وضعیت خودرو همین است که هست، مردم منتظر نباشند!

اظهارات رئیس جمهور در جلسه ستاد هماهنگی اقتصادی دولت نشان داد که مردم نباید منتظر تغییر در وضعیت خودرو باشند.

به گزارش تحریریه، بازار خودرو ایران از سال 1396 دچار بحران شده و در 3 سال گذشته در سایه انحصار سنگین داخلی و عدم واردات، همچنان بحرانی باقی مانده است. در این بازار ابرانحصاری، پژو 206 با فناوری 25 سال قبل خودروسازی درجه سوم فرانسوی گرانتر از خودروهای روز تویوتا مانند کرولا و یاریس به فروش می رسد. البته اگر در بازار وجود داشته باشد.

علیرضا رزم حسینی از وقتی که به عنوان وزیر انتخاب شد بر لزوم رقابتی کردن بازار تاکید داشت و در جلسه با حسن روحانی بسته اجرایی جهش تولید در صنعت خودرو از سوی وزارت صمت را با محورهایی نظیر افزایش تولید و رقابتی کردن صنعت خودرو بر مبنای سرفصل های تولید، برطرف کردن موانع اقتصادی و شیوه قیمت گذاری محصولات شرکت های خودروساز، افزایش شمارگان تولید و بهینه سازی، ایجاد آرامش در بازار خودرو و حذف رانت و واسطه گری مطرح کرد که پس از بررسی به تصویب رسید.

حسن روحانی نیز در این جلسه اظهار داشت: در جامعه امروز کیفیت خودرو مطالبه مردم است که بایستی با هم‌افزایی و هماهنگی‌های لازم، توقع و انتظارات را به نحو مطلوبی پاسخ داد.

این سخنان درست در شرایطی بیان شد که رونمایی از خودرویی ظاهرا داخلی به نام تارا که شواهد نشان می دهد یک مدل سر هم بندی شده است و یا مباحثی مانند موتور ملی! ارتقا یافته TU 5 که یک موتور عقب مانده فرانسوی است، نشان از اضافه کردن چند مدل منسوخ مانند سمند و دنا به بازار انحصاری داخلی است و خبری از حذف دیوار تعرفه ها و رقابتی کردن واقعی بازار نیست و مردم نباید منتظر تغییری واقعی باشند.

با کاهش قیمت دلار و کاهش همزمان قیمت خودرو در بازار، نسبت هزینه دلاری برای خودروهای منسوخ داخلی در محدده 15 هزار دلار باقی می ماند که نشان از تبعات منفی انحصار بر اقتصاد و رفاه مصرف کننده بی نوای ایرانی دارد.

پایان/

۳۰ آذر ۱۳۹۹ - ۱۴:۱۸
کد خبر: 8095

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 1 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 6
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • IR ۱۷:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۹/۳۰
      0 0
      اللهم العن قوم الظالمین
    • ناصری IR ۱۸:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۹/۳۰
      0 0
      وضعیت خودرو در ایران همینه که هست علتش هم این است که رانت و ویژه خواری حجیمی پشت آن است و زالوها و لاشخورهای زیادی به آن آویزان هستند.
    • ب IR ۱۹:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۹/۳۰
      0 0
      ظاهر تارا شبیه دناست
    • محمد IR ۲۱:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۹/۳۰
      0 0
      جنابعالی که نمی تونید خودروی مناسب با کیفیت و قیمت مناسب در اختیار مردم قرار بدی حق نداری ۸۰ میلیون جمعیت رو فدای خودخواهی یک عده کنی ، واردات خودرو را آزاد کنید و به کارخانه دارها بگین یا برن بشین خونه تخمه بشکنن یا کیفیت را بالا و قیمت رو پایین بیارن ، دولتی که انحصار تولید ایجاد کرده باید بفکر تولید کننده و مصرف کننده هم باشد ، هزاران میلیارد دلار در این صنعت بباد رفته و ما هنوز در حسرت یک پراید بنجل عصر قجری داریم میسوزیم و میسازیم ، از یه طرف حداقل حقوق شما دو تومنه از طرف دیگه اقتصادتون زنجیر گسسته ، با این درامد حتی حسرت نون و پنیر به دلمون مونده چه برسه یه ماشین داشته باشیم که باهاش بریم سر کار بیاییم ، انقلاب رو دادیم دست یه عده بیسواد پر مدعا اینم نتیجه اش . تو رو خدا منتشر کنید تا بخونه این جناب روحانی
    • IR ۰۰:۰۸ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۱
      0 0
      هیچ کس را یارای مقابله با این بی انصاف های خودرو ساز نیست
    • IR ۱۱:۱۶ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۴
      0 0
      مشکل اینجاست که دولت نمی تونه از منافع سرشار این وضعیت صرفنظر کنه.