تداوم بحران در ترخیص نهاده‌های پایه کشاورزی

معاون توسعه صنایع تبدیلی و کسب و کارهای کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی گفت: قبل از این که قوه نامیه بذور مانده در گمرکات از دست برود، برای ترخیص این کالاها راه‌حلی پیدا کنیم.

به گزارش تحریریه، معاون توسعه صنایع تبدیلی و کسب و کارهای کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی در رابطه با بذر باقیمانده در گمرکات عنوان کرد: نرخ ارز نهاده‌های پایه‌ای بخش کشاورزی از ابتدای سال ۹۹ تغییر کرده است که این اتفاق، تغییر زیادی در تامین نهاده‌های کشاورزی ایجاد کرده و تبعات و آثاری را به ویژه در سال اول اجرای این سیاست خواهد داشت.

وی افزود: درباره بخشی از این نهاده‌ها واردات با ارز نیمایی، توجیه اقتصادی ندارد به ویژه در زمینه بذوری که برای کشت دیم استفاده می‌شوند، مشکلاتی از نظر اقتصادی ایجاد می‌شود.

گیلانپور تأکید کرد: برخی از واردکنندگان و تولیدکنندگان نقدینگی لازم را برای تامین نهاده‌ها در اختیار نخواهند داشت و تامین ارز نیمایی در شرایط جدید رخدادی بود که واردکنندگان و تجار نهاده‌های کشاورزی باید خود را با آن تطبیق می‌دادند، بنابراین ما در ماه‌های ابتدایی سال دچار چالش‌هایی برای تامین نهاده‌های پایه کشاورزی شدیم.

وی با اشاره به این که برخی از نهاده‌ها مانند بذر علوفه دیم، نمی‌تواند با استفاده از ارز نیمایی تامین شود، تصریح کرد: ما بخشی از ارز ترجیحی را که در اختیار داریم، برای تأمین این بذور استفاده می‌کنیم تا تولید دچار مشکل نشود.

معاون توسعه صنایع تبدیلی و کسب و کارهای کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی تأکید کرد: تلاش می‌کنیم در اولین فرصت ممکن، قبل از این که قوه نامیه بذور مانده در گمرکات از دست برود، برای ترخیص این کالاها راه‌حلی پیدا کنیم.

وی در رابطه با نهاده‌های رسوبی مانده در گمرکات افزود: این نهاده‌های دامی چندین ماه است که در گمرکات رسوب کرده‌اند و طی چند روز اخیر واردکنندگان فشار آوردند که همه کالاهایشان را ترخیص کنند، درحالی‌که مقدار ارزی که در اختیار ما قرار دارد، محدود است.

گیلانپور ادامه داد: روز شنبه آینده به صورت کاملاً شفاف و با مکانیسم روشن، فهرست کسانی را که می‌توانند از این ارز برای ترخیص نهاده دامی استفاده کنند را به بانک مرکزی ارسال می‌کنیم.

وی در رابطه با سامانه بازارگاه عنوان کرد: در آذرماه بخش زیادی از نهاده‌های تولیدکنندگان را از طریق سامانه بازارگاه تأمین کردیم و در حال توزیع است، البته ممکن است تعدادی از تولیدکنندگان هم دچار مشکلاتی شده باشند که این مسئله در معاونت امور دام بررسی و رفع می‌شود؛ چرا که در حال حاضر این معاونت مسئولیت سامانه بازارگاه را بر عهده دارد.

پایان/

۲۷ آذر ۱۳۹۹ - ۱۲:۱۶
کد خبر: 8065

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 16 =