همتی کاره ای نیست؛ قیمت ارز جای دیگری تعیین می شود

با افول نفت، مافیای فولاد از دوجهت تقویت خواهد شد؛ افزایش مداوم نرخ ارز و افزایش نرخ جهانی.

به گزارش تحریریه، آینده صنعت فولاد کشور به نظر حقیر به سمت نابودی کامل بخش خصوصی فولاد و سلطه کامل بخش خصولتی خواهد انجامید. بخش خصولتی عملا با بهره گیری از رانت نیروی کار ارزان، برق ارزان، سنگ آهن ارزان، آب ارزان، گاز ارزان، تسهیلات بانکی ارزان،کاهش ارزش پول ملی کل زنجیره فولاد از معدن تا نورد را در دست خواهد گرفت. طبیعی است معدنکاران کوچک و کارخانه های نوردی در آینده تعطیل خواهند شد و قدرت رقابت خود را از دست خواهند داد. هیچ یک از دو جناح سیاسی در جهت اصلاح رانتهای مافیای فولاد حرکت نخواهند کرد؛ بلکه سعی میکنند این مافیا را به سکوی پرش و حیات خلوت خود برای اغراض سیاسی تبدیل کنند. فولاد مبارکه امروز پشتوانه آخوندی و واعظی و نهاوندیان است؛ فردا پشتوانه آن جریان دیگر.

به دعواهای مجلس و نطقهای افشاگرانه نمایندگان فعلی هم دل خوش نکنید. اینها هم حق و حساب خودشان را میخواهند. شخصا به حذف هیچ یک از رانتهای مافیای فولاد خوش بین نیستم. قدرت مافیای فولاد تا حدی است که دو بار فقط وزارت صمت را از هرگونه رگولاتوری بازار منع کرده است. مافیای فولاد بزودی در انتخابات کشور و تعیین نامزدهای انتخاباتی نقش موثری ایفا خواهد کرد. دوجین اقتصاد خوانده را بسیج خواهد کرد تا از واژه رانت و اقتصاد دستوری استفاده کنند و آدرس غلط بدهند.

حتی سهامداران مفلوک عدالت را سپر بلای رانتهای خود نمایند. مافیای فولاد با افول نفت از دوجهت تقویت خواهد شد افزایش مداوم نرخ ارز و افزایش نرخ جهانی. ابتدای امسال علی رغم کاهش نرخ جهانی قیمتهای داخل سربه فلک نهاد و مافیای فولاد به بهانه کرونا خواستار مهلت چندماهه برای بازگشت ارز شد. با عدم عرضه کافی در بورس کالا قیمتها افزایش یافت و جبران کاهش صادرات در داخل انجام شد و در نیمه دوم سال علی رغم افزایش صادرات و افزایش قیمتهای جهانی نه تنها خبری از کاهش ارز نیمایی نشد که برعکس با افزایش قیمتهای جهانی و تثبیت نرخ نیمایی باز هم قیمت ها میروند تا یک افزایش 50 درصدی دیگر را نیز ثبت نمایند.

مافیای فولاد حتی نظام سنتی توزیعی بازار و اصناف را بمنظور کسب حداکثر سود از بین خواهد برد. بورس کالا ابزاری در دست آنان خواهد بود تا قیمتهای مورد نظر مافیا را بازارسازی نماید. مافیای فولاد در آینده ای نه چندان دور تمام ارکان قدرت را به استخدام خود خواهد گرفت. مجلس، قوه قضاییه، دولت، اتاق بازرگانی، اقتصاد خوانده ها، نوسانگیران بورس، هلدینگ رسانه ای اقتصادی. مافیای فولاد نقش مدیریت بانک مرکزی (چنانکه پورابراهیمی به آن اشاره کرد) را برعهده خواهد گرفت تا نرخ ارز افت پیدا نکند.

به وعده های رییس بانک مرکزی هم زیاد دل خوش نکنید چون او کاره ای نیست قیمت ارز جای دیگری تعیین خواهد شد. اگر احیانا رییس بانک مرکزی اقدامی هم بکند با چوب "فشردن فنر ارزی" و "سرکوب دستوری نرخ ارز" توسط لشگر اقتصاد خوانده نواخته خواهد شد. این لشگر عمدتا دست پرورده های مسعود نیلی در یکی از دانشگاههای مهم صنعتی و موسسه موسوم به نیاوران نهاوندیان می باشند. درضمن اشک تمساحهای این اقتصاد خوانده ها برای تورم و کاهش ارزش پول ملی یا قدرت خرید مردم را هم زیاد جدی نگیرید.

اگر دقت کرده باشید بسیاری از مواقع نرخ ارز نیمایی از بازار آزاد هم بالاتر بود و این بدلیل خواست مافیای فولاد برای بالا نگه داشتن نرخ ارز برمیگشت. وزرا و مخصوصا معاونت معدنی صمت از میان چهره هایی برگزیده خواهند شد که منافع مافیای فولاد را تامین نمایند. مافیای فولاد در همه جا نفوذ کرده از رییس جمهور تا معاون اول وی از بورس کالا تا وزیر اقتصاد از رییس کمیسیون اقتصادی مجلس تا هلدینگ دنیای اقتصاد . آری هر جا ثروت بادآورده و رانت هست فساد سیاسی  هم هست.

منبع: کانال احسان سطانی

پایان/

۲۵ دی ۱۳۹۹ - ۰۰:۱۰
کد خبر: 8301

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 6 =