مخالفت قاطع مجلس با ادامه توزیع رانت ارزی

سید شمس الدین حسینی رئیس کمیسیون جهش تولید و عضو کمیسیون تلفیق از لزوم پایان دادن به توزیع رانت به اسم یارانه ارزی به کالاهای اساسی شد.

به گزارش تحریریه، سید شمس‌الدین حسینی گفت: دولت با ادعای کنترل قیمت‌ها و پایین نگاه داشتن اقلام مورد نیاز مردم طی سال‌های گذشته از ارز ترجیحی استفاده کرده است اما براساس واقعیت‌های بازار و گزارش نهادهای تخصصی مانند دیوان محاسبات کشور این ارز عمدتا در اختیار افراد خاص قرار گرفته و در نتیجه منجر به تشکیل یک سری پرونده برای گروه‌ها شده و افرادی هم دستگیر شده‌اند.

رئیس کمیسیون ویژه حمایت از رونق تولید مجلس می‌افزاید براین اساس اعضای کمیسیون تلفیق بودجه 1400 معتقد هستند، دولت به لحاظ سیاست ارزی باید به سمت کاهش نرخ‌های ارزی در بازار و به طور مشخص یکسان‌سازی ارزی حرکت کند و با برچیدن رانت و فساد ارزی، منابع حاصله را به جای پرداخت به واسطه‌ها و دلالان به طور مستقیم در اختیار مردم قرار دهد.

در صورتی که مجلس بتواند نظر خود را تحمیل کند، ضمن امکان افزایش میزان یارانه مستقیم پرداختی به مردم، قیمت ها در بازار نیز کاهش پیدا می کند، زیرا؛

1- قیمتها هم اکنون با نرخ آزاد و قدری حباب به دلیل فساد ناشی از زدوبند دلالان با شبکه های فساد درون و بیرون دولت در حوزه نهاده های دامی و ... تعیین می شود، و یکسان سازی قیمتها باعث از بین رفتن صرفه احتکار و ایجاد کمبود تصنعی در بازار می شود که کاهش قیمتها را به دنبال دارد.

2- با کاهش نرخ ارز به دلیل یکسان سازی، تقاضای شدید برای استفاده از رانت ارزی از بین رفته و عرضه و تقاضا متعادل می شود و در صورت رسیدن دلار به عدد 17 و 500 تومان، شاهد کاهش 35 درصدی قیمتها در بازار کالاهای وارداتی خواهیم بود که بر تورم کل هم اثر می گذارد.

سخنان سید شمس الدین حسینی برای بار اول است که توسط مقام های رسمی بیان شده و خواستار برچیده شدن رانت عظیم دلار 4200 تومان می شود. تا پیش از این به دلیل فضای پوپولیستی ایجاد شده توسط دولت و رسانه های حامی آن، رفاه مردم به توزیع ارز 4200 تومانی به اسم کنترل قیمت کالاهای اساسی گره زده شده بود، اگرچه همگان شاهد قیمتگذاری آزاد کالاهای اساسی در بازار بودند، اما سنگینی فضای روانی باعث عدم علنی شدن مخالفت ها شده بود.

پایان/

۱۷ دی ۱۳۹۹ - ۱۰:۱۳
کد خبر: 8234

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 12 =