تحلیلی بر ریزش سنگین بورس در اواخر آذر ماه/ پشت پرده خروج 6 هزار میلیارد تومان  از بازار چه بود؟

در روزهای پایانی آذر ماه شاخص کل بورس در مسیر نزولی قرار گرفت و بیش از 6000 هزار میلیارد تومان توسط اشخاص حقیقی از بازار خارج شد. واکاوی دلایل ریزش غافل گیر کننده بورس بر خلاف خوش بینیهای اخیر نسبت به بازار سهام حائز اهمیت است.

به گزارش تحریریه، بازار سهام از ابتدای سال جاری شرایط منحصر به فردی را پشت سر گذاشته است. از اواخر سال 98 روند صعودی پر قوت در اکثر سهام آغاز شد و همین روند تا خرداد و تیر ماه نیز ادامه یافت. هرچند در اواسط تابستان نیز این روند صعودی با اما و اگرهایی رو به رو شد اما در نهایت شاخص کل بورس به 2 میلیون و 100 هزار واحد رسید. هرچند روند بازدهی سهام در نیمه اول سال جاری کم سابقه است اما در نهایت بعد از عبور شاخص از مرز روانی 2 میلیون واحد شاهد یک ریزش کم سابقه بود.

در نهایت در آذر ماه بعد از ریزش سنگین سهام بسیاری از شرکتها، روند نزولی در بازار سهم متوقف شد و از  سه هفته قبل بعد از شکست چند مقاومت، یک روند صعودی در بازار آغاز شد. بر این اساس در طی سه هفته اخیر عمده سهام از سهام شاخص‌ساز گرفته تا سهم‌های کوچک در یک روند صعودی قرار گرفتند و در این مسیر بخشی از کاهش قیمت ابتدای پاییز پوشش داده شد.

اما در یکی دو روز اخیر بعد از عبور موقت شاخص کل از مرز 1.5 میلیون واحد روند نوسانی در بازار شروع شد. بر همین اساس از سه روز قبل شاخص کل در مسیر نزولی قرار گرفت و 2000 میلیارد تومان از طریق اشخاص حقیقی از بازار خارج شد. همچنین دیروز نیز شاخص کل بیش از 50 هزار وارد کاهش یافت و بیش از 2500 میلیارد تومان توسط اشخاص حقیقی از بازار خارج شد. روز چهار شنبه نیز به عنوان اخرین روز کاری بازار با ریزش سنگین 15 هزار واحدی شاخص همراه بود.

بعد از  ریزش عمیق بازار در مرداد ماه، بسیاری از رسانه‌ها با ادبیاتی نظیر خروج پول از صندوقهای درآمد ثابت، ورود مجدد سرمایه‌های پارک شده در بانکها به بازار سهام و... تلاش کردند تا بار دیگر نظر عموم را نسبت به بازار سهام تعدیل کنند اما با اصلاح غیر منتظره اخیر و قفل شدن بیش از 90 درصد سهام در صف فروش، بار دیگر یک حساسیت جدی نسبت به روند بازار سرمایه شکل گرفته است.

در همین خصوص محمد مهدی زاهدی نماینده مجلس یازدهم با اشاره با اتفاقات بازار سرمایه گفت: « چه اتفاقاتی ممکن است ⁧‫اعتماد عمومی‬⁩ در ⁧‫بازار سرمایه‬⁩ را خدشه دار کند؟ آیا یک اتفاق طبیعی، فضای مثبت بازار را در کمتر از چند دقیقه به نارضایتی و صفهای فروش تبدیل می کند؟! به نظر می‌رسد ⁧‫دست‌های پنهان‬⁩ یا ⁧‫سیاست‌های پشت پرده‌ای‬⁩ در جریان است که اعتماد عمومی از بازار سرمایه سلب شود.»

در روزهای اخیر با توجه به ابهامات فضای عمومی نسبت به کلیت روند بازار سهام، برخی کارشناسان نسبت به تشدید عرضه‌های اولیه آن هم با قیمت‌گذاریهای نسبتا  غیر منطقی هشدار داده بودند. بر این اساس عرضه‌های اولیه آبشاری اخیر، که از هفته گذشته آغاز شد و به عرضه اولیه کنسل شده اوپال پارسیان منجر گردید، می‌تواند در ریزش دو روز گذشته موثر باشد.

همچنین برخی، نزدیک شدن شاخص کل به محدوده مقاومتی و به طور کلی اصلاح تکنیکالی را به عنوان دلیلی بر ریزش اخیر عنوان می‌کنند، اما قفل شدن  در صف فروش تمام  شاخص‌سازها، آن هم بعد از ریزش 40 درصدی مرداد تا آبان ماه کمی غیر منتظره بود و حتی فعالان حرفه‌ای بازار را نیز غافل گیر کرد. نوسانگیری حقوقی‌ها نیز از بیماری‌های مزمن بورس تهران است.

انتهای پیام/

۲۶ آذر ۱۳۹۹ - ۲۲:۴۶
کد خبر: 8061

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 6 =