباره علل مرگ فوک‌ها توضیحاتی دهند که هنوز این کشور جوابی نداده است.

به گزارش تحریریه، فوک خَزَری یک گونه پستاندار دریایی کمیاب است که تنها در دریای خزر و رودخانه‌های منتهی به آن مانند ولگا و اورال زندگی می‌کند. هم‌اکنون تعداد آن‌ها به کمتر از 70 هزار قلاده رسیده‌ است و بیش از 90 درصد از جمعیت آن‌ها در 100 سال اخیر نابود شده‌اند. چندی پیش خبر مرگ ۱۴ قلاده فوک خزری در سال جاری را مدیر کل محیط زیست مازندران به عنوان «تلفات غیرعادی» یاد کرده بود.

حسینعلی ابراهیمی کارنامی گفته بود که از ابتدای سال جاری شاهد تلفات غیر عادی فوک ها در سواحل دریای خزر در استان مازندران هستیم که تاکنون تعداد آنها به ۱۴ قلاده رسیده است.

بیشترین گمان همان فعالیت نظامی است زیرا اگر انفجاری یا بمبی در داخل آب اتفاق بیفتد می تواند چندین برابر نسبت انفجاری که در خشکی اتفاق می افتد اثرگذارتر باشد، زیرا امواج بیشتر داخل آب می تواند صدمه بزنند و این باعث می شود حیوانات بر اثر این موج، در منطقه ای که بودند تلف شدند و در حال حاضر امواج آنها را به سمت سواحل می کشاند.

داود میرشکار به تلف شدن فوک های خزری در پی رزمایش رژیم باکو اشاره کرد و افزود: از وزارت خارجه به عنوان دستگاه دیپلماسی خواستیم این موضوع را از کشورهای حاشیه خزر پیگیری کند و از میان این کشورها، روسیه پاسخگو بود و عوامل مرگ و میر فوک ها در این کشور مطرح شده و مواردی که به صورت طبیعی اتفاق افتاده بود واکاوی شده است.

وی تاکید کرد: اما رژیم درباره تلفات فوک خزری پاسخی نداده و امیدواریم پیگیری های دستگاه وزارت خارجه در این زمینه ادامه داشته باشد.

پایان/

۱۲ دی ۱۴۰۰ - ۱۹:۵۷
کد خبر: 15570

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 0 =