جایگاه نامطلوب مخابرات ایران در خاورمیانه

رتبه جمهوری اسلامی ایران از نظر شاخص بالندگی مخابرات در سطح جهان پایین تر از حد متوسط است و حتی در خاورمیانه نیز وضعیت خوب و قابل دفاعی ندارد.

به گزارش تحریریه، بازار مخابرات در خاورمیانه از اختلاف سطح زیادی بی کشورها برخوردار است. موسسه های پژوهشی در دسته بندی کشورها بر اساس شاخص بالندگی صنعت مخابرات (TMI)، آن ها را با توجه به امتیازات کسب شده، در سه دسته رهبران بازار، چالشگران و دارندگان شرایط اضطراری قرار می دهند.

تعدادی از کشورهای منطقه در مقیاس شاخص امتیاز پایینی دریافت کرده اند زیرا نیازمند تلاش قابل توجه، سرمایه گذاری در بازار، نظارت و جهت گیری مؤثر تحت حمایت دولت هستند. کشورهای معدودی در منطقه وجود دارند که در سال های اخیر با مشکلات اجتماعی-سیاسی خاصی مواجه بوده اند سوریه، عراق، یمن به دلیل شرایط سخت جنگی و لبنان به دلیل سوء مدیریت سیاسی از روند توسعه مخابراتی خوبی برخوردار نبوده اند.

شورای همکاری خلیج فارس (GCC) شامل بحرین، کویت، عمان، قطر، عربستان سعودی و امارات هم بخشی از خاورمیانه است. همه کشورهای شورای همکاری خلیج فارس پیشرفت قابل توجهی در توسعه زیرساخت های مخابراتی خود نشان داده اند که به صورت عمده به دلیل ثروت نفتی آن ها و جمعیت نسبتاً جوانی رخ داده است که کاربران اصلی خدمات مبتنی بر اینترنت به شمار می روند. این کشورها همچنین در زمینه استقرار ۵G به عنوان بخشی از تلاش گسترده تر برای گذار به اقتصادهای مبتنی بر دانش فعال بوده اند.

ایران پایین تر از متوسط

نکته اینجاست که جمهوری اسلامی ایران در میان ۱۵۶ کشور جهان که وضعیت خدمات مخابراتی آن ها مورد بررسی قرار گرفته است، رتبه ۷۳ را به خود اختصاص داده است.

نمودار زیر رتبه بندی کشورهای خاورمیانه در بین ۱۵۶ کشور از نظر شاخص TMI جهانی را نشان می دهد.

به طور کلی در گزارش جامع موسسه پژوهشی ایرانی «بیز ریپورت» نشان داده شده که کشورهای خاورمیانه دارای کمترین نرخ نفوذ پهنای باند ثابت در سطح جهان هستند. با این حال، اکثر کشورهای منطقه دارای زیرساخت های قابل توجه سیار، به ویژه در مناطق شهری هستند.

امارات متحده عربی به دلیل سطح بالاتر نفوذ مخابراتی برای هر دو سرویس ثابت و تلفن همراه (نسبت به منطقه) در رتبه اول در منطقه قرار دارد.

 پس از آن رژیم اسراییل قرار دارد که اقتصاد آن به صورت عمده حول محور محصولات فناوری پیشرفته می چرخد و بخش مخابراتی قوی با نفوذ پهنای باند بالا و تمرکز بر استقرار شبکه فیبر ایجاد کرده است.  

در گزارش بعد به جایگاه ایران در میان کشورهای خاورمیانه از نظر تلفن ثابت و همراه و دسترسی به اینترنت و کیفیت سرعت آن پرداخته می شود. 

ادامه دارد ...

۲۹ تیر ۱۴۰۱ - ۱۱:۳۰
کد خبر: 20147

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 6 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • IR ۱۲:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۹
      0 0
      استخدام به شرط سرمایه گذاری در ساخت شرکتهای تولیدی طرحی انقلابی در از بین بردن بیکاری خواهد بود