دومین کشور اروپایی که از تحریم روسیه خودداری می کند

ایالات متحده با مشاهده سرپیچی دولت های اروپایی از اجرای تحریم ها علیه روسیه آن ها را به عنوان کشوری اقتداگرا و چالشی برای دموکراسی معرفی می کند.

به گزارش تحریریه، تارنمای «The Hill» به عنوان رسانه کنگره آمریکا عنوان داشت در حالی که توجه ها بر روسیه و اوکراین پوتین متمرکز شده است، نبرد دیگری برای ایالات متحده در زمینه حفظ ارزش‌های دموکراتیک نیز در جریان است.

تحولات سیاسی در صربستان ممکن است دور و غیرمهم به نظر برسد، اما آمریکایی ها نباید تحولات بالکان را نادیده بگیرند. نبردهایی در این منطقه بین مخالفان و طرفداران دموکراسی در جریان است که تأثیرات مهمی بر سایر نقاط جهان داشته است این منطقه از جنگ جهانی اول تا جنگ های وحشتناک بالکان در دهه ۱۹۹۰ همیشه تاثیرگذار بوده است. صربستان نیز اعلام کرده است از اجرای دستورات تحریمی واشنگتن خودداری می کند. 

این گزارش سپس به بررسی همکاری صربستان با روسیه به ویژه روابط نزدیک روسای جمهوری دو کشور پرداخت و مدعی شد رهبر صربستان اکنون می‌تواند با حمایت از تمایل دیرینه صرب‌های بوسنی برای جدایی و پیوستن به صربستان، درگیری مرگبار دیگری را در بالکان آغاز کند.

طبق گزارش هیل، در سال ۲۰۲۰، شاخص جهانی آزادی مطبوعات، صربستان به رهبری ووچیچ را در رتبه ۹۳ قرار داد. رفتار نرم و شیک طرفدار غرب ووچیچ در خارج از کشور اغلب باعث شده تا اقدامات ضد دموکراتیک او در داخل کشور مورد توجه قرار نگیرد. اما دولت ایالات متحده به این موضوع توجه دارد. در آگوست سال گذشته، شش عضو کنگره در نامه‌ای از بایدن خواستند تا تحریم‌هایی را علیه برخی افراد که بالکان غربی را در صربستان بی‌ثبات می‌کنند، بررسی کند و به تعامل با دولت صربستان برای ریشه‌کنی فساد و پایان دادن به سرکوب مطبوعات ادامه دهد.

در آستانه انتخابات صربستان در ماه آینده، رسانه های مهم آمریکایی جریانسازی را آغاز کرده اند و به عنوان نمونه نیویورک تایمز و ام‌اس‌ان‌بی‌سی گزارش داده‌اند که دولت ووچیچ و حزب حاکم از منابع مالی شرکت‌های دولتی، به ویژه شرکت مخابرات صربستان، برای تحت فشار قرار دادن چند شرکت رسانه‌ای مستقل استفاده می‌کنند.

بر اساس این گزارش، ووچیچ سابقه بی نقصی در اقتدارگرایی دارد. او به عنوان وزیر اطلاعات رهبر مستبد سابق صربستان و جنایتکار جنگی، اسلوبودان میلوسویچ، در دهه ۱۹۹۰ احکام گسترده ای را در زمینه سانسور مطبوعات را صادر کرد. کادر الیگارشی ووچیچ از حمایت، خصوصی سازی و قراردادهای دولتی بهره مند هستند و اکنون انرژی، مخابرات، زیرساخت ها و رسانه ها را کنترل می کنند.

پایان/

۱۳ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۴:۴۷
کد خبر: 17843

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 0 =