نظر مردم درباره ادامه پرداخت دلار ۴۲۰۰

براساس نظر سنجی های صورت گرفته از سوی برخی نهادهای مالی و نظارتی مردم معتقدند اختصاص ارز ترجیحی منجر به کنترل قیمت‌ها نشده است.

به گزارش تحریریه؛ واقعیت این است که براساس نظر سنجی های صورت گرفته از سوی برخی نهادهای مالی و نظارتی امروز شهروندان بر این نظرند که نه تنها اختصاص ارز ترجیحی منجر به کنترل قیمت‌ها نشده بلکه قیمت محصولات دیگر نیز روند افزایشی به خود گرفته و از همین رو برخی معتقدند که تعریف ارز ۴۲۰۰ تومانی و ابقای آن تنها برای پر کردن جیب کسانی است که می‌توانند بدین ارز دسترسی داشته باشند. نیاز واردات کالای اساسی با ارز ۴۲۰۰ تومانی در شرایطی به ۱۸ میلیارد دلار افزایش یافته که یک حساب ساده، رانت ۳۶۰ هزار میلیارد تومانی آن برای امسال را نمایان می‌کند؛ اما با برنامه دولت در بودجه و تاکید آن به بیهوده بودن این ارز پاشی و سواستفاده دلالان و واسطه‌ها، به نظر می‌رسد ۱۴۰۰، سال پایانی جولان این رانت هنگفت در چرخه اقتصادی ایران باشد.

آیا بساط رانت خوران سرانجام برچیده می‌شود؟

شواهد و قرائن نشان می‌دهد مجموعه اقتصادی دولت عزم جدی برای تغییر و اصلاح روند ارزپاشی و توزیع رانت از طریق ارز ترجیحی دارد اما باید توجه داشت اقتصاد ایران در سال‌های اخیر به دلایل مختلف همچون تحریم‌ها، نوسانات ارزی، تورم فزاینده و همه گیری بیماری کرونا روزهای خوبی را سپری نکرده است و وضعیت اقتصادی به دغدغه آحاد جامعه تبدیل شده است.

در نتیجه و با توجه به اینکه اقتصاد ایران تاب شوک جدیدی را ندارد و ادامه توزیع ارز ترجیحی آثار زیانباری برای اقتصاد دارد این سیاست محکوم به شکست است. هرچند اجرای سیاست جدید بایستی با لحاظ تمام جوانب آن مدنظر باشد و کمترین تبعات منفی بر معیشت مردم را داشته باشد.

منبع: مهر

پایان/

۱۵ دی ۱۴۰۰ - ۱۹:۲۹
کد خبر: 15649

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 9 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 2
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • از کار افتاده حداقل بگیر بدبخت تامین اجتماعی IR ۲۰:۲۶ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۵
      1 0
      دلار 70 ریالی بود وریال باج به دلار نمی داد ولی امروزه دلار از مرز 28هزارتومن هم گذشت وریال در خاطره ها ماند با 500 ریال حقوق ان روز زندگی میکردیم وپسندازهم داشتیم ولی امروزه با 10 میلیون تومان فقط 15 روز زندگی میکنیم پسنداز نداریم پیش خور وپیش بنداز هم داریم چرا؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ ایا کسی هست به چرای مردم جواب بدهد قبل از انقلاب بقولی دزدی زیاد بود ولی امروزه همان دزدی هست ولی نامش بجای دزدی شده اختلاص اتلاص کاره کیست کار مردم که نیست کار کسانی است که در دسگاهای دولتی یا مستقیم یا غیره مستقیم در دولت دستی دارند بازهم چرا؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ ریال ایران تاج کشورهای اروپایی بود ولی امروزه در کشور خودمان ایران هم جایی ندارد وبازهم چرا؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ کشور ایران از لحاظ اب برق نفت گاز فولاد اهن ووووووووووغیره بود با سرمایه ای که داشت 500 میلیون جمعیت تاصدسال میتوانستند بدون کار کردن زندگی کنند ولی امروزه بعد از 40 سال پس 80 میلیون جمعیت هم بر نمی اید چرا؟
    • ناشناس IR ۲۱:۳۶ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۵
      1 0
      ارز 4200 تومانی در روند کنترل قیمتها موثرست مشروط بر اهرمهای کنترلی و مجازات سخت سوع استفاده کنندگان از طریق قوه عدلیه