چرا قیمت ارز با وجود حذف انتظارات تورمی صعودی شد؟

با وجود حذف انتظارات تورمی بعد از روشن شدن نتایج انتخابات آمریکا، دلار و ارزهای خارجی بعد از کاهش قابل توجه در روزهای نخست، به صورت غیر منتظره‌ای در مسیر صعودی قرار گرفتند.

به گزارش تحریریه، در یکی دو روز اخیر بعد از کاهش قابل توجه قیمت ارز ناشی از شوک نتایج انتخابات آمریکا و حذف انتظارت تورمی  ناشی از تداوم حضور ترامپ در کاخ سفید به صورت عجیبی شاهد بازگشت دلار و طلا در مسیر صعودی بودیم.

این تغییرات به حدی غافلگیر کننده بود که از همان لحظات اول رشد مجدد قیمت دلار، گمانه زنیها برای تشخیص شرایط جدید شروع شد.

در همین راستا یکی از رسانه ها نوشته بود، کارشناسان اقتصادی می گویند: دلیل افزایش قیمت ارز، اقدام اخیر وزارت صنعت در باز کردن ارز اشخاص و ایجاد تقاضای گسترده برای خرید ارز در بازار است بنحوی که واردکنندگان در حال ایجاد تقاضای گسترده برای خرید ارز هستند و همین باعث شده بجای اینکه ارز به حدود 20 هزار تومان برسد در کانال‌های بالاتر بسته شود.

هرچند واردات با ارز اشخاص مخالفان و موافقان زیادی داشته و تا الان هم مخالفت جدی بانک مرکزی باعث توقف این سیاست شده بود ولی از هفته قبل با تصمیم دولت سرانجام این سیاست اجرایی شده است، هر چند هنوز هم بانک مرکزی سعی دارد مانع از اجرای این سیاست شود.

همچنین طبق شنیده های اقتصادآنلاین، همتی رئیس کل بانک مرکزی طی نامه ای به رئیس جمهور از ترخیص کالاها از گمرک بدون تائید و کد رهگیری بانک مرکزی به شدت انتقاد و خواستار جلوگیری از آن شده است. همتی این اقدام را دلیل اصلی رشد تقاضای ارز برای کالاهایی دانسته که بدون انتقال ارز در گمرک دپو شده بوده است. 
این شنیده حاکی از آن است که رئیس کل بانک مرکزی در جلسه ای با وزرای اقتصادی دولت ضمن اعتراض شدید به این اقدام، آنرا تضعیف مدیریت بانک مرکزی برای کاهش نرخ ارز دانسته است.

همانطور که در گمانه زنی های چند رسانه اشاره شد دلیل اصلی افزایش قیمت ارز به موضوع ترخیص کالاهای رسوبی از بنادر و گمرکات کشور بدون نظارت بانک مرکزی و یا به عبارت ساده تر ترخیص کالا با رویه بدون انتقال ارز، مرتبط شده است. در واقع اشاره رسانه ها مربوط به مصوبه ستاد هماهنگی اقتصادی دولت است که چند روز قبل متن این مصوبات از طریق نامه معاون اقتصادی رئیس جمهور در فضای مجازی منتشر شد.

در این خصوص ذکر چند نکته ضروری است، اولا هنوز دستور العمل مربوطه برای ترخیص کالاهای رسوبی با استفاده از سازوکار مندرج در مصوبه ستاد اقتصادی دولت منتشر نشده است. از سوی دیگر بایستی فهرست کالاهایی که میتوانند برای ترخیص از گمرک از تسهیلات مذکور استفاده کنند اعلام نشده است.

نکته سوم اینکه تقریبا نیمی از کالاهای رسوبی 7 میلیون تنی کالای اساسی است که بدون شک ارز آن باید توسط بانک مرکزی تامین شود و سازوکار بدون انتقال ارز ارتباطی با این کالاها ندارد. همچنین باید به این نکته اشاره کرد که در خصوص قسمت مهمی از سایر کالاها از جمله اقلام واسطه‌ای رسوبی، از ماهها قبل تامین ارز مربوطه توسط صاحب کالا از بازار آزاد انجام و تسویه با فروشنده و صادرکننده انجام شده است.

با این تفاسیر هنوز مشخص نشده که چگونه میتوان افزایش 3 تا 4 هزار تومانی قیمت ارز در یکی دو روز اخیر را به مصوبه‌ای که هنوز به درستی ابلاغ نشده ارتباط داد؟

انتهای پیام/

۱۹ آبان ۱۳۹۹ - ۲۰:۳۶
کد خبر: 406

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 2 =