مرور برخی از دستاوردهای انقلاب اسلامی در حوزه آموزش عالی به روایت آمار

یک کارشناس مسائل آموزش عالی تصریح کرد: در پسا انقلاب اسلامی پیشرفت های مهم کمی و کیفی در عرصه های علمی و پژوهشی صورت گرفت، که به طور مستقیم بر کیفیت زندگی مردم تاثیر گذار بوده است.

به گزارش تحریریه، «حسین امیدی» کارشناس مسائل آموزش عالی و مدیر بین الملل دانشگاه فرهنگیان کشور، در یادداشتی به مناسبت ۱۲ فروردین (روز جمهوری اسلامی)، به پیشرفت چشمگیر حوزه آموزشی پس از انقلاب پرداخت و نوشت: از بدو پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی، امامین انقلاب بر اهمیت تحقیقات علمی و پژوهش مستمرا" و کرارا" تاکید نموده اند.

دولت مردمی نیز بر این امراهتمام ویژه ای داشته است. پس از استقرار دولت سیزدهم، در این راستا، آیت الله دکتر سید ابراهیم رئیسی، رییس جمهور کشورمان، تصریح کرده اند"دانشگاه ها و دانشگاهیان باید با مسئله محوری، نیازهای کشور را شناسایی و برای برون رفت از مشکلات راهکار ارائه کنند."

پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران در بهمن ماه ۱۳۵۷، تاکنون، پیشرفت های مهم کمی وکیفی در عرصه های علمی، پژوهشی، و فناوری به دست آمده که از طرفی، بر کیفیت زندگی مردم ایران اثرات ملموس گسترده ای داشته، واز طرف، دیگر جایگاه کشور را در سطح جهان در حوزه های علمی و تحقیقاتی ارتقاء بخشیده است.

به مناسبت ۴۵سالگرد تاسیس نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران، در یادداشت پیش رو، مروری بر برخی دستاوردهای انقلاب اسلامی در حوزه آموزش عالی به روایت آمار خواهیم داشت.

جمعیت دانشجویی در جمهوری اسلامی ایران از سال ۱۳۵۶ تا سال ۱۴۰۰ با رشد ۲۰ برابری همراه بوده و از ۱۶۰،۳۰۸ نفر در سال تحصیلی ۱۳۵۶-۱۳۵۷ به رقم ۳.۳۴۲.۲۲۰ در سال ۱۴۰۰-۱۴۰۱ رسیده است.

جمعیت هیات علمی تمام وقت از سال ۱۳۵۶ تا سال ۱۴۰۰ رشد قابل توجهی داشته و از ۹،۲۷۴ نفر در سال تحصیلی ۵۶-۵۷ به ۸۰،۹۲۲ نفر در سال تحصیلی ۱۴۰۰-۱۴۰۱ رسیده است.

درصد اعضای هیات علمی از نظر جنسیتی رشد مناسبی داشته است. به گونه ای که، در سال ۱۳۵۶ نزدیک به ۱۹درصد اعضای هیات علمی را زنان تشکیل می دادند و این رقم در سال ۱۴۰۰-۱۴۰۱ از حدود ۳۰ درصد گذر کرده است.

آمارجامعه دانشگاهیان ایران در طول ۴۴ سال رشد چشمگیری داشته وتعداد دانشجو، اعضای هیات علمی و یاوران علمی به ترتیب ۲۰، ۹ و ۳،۵ درصد رشد داشته است.

از سال ۱۳۵۷ تا ۱۴۰۱ تعداد دانشگاه ها از ۲۶ مورد به ۲۲۴ مورد و تعداد واحدهای دانشگاهی از ۲۴۴ واحد به بیش از ۲۲۹۰ واحد رسیده است که رشدی ۹ برابری را نشان می دهد.

در حال حاضر نزدیک به ۹۱،۵۰۰ دانشجوی غیر ایرانی در ایران مشغول به تحصیل هستند که در طول ۴۴ سال نزدیک به ۱۲۴ برابر رشد را نشان می دهد.

سهم جمعیت دانش آموختگان از کل جمعیت از ۱،۴ درصد در سال ۱۳۵۷ به ۱۹ درصد در سال ۱۴۰۰ رسیده است.

سرانه تربیت دانشجو در سال ۱۴۰۱ ۳،۵ میلیون نفر می باشد.

تعداد قراردادهای ارتباط با صنعت و جامعه در حال اجرا در سال ۱۴۰۱ نزدیک به ۱۰،۸۳۵ مورد گزارش شده است.

تعداد مقالات ایران در نمایه های بین المللی در سال ۲۰۲۱ نزدیک به ۵۶،۰۶۳ نمایه Scopus و ۷۷،۳۴۴ نمایه JCR، همچنین تهداد مقالات نمایه ISC در سال ۲۰۱۹ برابر با ۶۴،۳۵۶ مورد احصاء شده است.

پژوهشگران پر استناد یک درصد در سال ۱۴۰۱برابر با ۸۴۰ نفر و میانگین پژوهشگران پر استناد دو درصد در سه سال اخیر ۱۶۵۰ نفر اعلام شده است.

تعداد نشریات ایرانی نمایه شده در نمایه های بین المللی Scopus یا ISI ۳۱۷ مورد ثبت شده است.

در سال ۲۰۲۲ تعداد ۱۲۶ نشریه در اسکوپوس و ۶۸ مورد در WOS نمایه شده است.

جایگاه علمی جمهوری اسلامی ایران در سطح بین الملل در سال ۲۰۲۲ در جهان بر اساس WOS رتبه ۱۶ در تولید علم؛ و در میان کشورهای اسلامی رتبه ۲، همچنین بر اساس نمایه اسکوپوس در تولید علم درجهان رتبه ۱۵؛ ودر میان کشورهای اسلامی رتبه اول را احراز کرده است.

روند تولید مقالات برتر جمهوری اسلامی ایران در جهان در سال ۲۰۲۰ برابر با ۷۵۹ مورد می باشد.

تعداد ثبت اختراعات در سال، در مراجع بین المللی در سال ۱۳۹۹، تعداد ۱۳۵ مورد ثبت شده است.

در زمینه رشد کمیت تولید علم جهان، ایران در سال ۲۰۲۰ نسبت به سال ۲۰۱۹ بر اساس نمایه اسکوپوس رتبه دوم دنیا با ۱۲،۴ درصد رشد داشته است.

رتبه جهانی ایران از نظر شاخص استناد نرمال شده در ۱۰ سال اخیر- اسکوپوس در سال ۲۰۲۰ رتبه ۱۲ جهانی گزارش شده است.

سهم (درصد) مقالات با مشارکت بین الملل از کل تولید علم ایران- اسکوپوس در سال ۲۰۲۰ برابر با ۳۱،۴ درصد اعلام شده است.

آمارها و شاخصهای استخراج شده از منابع بین المللی نشان دهنده رشد بسیار مطلوب جمهوری اسلامی ایران در حوزه علمی، پژوهشی و فناوری و آموزش عالی پس از پیروزی انقلاب اسلامی است.

منبع: خبرگزاری راه شلمچه

پایان/

۱۶ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۶:۰۰
کد خبر: 29246

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 1 =