وضعیت خراب اقتصاد اروپا/ تورم بی سابقه در کشورهای حوزه یورو

اداره آمار کمیسیون اروپا اعلام کرد که نرخ تورم سالانه در کشورهای حوزه یورو در ماه دسامبر به بیشترین میزان طی ۲۵ سال گذشته رسید.

به گزارش تحریریه، تخمین اولیه یورواستات نشان می‌دهد که اقتصاد ۱۹ کشور حوزه یورو در ماه دسامبر تورم پنج درصدی را تجربه کرده است. نرخ تورم سالانه در ماه نوامبر نیز پیش از این با رسیدن به رقم ۴.۹ درصد رکوردشکنی کرده بود.

نرخ تورم در کشورهای حوزه یورو از سال ۱۹۹۷ یعنی زمانی که شماری از کشورهای اروپایی یورو را به عنوان واحد پول مشترک خود انتخاب کردند به پنج درصد نرسیده بود.

آمار یورواستات در حالی منتشر می‌شود که بانک مرکزی اروپا هدف خود را تورم دو درصدی در کشورهای حوزه یورو تعیین کرده است. بانک مرکزی اروپا با این حال امیدوار است که تورم کنونی در کشورهای حوزه یورو گذرا باشد و پس از اوج‌گیری در سال ۲۰۲۲، از سال ۲۰۲۳ کاهش یابد.

از افزایش قیمت انرژی (الکتریسیته و گاز) طی ماه‌های گذشته به عنوان یکی از عوامل اصلی افزایش تورم در کشورهای حوزه یورو یاد می‌شود. بنا به آمار یورواستات بهای انرژی در ماه دسامبر نسبت به سال قبل ۲۶ درصد افزایش یافته بود.

این در حالی است که افزایش قیمت مواد غذایی، سیگار و الکل ۳.۲ درصد نسبت به سال قبل بود.

اسپانیا و آلمان در میان اقتصادهای بزرگ حوزه یورو بیشترین میزان تورم سالانه را تجربه کرده‌اند. نرخ تورم سالانه در این دو کشور در ماه دسامبر به ترتیب به ۶.۷ و ۵.۷ درصد بود. در مقابل ایتالیا و فرانسه با افزایش ۴.۲ و ۳.۴ درصدی بهای کالاها و خدمات روبرو شدند.

منبع: یورونیوز

پایان/

۱۸ دی ۱۴۰۰ - ۲۲:۰۰
کد خبر: 15729

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 2 =