چرا سعودی‌ها فتیله تنش با ایران را پایین کشیده‌اند؟

با توجه به جایگاه ژئوپلتیکی ایران در منطقه و غرق شدن عربستان در جنگ یمن و ناتوانی ریاض در حل بحران، حکام سعودی پی برده اند که ترمیم شکاف میان تهران و ریاض بر روی بسیاری از پرونده ها از جمله پرونده یمن آثار مثبتی به دنبال خواهد داشت.

به گزارش تحریریه، تارنمای شبکه «الحره» آمریکا نوشت، «جلیل رحیمی جهان آبادی» عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی طی مطلبی در صفحه توییتر خود نوشت: روابط دو کشور مهم ‫ایران و ‫عربستان‬ در حال احیاء و‫ سفارتخانه ها برای بازگشایی در حال آماده شدن است، این موضوع آثار مهمی در کاهش تنش های منطقه ای و افزایش انسجام جهان ‫اسلام دارد. 

در این زمینه «مبارک آل عاتی» تحلیلگر سیاسی سعودی هم در بخشی از اظهارات خود به شبکه الحرة گفت عربستان پیام های معتدلی را به ایران ارسال می کند و برای مذاکراه درباره بسیاری از موضوعات ابراز تمایل کرده است. آنچه تاکنون تحقق یافته تفاهم دو کشور درباره بازگشت نمایندگان ایران به سازمان همکاری اسلامی است. 

به نوشته صفحه عربی شبکه خبری «اسپوتنیک» روسیه، «حسین امیر عبدالهیان» وزیر امور خارجه ایران هم بازگشایی نمایندگی ایران در سازمان همکاری اسلامی در شهر جده را با حضور ۳ دیپلمات ایرانی، شاخص مثبت و خوبی به شمار آورد. 

دکتر «محمد حسین خلیق» تحلیلگر مسائل ایران در این زمینه به خبرگزاری اسپوتنیک گفت بازگشت نمایندگان ایران به عربستان به دلیل چندین ملاحظه قابل انتظار بود. زیرا ایران دارای جایگاه ژئوپلتیکی بسیار قوی است و ثابت کرده که لقمه راحت و گوارایی برای اجرای طرح های غربی نیست.

افزون بر این، دولت سید «ابراهیم رئیسی» خواستار تنش زدایی با کشورهای همسایه است و برای تحقق این موضوع صادقانه تلاش می کند. موضوع مهم دیگر  شکست سیاست های آمریکا در منطقه به ویژه در یمن است. تحولات جدید هم ثابت کرده است عربستان در جنگ یمن غرق شده است و توانایی حل بحران یمن را ندارد. عربستان به این موضوع پی برده است که ترمیم شکاف میان تهران و ریاض بر روی بسیاری از پرونده ها از جمله پرونده یمن آثار مثبتی به دنبال خواهد داشت.

پایان/

۳۰ دی ۱۴۰۰ - ۱۱:۰۰
کد خبر: 16001

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 10 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • عابدی IR ۱۲:۴۳ - ۱۴۰۰/۱۰/۳۰
      0 1
      کجا پایین کشیده اند روزبروز شعله ورتر میشه بن سلمان را دست کم نگیرید