عبدالناصر همتی در نامه به رهبر معظم انقلاب چه گفت؟

عبدالناصر همتی در نامه ای به رهبر انقلاب ادعاهایی را درباره ترخیص کالاهای رسوب شده در گمرک تکرار کرده است.

به گزارش تحریریه، عبدالناصر همتی رئیس کل بانک مرکزی در دفاع از عملکرد نهاد تحت مدیریت خود به رهبر معظم انقلاب نامه نوشته و ادعاهای زیادی را که قبلا مطرح کرده بود تکرار کرده است.

یک مقام مسئول در بانک مرکزی در این خصوص گفت: در این نامه رئیس کل بانک مرکزی گزارشی از وضعیت تأمین ارز مورد نیاز کالاهای اساسی برای وزارت صمت ارائه کرده است. هدف از ارسال این نامه ارائه گزارش مستند به مقام معظم رهبری بود و اینکه این اطمینان به ایشان داده شود که بانک مرکزی به وظایف ذاتی خود با دقت عمل کرده است. متأسفانه ظرف ماه‌های گذشته برخی دستگاه‌های دولتی با ایراد اتهام به بانک مرکزی در خصوص عدم تخصیص به موقع ارز کالاهای اساسی، اشکالات موجود در حوزه ترخیص کالاهای مانده در گمرک را به بانک مرکزی نسبت داده‌اند. این بانک با واردات با ارز متقاضی مخالف بوده و معتقد است که این تصمیم برای اقتصاد ایران تبعات دارد.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی و اقتصاددانان ایران در دو سال گذشته با رصد وضعیت بازار متوجه رویکرد بانک مرکزی در ایجاد کمبود تصنعی در بازار شده و سیاست نهاد پولی کشور در قفل کردن ورود کالا به کشور را نوعی خودتحریمی ارزیابی و دلیل تورم مضاعف در بازار عنوان کردند.

اصرار بانک مرکزی بر عدم وجود ارز برای تخصیص به کالاهای دپو شده در گمرکات؛ که واردکننده ها ارز آنها را پرداخت کرده و اصولا هیچ فروشنده ای در دنیا نمی پذیرد که کالایی را به طرف ایرانی فروخته و به انتظار دریافت احتمالی وجه آن بنشیند؛ باعث شگفتی اقتصاددانان شده است. فعالان بازار می پرسند که چرا بانک مرکزی اصرار دارد که ما به دنبال دریافت ارز از بانک مرکزی هستیم؛ درحالیکه چنین درخواستی نداریم و ارز آنرا برای واردات کالاهای ضروری به کشور از محل صادرات و یا منابع مالی که از قبل در خارج از کشور داشته ایم، پرداخت کرده ایم؟

سیاست درست رزم حسینی وزیر جدید صمت در ترخیص کالاهایی رسوب کرده در گمرکات و اصرار بانک مرکزی بر ادامه سیاست غلط آزموده شده که به نامه نگاری به رهبر معظم انقلاب هم کشیده شده است نشان می دهد که مرد متنفذ دولت حسن روحانی از حزب کارگزاران سازندگی؛ مصر به ادامه ایجاد کمبود در بازار با محدودسازی بی منطق جریان ورود کالا به کشور و تصمیم های غیرکارشناسی است.

پایان/

۱ دی ۱۳۹۹ - ۱۲:۴۲
کد خبر: 8106

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 2 =