همکاری دو خودروساز حلال مشکلات بازار خودروی کشور خواهد بود؟

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: هدف مهمی که پشت طرح همکاری دو خودروساز است، کاهش  هزینه  ها و عرضه پلتفرم های متعددی است که بتواند رافع نیازها وسلایق گوناگون در بازار خودروی کشور باشد.

مشکل عدم وجود بنگاههای بزرگ با توان تامین هزینه های سنگین تحقیق و توسعه در صنعت خودروسازی ایران باعث شده است تا این صنعت راهبردی بال پریدن نداشته باشد. هزینه های سنگین برای طراحی پلتفورم و همچنین هزینه بالا برای طراحی قطعات چیزی نیست که بنگاههای کوچک در صنعت خودروسازی ایران توان رفع آنرا داشته باشند. 

حجت الاسلام و المسلمین سید جواد حسینی کیا عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در همین باره در گفت و گو با تحریریه درباره همکاری بین دو خودروساز بزرگ ایرانی با هدف کاهش قیمت و افزایش عرضه گفت: افزایش تیراژ و عرضه، مولفه بسیار مهمی در کاهش قیمت خودرو به شمار می رود. با توجه به اینکه نیازها و تقاضاهای خرید خودرو در این بازار به شدت بدون پاسخ مانده، در جلسات برگزار شده بین مجلس وخودروسازان، براین موضوع تاکید شد که همکاری بین دو خودروساز بزرگ تا حدودی می تواند پاسخگوی نیاز مردم  و کاهش دهنده التهاباتی باشد که بازار را درگیر کرده است.

وی در این باره خاطر نشان کرد: هدف مهمی که پشت طرح همکاری دو خودروساز است، کاهش هزینه ها و عرضه پلتفرم های متعددی است که بتواند رافع نیازها وسلایق گوناگون در بازار خودروی کشور باشد.

سید جواد حسینی کیا در این باره خاط نشان کرد: به عنوان مثال، موتور خودروهایی مثل سمند، ۴۰۵ و پرشیا یکسان است. اتحاد دو خودروساز ایران خودرو و سایپا می تواند به عرضه پلتفرم های متعددی با سوار کردن موتور یکسانی که روی آنها صورت می گیرد به بالا رفتن تیراژ در این صنعت کمک می کند.

عضو کمیسیون صنایع و معادن معتقد است طرح همکاری ایران خودرو و سایپا می تواند علاوه بر عرضه بیشتر خودرو که با استقبال مصرف کننده از پلتفرم های جدید رو به رو می شود، به ارتقای کیفیت نیز بیانجامد.

حسینی کیا افزایش کیفیت را بعد از اتحاد دو خودروساز به این مساله ارتباط داد و گفت: به این دلیل با اتحاد دو خودروساز، کیفیت ارتقاء می یابد زیرا با عرضه و تولید بیشتر، خودروساز به جای خریدن و ثبت سفارش مثلا صد هزار قطعه باید پانصد هزار قطعه سفارش دهد. این موضوع به خودی خود در کاهش قیمت و ارتقای کیفیت تاثیرگذار است.

وی در این باره افزود: نظارت های دولت و دست اندرکاران امر بر کیفیت قطعات ساخته شده موضوع مهمی است. در صورت عدم رعایت استانداردهای جهانی و کیفیت لازم، خودروساز، باید به سراغ قطعه ساز دیگری برود، لذا قطعه ساز ناچار به ساخت و عرضه قطعه استاندارد و با کیفیت است.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با بیان اینکه همکاری دو خودروساز به نفع مردم تمام می شود، گفت: اطمینان داده می شود که در صورت ایجاد همکاری بین دو خودروساز، مردم برندگان واقعی این طرح خواهند بود چرا که به نفع مردم تمام می‌شود. هر چند برای تحقق منافع عمومی در ساخت خودروهای ارزان قیمت، ابتکارعمل بسیار حائز اهمیت است تا در نهایت، نظر خریدار جلب و متقاضیان به سهولت، خودروی مورد نیاز خود را با کمترین قیمت و استانداردهای بالا خریداری کنند.

پایان/

۱۲ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۲:۰۰
کد خبر: 17099

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 9 =