جلوگیری از انحصار باعث منطقی شدن قیمت فولاد می شود/رسانه ها کمک کنند

دبیر سندیکای تولیدکنندگان لوله و پروفیل فولادی ایران معتقد است عدم شفافیت و نبود ساز و کار مناسب جهت عرضه کافی، عامل اصلی گرانی قیمت فولاد در ایران است.

به گزارش تحریریه، خودکفایی در تولید فولاد برای کشور ما به دلیل دارا بودن بسیاری از نیازهای آن از جمله معادن سنگ آهن و منگنز، نیروی کار ارزان، انرژی ارزان، زیرساخت های مناسب، نیروی تحصیلکرده متخصص و حمایت های بی نظیر دولتی از تولیدکنندگان بزرگ فولاد امکان پذیر شده است. بی شک با وجود این مزیت ها که بسیاری از رقبای خارجی ایران از آنها یا حداقل قسمتی از آن ها بی بهره هستند؛ انتظار داشتن محصولی با قیمت رقابتی و عادلانه، نمی تواند انتظار غیرمعقولی باشد. با این حال متاسفانه در یک سال اخیر به خصوص ایام تابستان 99 با افزایش بی دلیل قیمت های فولادی در بورس کالا و حاشیه بازار مواجه بودیم. در آن ایام قیمت فولاد حتی 15 درصد گران تر از قیمت جهانی خود در ایران معامله می شد که تعجب ناظران را به دنبال داشت. گرچه آن قیمت های عجیب تا حدودی کاهش یافت اما این روزها نیز متاسفانه با وجود قول هایی که وزیر جدید صمت به نمایندگان مجلس داده است؛ همچنان شاهد گرانی فولاد هستیم. از اینرو تحریریه بر آن شد تا با «کیومرث فتح الله کرمانشاهی» دبیر سندیکای تولیدکنندگان لوله و پروفیل فولادی ایران، یکی از فعالان صنعتی که مستقیما با فشار گرانی فولاد سر و کار دارد به گفتگو بنشیند:

تحریریه: به عنوان سوال نخست، لطفا بفرمایید آیا قیمت فولاد را غیرمنطقی می دانید؟

کرمانشاهی: بله قطعا غیرمنطقی و گران است.

تحریریه: آیا این گرانی برای شما و همکارانتان یعنی تولیدکنندگان لوله و پروفیل فولادی مشکلاتی به همراه داشته است؟

کرمانشاهی: قطعا همین طور است. بگذارید به صورت کلی مسئله ای را یادآوری کنم. آنچه باعث منطقی شدن قیمت ها و جلوگیری از انحصار می شود؛ بی شک ساز و کار صحیح و کارآمد عرضه و تقاضاست. حال اگر انحصار و گرانی کاذبی حاصل از این انحصار رخ بدهد؛ تولیدکنندگانی که خریدار آن محصول مورد انحصار هستند؛ قطعا ضرر خواهند کرد. صنف ما نیز به عنوان تولیدکنندگان لوله و پروفیل فولادی قطعا از این قاعده مستثنی نیست.

تحریریه: لطفا بیشتر درباره مشکلات صنف خودتان توضیح بفرمایید.

کرمانشاهی: ما تقریبا در یکی از قسمت های انتهایی زنجیره عظیم فولادی قرار داریم. همکاران من افراد بسیار زحمتکشی هستند و انصافا با وجود همه سختی ها به دنبال تولید در کشور و اشتغال آفرینی هستند. سندیکای ما با حدود 150 کارخانه و قدمتی 50 ساله در حال فعالیت است. ما 50هزار شاغل نیز داریم. توجه کنید که ما با همواره به دنبال این مسئله هستیم که حقوق مصرف کننده تامین شود اما این مسئله به فرآیند عرضه و تقاضا در زنجیره فولادی نیست بستگی دارد و گاهی شرایطی ایجاد می شود که ما و مصرف کننده نهایی هر دو متضرر آنیم. به عنوان مثال ماده اولیه مورد نیاز ما ورق های گرم فولادی است. هر چه این ماده اولیه به میزان کافی عرضه شده، با قیمت معقول و مکانیزم اصولی در اختیار ما باشد؛ ما نیز توانمان در حفظ حقوق مصرف کننده نهایی محصولاتمان افزایش می یابد. توجه کنید که سازمان حمایت برای ما یک حاشیه سود معینی تعیین نموده و ما امکان اضافه نمودن بیش از آن مقدار به قیمت تمام شده محصولات خود را نداریم. بنابراین هر گونه قیمت غیرمنطقی ماده اولیه ما فشار مضاعفی بر تداوم چرخه تولید است و ما قطعا متضرر خواهیم شد.

تحریریه: لطفا بفرمایید که دلیل اصلی قیمت های غیرمنطقی در بازار فولاد از دید شما به عنوان یک تولیدکننده چیست؟

کرمانشاهی: اول عدم شفافیت را دلیل اصلی می دانم. پس از آن عدم وجود ساز و کار مناسب جهت عرضه کافی را عامل دوم می دانم. این ها باعث شده است تا ما متاسفانه در بازار دچار سردرگمی و مشکل باشیم. توجه کنید که سندیکای ما ورق مورد نیاز خود را از بورس کالا تهیه می کند. وقتی مقدار عرضه در بورس کالا کافی نباشد؛ ما نمی توانیم چرخ تولید را متوقف کنیم و ناچار از بازار آزاد نیاز خود را تامین خواهیم کرد. بنابراین ما محکوم به پرداخت مبلغ بیشتری برای خرید نیازمان هستیم و از طرفی همان طور که پیش تر گفتم ما موظف به تبعیت از قیمت گذاری های سازمان حمایت نیز هستیم. در نتیجه فشار بر ما افزایش می یابد.

تحریریه: پیشنهاد شما برای سر و سامان دادن به این اوضاع آشفته قیمت های فولادی چیست و آیا موافق حذف تعرفه گمرکی واردات فولاد و تخصیص ارز آن توسط دولت محترم هستید؟

کرمانشاهی: بی شک ریشه مشکل را باید در قسمت های بالایی زنجیره فولاد کشور بیابید. شفافیت و نظارت باید از همان جا شروع شود. مطمئن باشید ما به دنبال شفافیت و خواهان برخورد با هر جریان دلالی یا اصطلاحا مافیایی هستیم. قطعا نظارت و شفافیت جلوی بسیاری از تخلفات را خواهد گرفت. ما رسانه را یکی از ارکان شفافیت می دانیم و در کنار رسانه های تخصصی خودمان که بسیار فعال نیز هستند؛ از همه رسانه ها دعوت می کنیم که در زمینه حل این مشکل انحصاری و افزایش شفافیت برای حل آن وارد شوند. هر ابزار و تصمیمی بتواند در برابر کسانی که شرایط بازار را علیه مصرف کننده نهایی کرده اند؛ به کار بیاید ما از آن استقبال می کنیم. اگر تصمیم مذکور نیز لازم تشخیص داده شود و نتیجه آن به نفع مصرف کننده نهایی باشد؛ صنف و سندیکای ما نیز از آن استقبال خواهد نمود. به هر حال باید همه برای حفظ حقوق مصرف کننده و کمک به تولید کشور تلاش کنیم.

پایان/

۱۳ دی ۱۳۹۹ - ۰۷:۱۶
کد خبر: 8172

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 3 =