سرعت اجرای پروژه های نهضت ملی مسکن با ویلایی سازی دو برابر می شود

به گفته بسیاری از کارشناسان، ویلایی‌سازی پروژه‌های نهضت ملی مسکن می‌تواند علاوه بر کاهش مدت زمان ساخت، بهبود وضعیت بازار مسکن را به همراه داشته باشد.

به گزارش تحریریه، ساخت پروژه های نهضت ملی مسکن مدتی است که شروع شده و در این بین برای کاهش هزینه ها و همچنین تغییر در رویه ساخت مقرر شده در بسیاری از شهرها این واحدها به شکل ویلایی و یک طبقه ساخته شوند.

کارشناسان مزایا و معایب متعددی برای طرح ویلاسازی در نهضت ملی مسکن مطرح کرده اند که یکی از اصلی ترین معایب آن کمبود اراضی است چراکه در حال حاضر با مقاومت بسیاری از دستگاه ها، اراضی به میزان کافی در اختیار وزارت راه وشهرسازی قرار نگرفته است. از طرف دیگر نداشتن صرفه اقتصادی در ساخت این پروژه ها باعث شده کمتر سازنده ای به سراغ اجرای این طرح برود.

یکی از شهرهایی که مقرر شده بود علاوه بر اجرای طرح نهضت ملی مسکن ، برخی پروژه ها هم در قالب یک طبقه و ویلایی در آن ساخته شود شهر قم بود اما به نظر می رسد با همکاری شورای شهر، نمایندگان مجلس و مدیرکل راه وشهرسازی این استان، اجرای این رویه از پروژه ها متوقف شود.

در همین رابطه فرشید ایلاتی کارشناس مسکن گفت: سرعت ساخت ویلا و واحدهای یک‌طبقه در طرح نهضت ملی مسکن به مراتب بسیار بیشتر از واحدهای آپارتمانی است.

ایلاتی تاکید کرد: در ساخت پروژه‌های چندطبقه دیده شده که با توجه به اینکه توان مالی افراد به یک میزان نیست و آورده‌هایی که افراد دارند متفاوت است، پروژه با مشکل مالی مواجه می‌شود و ساخت آن زمان‌بر خواهد شد اما در واحدهای ویلایی هر فرد طبق آورده خود اقدام به ساخت مسکن کرده و پروژه خود را تا نهایی شدن ادامه می‌دهد.

او می گوید: از سوی دیگر در پروژه‌های بلندمرتبه‌سازی هزینه‌های بیشتر از جمله مشاعات غیرمفید، راه‌پله و آسانسور اضافه می‌شود که پرداخت این هزینه‌ها از عهده‌ خیلی از افراد خارج است اما در مسکن‌های یک‌طبقه دیگر نیازی به چنین هزینه‌هایی نداریم و جلوی خیلی از هزینه‌های اضافه گرفته خواهد شد.

عباس جهانبخش کارشناس مسکن در این خصوص به باشگاه خبرنگاران جوان اعلام کرد: ساخت مسکن های یک طبقه وابسته به ساخت واحدهای دیگر نبوده و خانه ها دربست است .

او گفت‌: در روش ویلاسازی، امکان ساخت مسکن به صورت تدریجی و با توجه به وسع خانوارها وجود دارد. یعنی خانواده ها می توانند بخشی از مسکن را احداث کرده و در آن ساکن شوند و به مرور بخش های دیگر ساختمان را تکمیل کنند.

این کارشناس مسکن به سرعت بالای ساخت واحدهای یک طبقه نسبت به چند طبقه اشاره کرد و گفت: در پروژه‌های یک طبقه‌سازی به دلیل اینکه پروژه‌ها به‌صورت موازی شروع می‌شوند، ساخت هیچ‌یک از واحدها، وابسته به واحدهای دیگر نیست و هر واحد به‌صورت مستقل می‌تواند شروع به کار کند.

جهانبخش گفت: در این روش در صورتی که متقاضی به هر دلیلی نتواند آورده خود را تکمیل کند، ساخت بقیه واحدها متوقف نخواهد شد.

او بیان کرد: از سوی دیگر آپارتمان سازی به گونه ای است که تا طبقات پایین، عملیات سفت کاری را پایان ندهند نمی توان عملیات را در واحدهای بالاتر پیاده سازی کرد.

حال با توجه به افزایش چشم گیر قیمت مصالح ساختمانی و از سوی دیگر رشد قیمت تمام شده ساخت مسکن، اجرای طرح ویلایی سازی می تواند زمینه ساز کاهش مدت زمان ساخت شود و در چنین شرایطی عرضه بیشتر مسکن، بازار را به سمت ثبات هدایت خواهد کرد.

منبع: YJC

پایان/

۱۴ دی ۱۴۰۱ - ۱۱:۰۰
کد خبر: 23590

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 6 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 2
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • sadeq IR ۱۳:۲۸ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۴
      1 0
      یاللعجب..یه نفر بلاخره حرف درستی زد ...بابا همون اول اینو میگفتی..
    • زهرا IR ۱۵:۲۲ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۵
      1 0
      خیلی فکر خوبی هست