وزارت جهاد کشاورزی حریف بانک مرکزی و وزارت صمت نشد + اسناد

با وجود پیگیری و نامه‌نگاری‌های وزارت جهاد کشاورزی از وزارت صمت و بانک مرکزی، بعد از گذشت ۸ ماه نهاده‌های تولید ترخیص نشده است و زمان مناسب کشت محصولات علوفه از دست رفته است.

به گزارش تحریریه، درحالی که نهاده‌های دامی یا همان کنجاله سویا، ذرت و جو علوفه‌ای به‌عنوان محصول نهایی، به‌راحتی با ارز 4200 تومانی به کشور وارد می‌شود اما برای واردات نهاده‌هایی که برای تولید این محصولات در داخل کشور استفاده می‌شود، نه‌تنها ارز دولتی آنها حذف شده است بلکه به‌دلیل موانع ایجادشده، امکان ترخیص از گمرک‌ها را ندارند.

بخشی از این نهاده‌های تولید، حتی از سال گذشته ارز مورد نیاز آنها اختصاص یافته و به طرف خارجی پرداخت شده است اما به‌دلیل شرایط کرونا امکان واردات آنها به کشور وجود نداشته است؛ حال برای ترخیص آنها بانک مرکزی درخواست مابه‌التفاوت چندبرابری قیمت اولیه خود نهاده را کرده است که به‌گفته مسئولان وزارت جهاد کشاورزی واردات آنها با این شرایط و افزایش قیمت تمام‌شده، برای بخش کشاورزی توجیه اقتصادی ندارد.

وزارت جهاد کشاورزی , بانک مرکزی , کالاهای اساسی , گمرک جمهوری اسلامی ایران , وزارت صنعت ,

تصمیمات یک‌شبه بانک مرکزی

در واقع بخشنامه یک‌شبه بانک مرکزی مبنی بر دریافت مابه‌التفاوت از بذوری که در سال گذشته خریداری شده است باعث شد که ترخیص نهاده‌های تولید با ارز نیمایی صرفه اقتصادی نداشته باشد و کشاورزان برای تأمین مواد اولیه از جمله بذر و کود و سم با مشکل مواجه شوند؛ محاسبه قیمت این نهاده‌های تولید با ارز نیمایی عملاً باعث افزایش قیمت 5برابری آنها می‌شود.

جواد وفابخش معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور زراعت این موضوع را با ارسال 3 نامه جداگانه به همتای خود در معاونت توسعه صنایع تبدیلی و کسب‌وکارهای کشاورزی این وزارتخانه گوشزد کرده و خواهان رفع مشکل و ترخیص این نهاده‌ها قبل از آغاز فصل تولید شده بود.

ارسال این نامه‌ها یک بار نیز از سوی معاونت توسعه صنایع تبدیلی و کسب‌وکارهای کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی به وزارت صنعت، معدن و تجارت تکرار شده است اما آن وزارتخانه این نامه‌ها را بی‌پاسخ گذاشت تا آنکه بالاخره مسئولیت ثبت سفارش محصولات کشاورزی به وزارت جهاد کشاورزی بازگشت اما با وجود این، بانک مرکزی هنوز با وزارت جهاد کشاورزی تازه مسئولیت‌گرفته نیز همکاری نداشته است.

 بعد از گذشت 2 ماه از آخرین نامه وفابخش، بذر به‌عنوان نهاده‌های تولید با وجود آغاز فصل زراعی، کماکان در شرایط بدی در گمرک مانده و طعمه باد و باران و خوراک موش شده است.

قوه نامیه بذور در گمرک در حال ازدست‌رفتن است

در نامه اول، وفابخش معاون امور زراعت وزیر جهاد کشاورزی به گیلان‌پور معاون توسعه صنایع تبدیلی و کسب‌وکارهای کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی اعلام شده است که این محموله‌ها با وجود اینکه هزینه (ارز) آن به شرکت‌های خارجی پرداخت شده است به‌دلیل تعیین مابه‌التفاوت سنگین، از گمرک ترخیص نمی‌شود.

وی همچنین پیشنهاد کرده است که تعیین مابه‌التفاوت قطعی 4800تومانی برای هر یورو برای کلیه این کالاها در نظر گرفته شود.

متن این نامه به‌شرح زیر است؛

جناب آقای گیلان‌پور

معاون محترم توسعه صنایع تبدیلی و کسب‌وکارهای کشاورزی

موضوع در خصوص پرداخت مابه‌التفاوت ارز

با سلام و احترام، عطف به مکاتبه شماره 10973 مورخ 99/5/11 جمعی از واردکنندگان بذور در مورد تغییرات اولویت بذر گروه 1 به 2 و بخشنامه بانک مرکزی برای پرداخت مابه‌التفاوت قیمت ارز به قیمت روز ارز نیمایی مورد ذیل جهت استحضار ایفاد می‌گردد:

1 ــ حمل بذور وارداتی به کشور از اسفندماه سال 98 به‌دلیل همه‌گیری کرونا در جهان با مشکل مواجه بود، این امر خصوصاً در حمل بزرگ از راه‌های زمینی کشور ترکیه موجب بروز مشکلات عدیده‌ای برای واردکنندگان شد.

2 ــ همان‌گونه که مستحضرید در فروردین سال 1399 از طریق سرپرست محترم وقت وزارت متبوع اطلاع رسانی شده حذف ارز دولتی از کالاهای گروه یک منوط به تأمین یارانه برای جبران افزایش قیمت می‌باشد متأسفانه این مهم مورد غفلت قرار گرفته و بار تمام هزینه‌های اضافه‌شده بر کشاورزان و واردکنندگان تحمیل شده است.

3 ــ پس از تغییر اولویت قیمت تمام‌شده کالاهای وارداتی گروه یک انتقال‌یافته به گروه دو خصوصاً برخی بذور به‌قدری افزایش یافته که امکانی برای رقابت در بازار برای این کالاها فراهم نیست و این امر موجب می‌گردد در حالی که ارز از کشور خارج و کالا به کشور وارد شده امکان مصرف آن وجود نداشته باشد به همین دلیل ماهیت بذر پس از مدتی با پایین آمدن قوه نامیه و از دست رفتن استانداردهای لازم عملاً این کالاها قابلیت مصرف ندارند.

با توجه به موارد فوق پیشنهاد مشخص این معاونت تعیین مابه‌التفاوت قطعی 4800 تومانی به‌ازای هر یورو برای کلیه این کالاها در این مرحله از واردات است تا علاوه بر دریافت حقوق دولت قیمت نهاده‌ها نیز به‌صورت پلکانی افزایش یابد تا کمترین فشار به تولیدکنندگان و در نهایت مصرف‌کنندگان وارد آید همچنین با توجه به اینکه زمان کاشت بسیاری از بذور از جمله ذرت منقضی شده و امکان کشت تا سال آینده وجود ندارد ضروری است فرصت پرداخت مابه‌التفاوت از شش ماه به یک سال افزایش پیدا کند خواهشمند است دستور فرمایید موارد مورد پیگیری قرار گیرد.

 وزارت جهاد کشاورزی , بانک مرکزی , کالاهای اساسی , گمرک جمهوری اسلامی ایران , وزارت صنعت ,

تکرار نامه معاون وزیر به همتای خود در وزارت جهاد کشاورزی

معاون وزیر جهاد کشاورزی بعد از ارسال نامه اول، دوباره نامه‌ای دیگر به معاون توسعه صنایع تبدیلی و کسب‌وکارهای کشاورزی می‌نویسد و ضمن تکرار موضوعات اشاره‌شده در نامه قبل، بر اهمیت تولید علوفه در کشور تأکید می‌کند و آن را از برنامه‌های اولویت‌دار این وزارتخانه می‌نامد.

متن این نامه به‌شرح زیر است؛

جناب آقای گیلان‌پور

معاون محترم توسعه صنایع تبدیلی و کسب‌وکارهای کشاورزی

موضوع در خصوص بذور ذرت و گیاهان علوفه‌ای

با سلام و احترام با عنایت به مکاتبه شماره 9476700 سوم شهریور 99 و مواد مندرج در بند 3 مکاتبه ذکرشده به استحضار می‌رساند بذور ذرت و گیاهان علوفه‌ای از جمله مواردی است که به‌دلیل تغییر نرخ ارز امکانی برای رقابت قیمت و جذب در بازار را ندارند و این در حالی است که توسعه و افزایش تولید علوفه مورد تأکید و از جمله برنامه‌های اولویت‌دار در کشور است.

ضمن ارسال اطلاعات و جزئیات 1184.4 تن بذر ذرت محصولات علوفه‌ای و سایر محصولات زراعی مزید امتنان است دستور فرمایید پیگیری لازم برای تصویب پیشنهادات ذکرشده در مکاتبه فوق برای این بذور معمول و این معاونت را از نتایج امر مطلع فرمایند.

وزارت جهاد کشاورزی , بانک مرکزی , کالاهای اساسی , گمرک جمهوری اسلامی ایران , وزارت صنعت ,

بی‌پاسخ‌ماندن نامه وزارت جهاد کشاورزی توسط وزارت صمت

در نامه سوم معاون زراعت وزارت جهاد کشاورزی به معاون توسعه صنایع تبدیلی و کسب‌وکارهای کشاورزی وزارت جهاد اشاره می‌شود که گیلان‌پور به وزارت صنعت نامه نوشته و موضوع را پیگیری کرده اما این بار وزارت صنعت پاسخی به این نامه نداده است.

معاون زراعت اشاره دارد که با توجه به اتمام فصل کشت و باقی ماندن بذرها در گمرک قوه نامیه و باروی آنها در حال از دست رفتن است و خواهان پیگیری مجدد شد، متن این نامه به‌شرح زیر است؛

جناب آقای گیلان‌پور

معاون محترم توسعه صنایع تبدیلی و کسب‌وکارهای کشاورزی

موضوع ارز ترجیحی بذور علوفه‌ای

با سلام و احترام

پیرو نامه پیوست به‌شماره 7446700 مورخ 99/4/31 و همچنین بند 19 مصوبات اولین جلسه ستاد عالی زراعت مقرر شد دستور فرمایید 213 تن بذور علوفه جدول مندرج در نامه فوق‌الذکر از پرداخت مابه‌التفاوت ارز معاف شوند.

ضمن تشکر از نامه 99/500/3566 مورخ 99/6/14 آن معاونت به معاونت بازرگانی داخلی وزارت صمت به استحضار می‌رساند تاکنون پاسخی دریافت نشده است، تأکید می‌گردد به‌واسطه آغاز تاریخ کاشت این بذور هم‌اکنون زیر نظر دفتر تخصصی توسط سازمان‌های جهاد کشاورزی استان‌ها و قیمت علی‌الحساب در حال توزیع می‌باشند چرا که در غیر این‌صورت پس از سپری شدن زمان مناسب امکان کشت آنها میسر نبوده و قطعاً بذور سنواتی از کیفیت استاندارد خارج خواهد شد، علی‌هذا خواهشمند است دستور جدی فرمایید با توجه به اهمیت موضوع تا حصول نتیجه پیگیری لازم را از طریق بانک مرکزی معمول نمایند.

وزارت جهاد کشاورزی , بانک مرکزی , کالاهای اساسی , گمرک جمهوری اسلامی ایران , وزارت صنعت ,

این بار نوبت عدم‌همکاری بانک مرکزی با وزارت جهادکشاورزی برای ترخیص نهاده‌های تولید

بعد از این عدم همکاری‌های وزارت صنعت، معدن و تجارت با وزارت جهاد کشاورزی برای ترخیص نهاده‌های تولید باقی‌مانده علوفه در گمرک این بار نوبت بانک مرکزی است که پاسخی به درخواست وزارت جهاد کشاورزی برای ترخیص این نهاده‌ها نداشته است.

گفتنی است، با توجه به توافقی که اخیراً میان وزارت جهاد کشاورزی و وزارت صنعت، معدن و تجارت صورت گرفته است، مسئولیت ثبت سفارش واردات نهاده‌های بخش کشاورزی به وزارت متبوع خود بازگشت و وزارت کشاورزی برای ثبت سفارش، نیازی به مراجعه به وزارت صمت ندارد اما ارتباط مستقیم با بانک مرکزی هنوز برای بخش کشاورزی نتیجه‌ای نداشته است.

ریشه گرانی کالاهای اساسی از اینجاست

بنا بر این گزارش ریشه مشکلات گرانی لبنیات، گوشت و مرغ ناشی از عدم حمایت از تولید داخلی نهاده است. از دلایل افزایش قیمت و گرانی نهاده در سال جهش تولید، تغییر قوانین و عدم حمایت بانک مرکزی و دولت از نهاده‌های کشاورزی از قبیل بذر، سم و کود است.

بذر به‌عنوان نهاده‌ای که چرخ محرک صنعت کشاورزی است مورد بی‌مهری دولت قرار گرفته است و ارز ترجیحی برای این اقلام در ابتدای سال جاری در حالی حذف شد که این ارز به واردات محصول نهایی اختصاص می‌یابد،
به‌طور مثال همین عدم هماهنگی دو معاونت در یک وزارتخانه و دیگر بخش‌های دولتی باعث شده است که 40 هزار هکتار زمین کشاورزی زیر کشت تولید علوفه نرود.

به‌طور کلی ناهماهنگی میان معاونت‌های وزارت جهاد کشاورزی و عدم همکاری وزارتخانه‌های صمت و جهاد کشاورزی و در نهایت ورود و مداخله غیرکارشناسی بانک مرکزی در مسائل تخصصی این وزارتخانه‌ها (مانند حذف نهاده‌های تولید) و حتی ارگان‌هایی مانند گمرک، باعث اختلال در تأمین نهاده‌های کشاورزی (بذر،کود و سم) شده و فشار مضاعفی به کشاورزان و دامداران وارد آورده است که این اقدامات نتیجه خود را در گرانی کالاهای اساسی و مواد غذایی نشان می‌دهد.

منبع: تسنیم

پایان/

۲۲ آذر ۱۳۹۹ - ۱۵:۵۳
کد خبر: 8020

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 0 =