روایت مرحوم رحیم پور ازغذی از خیانت رژیم پهلوی در نابودی خودکفایی کشاورزی

مرحوم حیدر رحیم پور ازغذی با اشاره به خودکفایی گندم قبل از انقلاب معتقد است بزرگترین خیانت ها را رژیم پهلوی به کمک انگلیس و آمریکا به کشاورزی ایران وارد ساخت.

به گزارش تحریریه، یکی از بزرگ ترین خیانت های پهلوی، نابودی کشاورزی در کشور و وابسته کردن کشور در تامین مواد غذایی بود به طوری که آمار موجود در بخش کشاورزی نشان می دهد تولید محصولات از 29 درصد تولید ناخالص ملی در سال 1339، به 9 درصد در سال 1356 تنزل یافت و بسیاری از محصولات کشاورزی مثل گندم، گوشت مرغ، گوشت گوسفند و غیره از خارج تامین می شد. در این باره رهبر معظم انقلاب با اشاره به خیانت پهلوی ها در نابودی کشاورزی می فرماید:

همین وزیره‌ی امریکایی در همین سخنانش هم از رژیم شاه، تبلیغ و تعریفِ دروغ کرده است. میگوید رژیم شاه دیکتاتور و بد بود؛ منتها اقتصاد ایران را شکوفا کرد! این بزرگترین و خنده‌آورترین دروغی است که یک وزیر خارجه میتواند در شرایط فعلی بر زبان جاری کند! آیا اقتصاد ایران را آن‌ها شکوفا کردند؟! این نکته را مخصوصاً جوانان بدانند کسانی که در آن زمان بوده‌اند، وقایع را از نزدیک لمس کرده‌اند در ایران قبل از انقلاب، نه فقط از لحاظ اقتصاد زمان پهلوی، بلکه از لحاظ حتی پایه‌های اقتصادی که تا سالها بعد هم اثرش باقی ماند بزرگترین خیانت را رژیم پهلوی به اقتصاد ایران کرده است! ایران را به انبار کالاهای وارداتیِ کم ارزش و بیفایده‌ی غربی تبدیل کردند؛ ابزارهای بنجل و چیزهای زیادی و غیر لازم را با پولهای کلان خریدند! کشاورزی این کشور را که یک روز به‌کلّی خودکفا بود، به‌کلّی نابود کردند؛ به‌طوریکه بعد از گذشت سالها هنوز هم که هنوز است، کشاورزی ما به حال اوّل برنگشته است، چون سیل مهاجرتهایی که با تشویق آن‌ها به سمت شهرها به راه افتاد، چیزی نبود که به آسانی بشود جلوش را گرفت. ملت را از لحاظ کشاورزی، وابسته‌ی به بیگانه کردند. آن روز گندم ایران را از امریکا میخریدند؛ سیلوی گندم را هم شورویها میساختند! یعنی هم از لحاظ گندم، هم از لحاظ جای نگهداری گندم، وابسته بودند. آن روز روستاها را تخریب کردند. (بیانات مورخه 6 فروردین 1379)

خودکفایی در محصولات اساسی کشاورزی در قبل از انقلاب و نابودی آن توسط رژیم پهلوی و نقش موثر آمریکا و انگلیس در این باره از موضوعات مهمی تاریخ معاصر است که مورد غفلت قرار گرفته است. درباره خودکفایی ایران در کشاورزی و نقش رژیم پهلوی در نابودی این دستاورد تمدنی مرحوم حیدر رحیم پور ازغدی در کتاب تلخ ترین نوشته من می نویسد:

چون رضاشاه منکوب غرب بر تخت نشست در عصری که جهان مترقی به کشاورزی سوبسید می داد او از کشاورزان در حد خراج از کفار، مالیات و باج می گرفتن دولی پدران ما باز هم خود را می کشیدند و بر تولید می افزودند زیرا روشنفکر و وطن پرست راستین آن است که در هر شرایطی به نوآوری پردازد.... به جنایت های آمریکا در سه دهه بعد و پس از کودتای 28 مرداد بپردازم ملاکان و کشاورزان ما با همه ستمشاهی ها و فتنه های پیچیده دشمن، هر روز به کشاورزی خود رونق بیشتر می دادند زیرا در آن روزها گرچه دست هایشان بسته، ازآنجا که مغزشان باز و آقابالاسری نداشتند، مداوم به رشد خود ادامه می دادند تا آنجا که در سال 1327 و 1342 ما به جایی رسیدیم که از هر گوشه کشور، آشکار و پنهان گونه ای صادرات و بیشتر صادرات گندم و حبوبات داشتیم.

منطقه امرغان یعنی سه روستای امرغان و کنار گوشه و هلالی (مزرعه ما) که همگی امروزه از شهر، نان خوراک شان را می خرند سالی چند صدخروار گندم را پنهان از نظر حکومتی که در قبضه غرب بود به شوروی صادر می کرد. گندم هایی که امروز یک دانه از آنها را نمی بینند. حمل این ها به خارج از بیراهه با قاطر و الاغ و گاری و به طور غیررسمی بود و به غرب هم از همه کشور به طور رسمی صادرات گشته و قیسی و پسته و بخصوص مغز دانه زردآلود و گردو داشتیم، تا روزی که جانیان آمریکا کمر همت به نابودی همه جانبه کشاورزی و باغداری ما بستند.

رحیم پور در این کتاب می نویسد: ضربه نخست (به کشاورزی کشور) آمریکا اصلاحات ارضی و طرح متلاشی ساختن املاک و تار و مار کردن کشاورزان بود و در قدم دوم طرح شکستن کمر سفیدبرگ ایران تا مرز نیازمندی به واردات گندم و در قدم سوم طرح، نابودی باغات که هرگاه به آن می اندیشم بغض گلویم را می فشرد و لعنت بر پلیدی سیاست مردان آمریکا می فرستم.

وی درباره نابودی باغات توسط انگلیسی ها با کمک عمال رژیم پهلوی می نویسد: من کوچک بودم. روزی درشکه مامور خرید سوخت سفارت انگلستان به سرای پدرم که رئیس صنف بود آمد و گفت ما فلان مقدار هیزم پسته می خواهیم. در آن ایام، خرید هیزم پسته به خاطر عرضه بسیار هیزم های باغی، اقتصادی نبود اما اشترداران بیکار بودند و این خبر خوش، آنان را به بیابان ها فرستاد و هر روز هزاران اصله، درخت پسته کوهی را قلع و قمع می کردند و به سفارتخانه انگلستان می فروختند و سفارت مازاد سوخت خود را به کارمندان خود اهدا و به روسای ادارات هم که بردگانش بودند سفارش می کردند تا می توانید زغال سنگ که کربنش موذی است مصرف نکرده و کنده پسته که همه چیزش بهتر است مصرف کنید.

به گفته حیدر رحیم پور ازغدی انگلستان (با کمک پهلوی ها) درختان پسته کوهی ما که بهترین و گرانترین گونه پسته دنیا است نابود و آن را تبدیل به بیابان های لم یزرع و کویر ساخت و مراتع را نابود کرد.

پایان/

۲۸ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۳:۰۰
کد خبر: 16778

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 4 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 5
    • نظرات در صف انتشار: 1
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • IR ۱۴:۵۱ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۸
      0 0
      خیلی پررو هستید . در حال حاضر بزرگترین خط آهن. بزرگترین پالایشگاه. بزرگترین ذوب آهن . بزرگترین بندر. بزرگترین دانشگاه وووو توسط پهلوی ساخته شده. اکنون در کل کشور بیش از 100 بیمارستان به نام امام خمینی وجود دارد که همه 100 تا مربوط به زمان قبل از انقلاب است
    • بهروز IR ۱۷:۲۷ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۸
      0 0
      شرمنده خودکفایی برای چند میلیون نفر،!ایران همان وسعت را داشت ولی مردم چند برابر شدن .تاریخ خوب است ولی ریاضی هم بدک نیست
    • ايلقار IR ۲۰:۳۵ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۸
      0 0
      با سلام. آنگونه كه ايشان نوشته اند پدرگراميشان با كمك انگليس درختهاي پسته را نابود كردند نه خاندان منحوس پهلوي!!! گاهي حق از دهان آدم بدون اختيار بيرون ميايد....
    • IR ۲۱:۱۰ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۸
      0 0
      سلام خدا لعنت كنه رژيم منحوس پهلوي را كه هنوز بعد از 45 سال دست از فروش درختان از جمله نخل به بيگانگان برنداشته!!!
    • بهروز CA ۰۵:۱۷ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۹
      0 0
      29 درصد از یک اقتصاد چند میلیارد دلاری در سال 39 ولی 9 درصد از یک اقتصاد چند ده میلیارد دلاری (دومین اقتصادبزرگ آسیا در سال 56)! دوستمون هم گفت ریاضی بد علم ماست خور گیریه!