پیش بینی بانک مرموز آمریکایی از رشد قیمت بیت کوین

ارزش هر یک بیت کوین از سال ۲۰۱۰ تا کنون رشد سرسام آوری داشته است به گونه ای که از ۸ سنت ۱۰ سال قبل حالا به حدود ۴۰ هزار دلار افزایش یافته است.

به گزارش تحریریه، ارزش ارز مجازی در طی یک سال گذشته بیش از ۴۰۰ درصد افزایش یافت. این برآورد پیش از کاهش ۲۰ درصدی ارزش آن در هفته‌های اخیر صورت گرفت؛ زمانی که هر یک واحد از این ارز برابر با ۳۶ هزار دلار بود. 

هنگامی که بیت کوین در سال ۲۰۰۹ فعالیت خود را به عنوان یک نرم افزار متن باز و تمرکززدایی شده آغاز کرد، ارزش آن اساسا صفر بود. با وجود این اما در عرض یک سال به بالاترین حد خود یعنی هشت سنت رسید.

با نرخ و قیمت‌های بازار امروز و با توجه به افزایش تقاضای موسسات مالی برای سرمایه گزاری در بازارهای ارز دیجیتال که ارزش آن به ۶۷۰ میلیارد دلار می‌رسد، و وجود ارزهای دیجیتال دیگری همچون «اتریوم» می‌توان گفت که ارزش این بازار به تریلیون دلار بالغ خواهد شد.

اگرچه این مبلغ کم اهمیتی در مقایسه با کل بازارهای سهام جهان است اما با این وجود نوعی قلمرو مالی است که گوگل، اپل یا تسلا در آن فعالیت می‌کنند.

 سایت فناوری «AssetDash.com» خاطر نشان می‌کند که بیت کوین در حال حاضر به اندازه فیس‌بوک و کمی بیشتر از غول خرده فروشی الکترونیکی چینی یا همان Alibaba ارزش دارد.

بلایی به نام فراموشی رمز

گرچه سرمایه‌گذاران بزرگ اخیرا به این ارز علاقه‌مند شده‌اند اما در روزهای ابتدایی به دلیل ورود افراد آماتور به این ارز، یک فرایند رمزنگاری برای حفاظت از دارایی این قشر از سرمایه‌گذاران ایجاد شد. موضوعی که موجب شد برخی از افراد سرمایه خود را از دست بدهند. اینک این دومین بار است که به طور عمده در حدود چهار میلیون از حدود ۱۹ میلیون واحد بیت‌کوین موجود در بازار از دست رفته‌است. مفهوم از دست رفتن این تعداد بیت‌کوین آن است که این ارزها به صورت الکترونیکی ضبط شده‌اند و صاحب آنها رمز ورود سکه‌های ذخیره شده روی USB را فراموش کرده‌اند.

یکی از استخراج کنندگان آمریکایی پس از ذخیره ۷۰۰۲ بیت‌کوین در یک درایو فلش به ارزش ۲۸۰ میلیون دلار، رمز عبور خود را فراموش کرد و مجبور به خداحافظی از این معاملات شد.

چندی پیش، «جیمز هاولز ولزی» یکی دیگر از استخراج کنندگان این ارز دیجیتال ناامیدانه یک چهارم ثروت خود را به مقامات محلی پیشنهاد داد تا یک محل دفن زباله را حفاری کنند، جایی که او معتقد است یک هارددیسک که به طور تصادفی آن را دور انداخته بود، دفن شده‌است. هارد دیسکی که به گفته وی ارزش آن به حدود ۲۷۰ میلیون دلار رسیده‌است اما این شورا با استناد به هزینه و محدودیت‌های لجستیکی، از این کار خودداری کرد.

به گفته تحلیلگران در بانک مرموز «جی‌پی مورگان»، با وجود امکان بی‌ثباتی و نوسانات زیاد در بیت‌کوین اما ارزش هر واحد آن ممکن است به ۱۴۶ هزار دلار در هر واحد برسد. مبلغی که از نظر سرمایه‌گذاری در بخش خصوصی با طلا رقابت می‌کند.

نوسانات، ماهیت غیرمجاز و غیرمتمرکز بیت کوین و همچنین خطر «از دست دادن» ذخایر این دارایی دلایل اصلی ترس بسیاری از ناظران مالی باتجربه برای سرمایه‌گذاری در این بازار است.

«فیلیپ گرادول» اقتصاددان گفت که ارزش حدود یک پنجم بیت‌کوین های در گردش طی پنج سال گذشته یعنی از زمانی که ارزش هر واحد حدود ۱۰۰ دلار بود، تغییری نکرده است.

وی افزود که بخش عمده سرمایه‌گذاران افرادی هستند که با دید بلند مدت وارد این بازار شده اند بنابراین برآورد می‌شود که رشد چشمگیر قیمت‌های هفته‌های اخیر فقط حدود پنج میلیون واحد را شامل شود. «پاتریک هوسر» یک بازرگان ارشد ارزهای رمزنگاری شده در Crypto Broker سوئیس گفت که زیر نظر گرفتن حجم معاملات انواع ارزهای رمزنگاری شده  و نه فقط بیت کوین، ایده بهتری از روند رونق بازار ارائه می‌دهد. هوسر همچنین گفت: «اتریوم» فعالیت زیادی در زنجیره معاملات دارد  اما در ارزش لایت کوین تقریبا هیچ اتفاقی نمی افتد.

پایان/

۲ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۰:۰۳
کد خبر: 8363

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 4 =