وزیر صمت با این تصمیم جسورانه به انحصار در بازار فولاد خاتمه دهد

علیرضا رزم حسینی وزیر صنعت، معدن و تجارت می تواند با یک تصمیم کارشناسی و شجاعانه به بازی زننده قیمتگذاری فولاد در بازار داخل خاتمه دهد.

به گزارش تحریریه، قیمتگذاری عجیب و حیرت آور در بازار فولاد ایران که باعث شده است عرضه در بازار داخلی گرانتر از عرضه در بازارهای خارجی باشد به معمای چند سال اخیر کشور تبدیل شده و متاسفانه ساختار اجرایی کشور از حل یک مساله ساده که راهکاری مشخص دارد عاجز مانده است.

بهانه نخ نمای حمایت از تولید داخل با قیمتگذاری، فساد و انحصار باعث شده است تا مشکل حل نشده و همچنان پابرجا بماند که در آخرین مورد به بهانه رقابتی بودن قیمتگذاری در بورس کالا مانع از ورود وزیر صمت برای کاهش قیمت محصولات فولادی شدند.

در این منظومه مدیریتی، از سازوکار بورس فقط رهاسازی قیمتی و تاخت و تاز شرکت های کاغذی آموخته شده و رقابت و شفافیت جایگاهی ندارد چون به سودهای بادآورده ناشی از انحصار برای تولیدکنندگان فولاد لطمه می زند.

وزیر صمت می تواند با یک تصمیم شجاعانه به این بازی شرم آور پایان داده و مردم را از دست تولیدکنندگان انحصارگر فولاد نجات دهد.

علیرضا رزم حسینی می تواند با برداشتن تعرفه و آزادسازی واردات فولاد، قیمت ها را رقابتی کرده و منافع انحصارگران را نابود و منافع مردم را حداکثر کند. با سنگ آهن ارزان، انرژی نزدیک به رایگان و کارگر ارزان ایرانی، محصولات داخلی هزینه تمام شده پایینی دارند و اگرچه واردات آزاد شده است، اما در عمل وارداتی اتفاق نیفتاده و فقط انحصارگران بازار فولاد را وادار به عرضه محصولات به قیمت های رقابتی می کند.

بنابراین، از هم اکنون می توان پاسخ کسانی که ادعای فشار بر بازار ارز برای واردات محصولات فولادی را در صورت اجرای این طرح مطرح می کنند می توان پاسخ داد، زیرا همچنانکه به کشور هندوانه، پسته و خرما وارد نمی شود، واردات محصولات فولادی هم اتفاق نخواهد افتاد.

چنانچه قیمت محصولات فولادی کشور با همه این رانتها گرانتر از نمونه های خارجی باشد، بهتر است بیش از این در یک صنعت ورشکسته هزینه نشده و منابع مردم دور ریخته نشود. و یا اینکه بازسازی فناوری انجام شود که سازمان گسترش و نوسازی صنایع که به بنگاهداری مشغول است برای همین منظور ایجاد شده است.

کارشناسان معتقدند که اتخاذ راه حلی غیر از این راه حل مبتنی بر شفافیت و رقابت؛ با آزادسازی واردات فولاد؛ در بستر مزیت های اصلی کشور، با هیاهوی مافیای فولاد و شبکه های رسانه ای آنها به نتیجه نخواهد رسید. و به سرنوشت صنعت خودرو که به بهانه حمایت از تولید داخلی در 40 سال گذشته مردم را به گروگان گرفته است دچار می شود.

پایان/

۲۱ دی ۱۳۹۹ - ۱۰:۱۹
کد خبر: 8267

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 17 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 2
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • امیر IR ۱۲:۳۹ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۱
      0 0
      مبارزه با رانت فولاد عزم جدی دولت را می خواهد غولهای فولادی تمام مدیریت و رسانه را نیز در انحصار خود گرفته اند.چاره فقط واردات فولاد است.
    • وحید IR ۱۴:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۷
      0 0
      واردات تنها راه ایجاد بازار پر رونق از کالاهای با کیفیت است