محاسبات اقتصادی غرب در برابر روسیه

افزایش میانگین تورم و رنج مصرف کنندگان اروپایی به دلیل افزایش بهای انرژی، سبب می شود غرب درباره اعمال تحریم های اقتصادی علیه روسیه با احتیاط حرکت کند؛ آمریکا و اروپا از متوقف شدن جریان گاز روسیه در فصل سرما بسیار نگران هستند.

به گزارش تحریریه، با وجود افزایش دامنه تنش ها میان اعضای ناتو به رهبری آمریکا و روسیه درباره اوکراین بازهم محاسبات اقتصادی بسیار سخت مانع از این می شود که آمریکا و کشورهای غربی بتوانند موضع بسیار سختی را علیه مسکو در پیش گیرند. 

روزنامه «العرب» چاپ لندن در گزارش خود نوشت، با وجود تاکید آمریکا مبنی بر اینکه هیچ اختلافی میان آمریکا و اروپایی ها درباره اعمال تحریم های بی سابقه علیه روسیه وجود ندارد بازهم به نظر می رسید اعضای ناتو به ویژه آلمان درباره چگونگی برخورد با روسیه اختلاف نظر دارند. «جو بایدن» رئیس جمهوری آمریکا گفته است که میان کشورهای غربی برای مقابله با روسیه همگرایی وجود دارد و حدود ۸ هزار و ۵۰۰ سرباز آمریکایی با هدف تقویت قدرت ناتو در آمادگی کامل به سر می برند.

با اینحال محاسبات اقتصادی ائتلاف آمریکا و اروپا برای مقابله با روسیه در اوکراین را تهدید می کند. 

روسیه خوستار ضمانت های کتبی درباره محلق نشدن اوکراین و گرجستان به ناتو و همچنین عقب نشینی نیروها و سلاح های ناتو از کشورهای اروپای شرقی به ویژه رومانی و بلغارستان است اما غربی ها با این مطالبات مسکو مخالف هستند. 

به نوشته این روزنامه فرامنطقه ای، اوضاع امنیتی کنونی در اوکراین نگران کننده است. با وجود اینکه مسکو اعلام کرده است قصد دخالت در اوکراین را ندارد بازهم بیش از یک صد هزار سرباز و جنگ افزار را در مرزهای اوکراین مستقر کرده است.

ناظران اعتقاد دارند افزایش دامنه تنش ها بازهم محاسبات اقتصادی بسیار سخت مانع از این می شود که آمریکا و کشورهای غربی بتوانند موضع تندی را علیه مسکو در پیش گیرند. آمارها نشان می دهد که روسیه پنجمین شریک تجاری اتحادیه اروپا و بزرگترین منبع تامین کننده انرژی آنها است. روسیه اصلی ترین مقصد سرمایه گذاری شرکت های بزرگ اروپایی است. در سایه افزایش میانگین تورم و درد و رنج های مصرف کنندگان اروپایی به دلیل افزایش بهای انرژی، مسوولان اتحادیه اروپا درباره اعمال تحریم های اقتصادی علیه روسیه با احتیاط حرکت می کنند. اروپایی ها از متوقف شدن تزریق گاز روسیه به اروپا به ویژه در فصل سرما بسیار نگران هستند. 

India breaks its silence on Russia-Ukraine crisis, calls for 'peaceful  resolution'

«تیم اش» تحلیلگر ارشد بازارهای نوظهور در شرکت سرمایه گذاری و مدیت مالی «BlueBay Asset Management» گفت: «قیمت‌ انرژی در اروپا یک نگرانی عمده برای تصمیم‌گیرندگان در این قاره است. «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه می‌خواهد اروپایی‌ها را درباره عرضه گاز در زمستان بترساند تا اگر مسکو به سمت اوکراین حرکت کرد، آنها هیچ حرکتی را انجام ندهند».

به نوشته العرب، تحلیلگران بانک آمریکایی «جی پی مورگان چیس» هشدار داده اند که افزایش قیمت نفت به بشکه ای ۱۵۰ دلار رشد اقتصادی را از بین می برد و تورم را در اروپا افزایش می دهد. این در حالی که تحلیلگران بانک سرمایه گذاری آمریکایی گروه «گلدمن ساکس» پیش بینی می کنند بحران کمبود عرضه گاز طبیعی در اروپا تا تابستان آینده و حتی تا سال ۲۰۲۵ ادامه داشته باشد.

«جیمی روچ» اقتصاددان ارشد اروپایی در «Bloomberg Economics» هم گفت: اروپا درباره تعیین قیمتی که مصرف‌کنندگان برای گاز طبیعی می‌پردازند، تنها می‌ماند. بر اساس برآوردهای داخلی ما، اگر بحران به مدت یک سال ادامه یابد، اقتصاد منطقه یورو حدود ۱ درصد از تولید ناخالص داخلی را به دلیل قیمت بالای انرژی از دست خواهد داد.

به نوشته روزنامه العرب، موضوع انرژی مهمترین موضوع مورد اختلاف میان آمریکا و اتحادیه اروپا درباره شیوه تعامل با پرونده روسیه است. آمریکا صادر کننده انرژی است اما اتحادیه اروپا به واردات انرژی وابستگی دارد و روسیه بزرگترین صادر کننده نفت و گاز طبیعی به کشورهای اتحادیه اروپا است. کشورهای اروپایی به دلیل تحریم هایی که آمریکا در سال ۲۰۱۴ پس از الحاق شبه جزیره کریمه به روسیه علیه مسکو اعمال کرد بیشترین زیان ها را متحمل شدند.

پایان/

۱۵ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۰:۰۰
کد خبر: 16386

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 4 =