افزایش سه برابری تجارت انگلیس-ایران

داده های رسمی لندن نشان می دهد که تجارت انگلیس با کشور تحریم شده ایران به خاطر برگزیت از چند سال قبل تاکنون سه برابر شده است.

به گزارش تحریریه، شبکه خبری «راشا تودی» نوشت، بر اساس اطلاعات رسمی، تجارت بین انگلیس و ایران به بالاترین سطح در یک دهه اخیر رسیده است. این موضوع گویا با برگزیت تقویت شده است.

ارقام منتشر شده توسط وزارت تجارت و تجارت انگلستان در روز پنجشنبه حاکی از آن است که در سال ۲۰۲۲ کل تجارت کالا و خدمات بین انگلیس و ایران ۶۹۶ میلیون پوند (۸۶۵ میلیون دلار) بوده است که نسبت به سال ۲۰۲۱ افزایش ۷۱.۹ درصدی را نشان می دهد.

بریتانیا در سال ۲۰۲۲ به ارزش ۵۳۱ میلیون پوند (۶۶۰ میلیون دلار) کالا و خدمات به ایران صادر کرد که نسبت به سال قبل از آن ۱۰۰ درصد افزایش داشت. کالاهای مصرفی، محصولات دارویی، مواد شیمیایی و ماشین آلات از جمله مهمترین کالاهای صادراتی به جمهوری اسلامی است. از جمله خدمات صادراتی می توان به مسافرت، مالکیت معنوی و خدمات دولتی اشاره کرد.

افزایش سه برابری تجارت انگلیس-ایران

واردات انگلیس از ایران در سال گذشته با ۱۸ درصد افزایش نسبت به سال ۲۰۲۱ به ۱۶۵ میلیون پوند (۲۰۵ میلیون دلار) رسید. از جمله کالاهای خریداری شده از سوی لندن، میوه و سبزیجات و همچنین منسوجات بوده است.

ایران در سال گذشته در میان شرکای تجاری بریتانیا در رتبه ۹۸ قرار گرفت.

این گزارش خاطرنشان می کند که تجارت دو کشور تحت تأثیر همه گیری کووید-۱۹ و قرنطینه های مرتبط با آن قرار گرفته بود. با این حال، از سال ۲۰۲۰، که سال خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا بود، تجارت بین لندن و تهران سه برابر شده و از ۱۹۱ میلیون پوند (۲۳۷ میلیون دلار) به سطح فعلی جهش کرده است.

در مجموع بر اساس ارقام ارائه شده در این گزارش، مبادلات اقتصادی دو کشور در بالاترین سطح در یک دهه گذشته بوده است.

گفتنی است شرایط فوق درحالی زخ داده که لندن در همراهی با ایالات متحده و اتحادیه اروپا، چندین دور تحریم های مالی سخت را علیه تهران به دلیل برنامه هسته ای و ادعای نقض حقوق بشر اعمال کردند.

پایان/

۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۰۲:۰۰
کد خبر: 25601

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 1 =