۲۷ آبان ۱۳۹۹ - ۱۳:۳۸

کرونا ناقوس مرگ یا ...

علیرضا گودرزی
کرونا ناقوس مرگ یا ...

در ابتدا این بیماری و عوارض ناشی از آن، ترس و وحشت بسیاری را در میان جوامع بوجود آمد. بطوریکه انسانها از ترس ابتلا روابط جدیدی را در مسائل اجتماعی متفاوتی تجربه کردند.

در حدود یک سال است که جهان با ویروس و بیماری جدیدی به نام کرونا دست و پنجه نرم می کند و کرونا و اخبار مربوط به آن تا به امروز در صدر اخبار جهان قرار داشته است. باید بگوییم وضعیتی اینچنینی که تمامی جهان را درگیر خود کرده باشد در هیچ کجای تاریخ یافت نمی شود. البته باید به این نکته اشاره کنیم که بیماریهای کشنده و مهلک بسیاری همچون طاعون و آنفولانزا در یکسده پیش نیز شرایطی مشابه با زمان حال را بوجود آورده بود اما جهان امروز درعصر ارتباطات گسترده ای قرار دارد و با شرایط گذشته خود کاملا متفاوت است که دلایلی همچون حمل و نقل گسترده و جابجایی سریع انسانها به نقاط مختلف باعث شد این ویروس در سطح جهان منتشر شود و تقریبا تمامی کشورها با این بیماری مواجه شدند. مسری بودن این بیماری بحدی است که دولتها مجبور شدند  شرایط ویژه ای را در اجتماعات خود بوجود آورند که قرنطینه یکی از سخت ترین شرایطی است که جهان در چند دهه گذشته بخود دیده است. انسانهایی که تا به امروز چنین شرایطی را تجربه نکرده بودند اکنون با مشکلات متعددی روبرو هستند. در ابتدا این بیماری و عوارض ناشی از آن، ترس و وحشت بسیاری را در میان جوامع بوجود آمد. بطوریکه انسانها از ترس ابتلا روابط جدیدی را در مسائل اجتماعی تجربه کردند، بسیاری از اطرافیان بیماران از عزیزان خود فاصله گرفتند و کرونا ضربه دیگری به پیکره جهان وارد کرد.

 افسردگی و اسارت روح و روان انسان

چه کسانیکه به بیماری مبتلا شدند و چه انسانهای دیگری که از گزند بیماری دور ماندند با مشکلات و اختلالات روحی روانی بسیاری روبرو هستند. بطوریکه امروزه  درصد زیادی از مردم جهان به افسردگی مبتلا شدند. شرایط قرنطینه و ماندن در خانه فوبیای حبس را برای  انسانها بوجود آورده و کشورهایی که مقررات سخت تری نسبت به دیگر کشورها  برای این بیماری اتخاذ کردند بیشتر در معرض این مشکلات قرار گرفته اند.

اسارت

در اینجا لازم است به این نکته اشاره شود که انسانها و کلیه موجودات ذاتا آزادند و هر موجودی که در بند اسارت قرار گیرد به بیماریهای روحی و روانی دچار می شود. اما دولتها برای جلوگیری از گسترش این بیماری مجبورند که مقررات اینچنینی را در اجتماعات  بوجود آورند. این بیماری علاوه بر خسارتهای ناشی از مرگ و میر بر اقتصاد جهان نیز تاثیربسزایی گذاشته است. رکود و به دنبال آن کاهش تولید باعث شد مشاغل متعددی در کل جهان از میان برچیده شود که یکی از بارزترین آنها نابودی صنعت گردشگری در سطح جهان است.

بحرانهای اجتماعی

 کرونا و بیکاری حاصل از آن مشکلات متعددی را برای خانوارهای جهانی بوجود آورده و بسیاری  از خانواده ها  در معرض فروپاشی قرار گرفته اند. تامین معیشت  خانواده که رکن اصلی پایداری آن است به خطر افتاده و کرونا باعث شده است افراد بسیاری که با مشاغل خاص سروکار داشتند، شغل خود را از دست بدهند که می توان از کم شدن تقاضا در بخش خدمات رفاهی و اجتماعی نام برد.

درگیری درون خانه  

 امروزه افراد خانواده زمان بیشتری را با یکدیگر سپری می کنند. کرونا اگرچه در سطح اجتماعی انسانها را از یکدیگر جدا ساخت اما افراد خانواده بدلیل شرایط قرنطینه اوقات بیشتری را در خانه می گذرانند از این روی درگیری میان زوجها و فرزندان بشدت افزایش یافته است و می بایست، راه حلهای درستی در این زمینه ارائه شود.

راهکارهای کارآمد

با توجه به پروتکلهای بهداشتی درمیان خانواده می توانیم اوقات شادی را برای خود و خانوادمان فراهم کنیم. باید توضیح داد که مسئول فرهنگ هر خانه ای مادر است و مادران می توانند در گردآوری خانواده نقش بسزایی ایفا کنند. سالیانیست که تکنولوژی باعث دوری ما از یکدیگر شده است. شاید زمان حال و بیماری کرونا درسهای جدیدی را به ما آموزش دهد. کرونا به ما یاد داد که انسان با تمام هوشمندی و دانشی که بدست آورده است در مقابل خطرات اینچنینی ناتوان است. همانطور که ما به پیشرفت رسیده ایم امراض و ویروسها نیز جهش یافته اند که از مهمترین عوامل آن مواد شیمیایی تولید شده، تشعشعات حاصل از مراکز هسته ای والکترومغناطیسی و دست کاری ژنتیکی در گیاهان و جانداران می باشد.  این موضوعات موجب شده است تا ویروسهای ناشناخته جدیدی در جهان بوجود آید.

 باید بدانیم که انسان در ابعاد فیزیکی جزیی از مواد تشکیل دهنده کیهان می باشد و توانایی مقابله با کل را نخواهد داشت و بر این اساس اولین درسی که می توان از کرونا گرفت درس اخلاق و گذشت است. باید بدانیم مرگ در یک قدمی ما قرار دارد و هیچ موجود یا انسانی در برابر آن ایمنی نداشته و نخواهد داشت. بیاییم فصل جدیدی از زندگی اجتماعی در جهان را رقم بزنیم. کشورما پرچمدار ارائه ایدئولوژی در جهان است و می تواند فرهنگ کهن و غنی خود را در این زمان به جهان ارائه دهد.

 از درون خانه شروع کنیم

 مادران به فرزندان درس عشق، محبت و گذشت را بیاموزند. حال که کرونا آزادی اجتماعی را از ما گرفته است به دنبال راهکاری در درون خانه باشیم. روی آوردن به سنتهای گذشته و بازیهای خانوادگی می تواند سردی ارتباطات امروزی را به گرمی تبدیل کند. در گذشته شب شعرهای فراوانی میان خانواده ها برقرار می شد و  بزرگان از خاطرات و درسهای گرفته شده از زندگی به فرزندان خود می آموختند. مادران می توانند به معلمین درون خانه تبدیل شوند.

 با توجه به شرایط کنونی و دوری کودکان، نوجوانان و جوانان از مراکز آموزشی معضلات متعددی در درون خانه بوجود آمده است. نظم عمومی و مقررات تا حد بسیاری کاهش یافته که بدین صورت مسوولیت بیشتری بدوش والدین می باشد.

 می بایست هر خانه را به یک مرکز آموزش تبدیل کنیم. شرایط اقتصادی امروزی و تشدید شدن آن با بیماری کرونا فضای یاس و ناامیدی را بوجود آورده است. بیاییم با شکست اهریمن زشتی، خداوند عشق را به درون خانه بیاوریم.

مطالعه می تواند راهکار موثری برای بالا بردن سطح آگاهی و فرهنگ یک خانواده باشد. مادران و پدران می توانند با دردست گرفتن کتاب و دوری از وسایل ارتباطی امروزی فصل جدیدی از آموزش را در کشور بوجود آورند. آموزش سرگرمیهای سالم و خانوادگی و استفاده درست از وسایل ارتباطی، سینمایی و ورزشهای انفرادی می تواند زمان را در این دوران سخت برایمان به سرعت عبور دهد. در این دوران باید به دنبال فردایی بهتر باشیم، و امروزمان را از دست ندهید.

پایان/

۲۷ آبان ۱۳۹۹ - ۱۳:۳۸
کد خبر: 450

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 12 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • اردشیر تهرانی IR ۰۰:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۸
      0 0
      بنظرم مطالب بسیار مفیدی است و بهتر است که از طریق رسانه های ملی انتشار و اطلاع رسانی گردد و می‌تواند بجای منبرها ی پوچ و بی حاصل فلان مقام سازمان بهداشت و تآمین اجتماعی یا فلان طلبه مذهبی که حکایت‌ها و روایت های 2000 سال پیش که نه سند و مدرکی وجود دارد نه حتی شاهد یا متن تاریخی از آنها موجود است و حتی با عقل و دانش بشر مغایر است جایگزین گردد.