برنامه جدید آمریکا برای مهار خانواده اسد

اعتیاد کاخ سفید به تحریم تمامی ندارد و به تازگی واشنگتن چند تن از اعضای خانواده همسر «بشار اسد» و برخی چهره های سوری در خارج از این کشور را هدف محدودیت های سختی قرار داده است.

 به گزارش تحریریه، تارنمای خبری تحلیلی «میدل ایست آی» در گزارشی نوشت ایالات متحده بر اساس قانون سزار خانواده همسر بشار اسد را که در لندن سکونت دارند هدف تحریم قرار داد. وزارت خزانه داری امریکا همچنین بانک مرکزی و تعدادی از حوزه های تجاری دیگر این کشور را نیز تحریم کرد.

کاخ سفید دلیل تحریم «اسما اسد» همسر رئیس جمهوری سوریه را به خاطر جلوگیری از ثمربخشی تلاش ها در حل بحران سیاسی سوریه هدف تحریم عنوان کرد. همچنین فواز اخرس پدر وی که پزشک قلب است به همراه مادر و برادر و دایی او نیز که همگی دارای تابعیت انگلیسی هستند، تحریم شده اند.

«مایک پومپئو» وزیر امور خارجه آمریکا در بیانیه ای اظهار داشت، خانواده اسد و اخرص بر ثروت نامشروع خود به قیمت فشار بر مردم سوریه افزوده اند. آن ها شبکه های خود در اروپا، خلیج فارس و دیگر مناطق گسترش داده اند.

وی مدعی شد این اسد است که از متوقف کردن جنگ در این کشور خودداری می کند. پیش از این واشنگتن همسر و پسر بزرگ بشار اسد را یک بار دیگر تحریم کرده بود.

تحریم های تازه آمریکا بانک مرکزی سوریه در کنار برخی چهره های سیاسی و هسران و تجارت آن ها را هم در بر گرفته است. خزانه داری ایالات متحده ۵ نهاد متعلق به «عامر تایسیر» از مقام های ارشد دولتی در دمشق را هم در فهرست سیاه خود قرار داد. حوزه های تحریم شده تولید پلاستیک و بتن، شرکت حمل و نقل و فعالیت در حوزه املاک و مستغلات هستند. نام خود وی نیز ماه قبل در فهرست تحریم های آمریکا آمده بود.

این بیانیه تحریم های تازه را تلاش کاخ سفید در چارچوب قانون سزار توصیف کرد که از تابستان به اجرا در آمده و هدف آن جلوگیری از فعالیت عوامل دولت سوریه در تامین مالی امور دولت دمشق بیان شده است. نام این قانون برگرفته شده از اسم یک عکاس نظامی سوری است که ده ها هزار عکس را از سوریه پنهانی خارج کرده بود. از آن زمان تاکنون دولت آمریکا با استناد به عکس ها اتهام جنایت جنگی را علیه مقامات سوری مطرح می کند.

در شرایط کنونی آمریکا و اروپا دارایی دولت سوریه و صدها شرکت و فرد از این کشور را مسدود کرده اند. آمریکا صادرات و سرمایه گذاری به سوریه به ویژه معامله نفت و هیدروکربن ها را برای دمشق ممنوع ساخته است. این تحریم ها اجازه مسدود ساختن دارایی های بازیگران خارجی در سوریه را هم می دهد که هدف اصلی آن ایجاد محدودیت برای ایران و روسیه به عنوان مهمترین حامیان اسد ارزیابی می شود. 

مقامات سوری تحریم های غرب را دلیل بحران اقتصادی در این کشور می دانند که به سقوط ارز ، افزایش قیمت ها، کمبود مواد غذایی و تجهیزات مورد نیاز مردم منجر شده است.

پایان/

۱۱ دی ۱۳۹۹ - ۱۴:۲۲
کد خبر: 8159

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 1 =