بایدن به جنگ یمن پایان می دهد/پرونده تجزیه خاورمیانه دوباره گشوده می شود

«عبدالباری عطوان» اعتقاد دارد، زیان های «جو بایدن» برای کشورهای عربی کمتر از خطرات ترامپ نیست زیرا وی از حامیان جنگ و تجزیه کشورهای عربی خاورمیانه بوده است و در کوتاه مدت فشار زیادی را بر عربستان وارد می کند.

به گزارش تحریریه، «عبدالباری عطوان» تحلیلگر سرشناس جهان عرب و سردبیر روزنامه الکترونیکی «رای الیوم» طی اظهاراتی در «یوتیوب» گفت، جای خوشحالی است که «دونالد ترامپ»، «جراد کوشنر» و «مایک پمپئو» کنار رفتند. آنها طی ۴ سال گذشته کشورهای عربی را ذلیل و تحقیر کردند و همه ثروت و پول های آنها را به یغما بردند و کشورهای عربی را مجبور به عادی سازی روابط با رژیم اسرائیل کردند. آنها حتی مردم را هم تحقیر و ما را در سراسر جهان به مضحکه تبدیل کردند.

عطولن افزود: اما رفتن آنها به این معنی نیست که جو بایدن تازه وارد بهتر از آنها است. آمریکا در هر صورت دشمن است. این کشور منطقه ما از جمله عراق، سوریه و لیبی و حتی تونس را نابود کرده و عامل اصلی ویرانی های منطقه است. اما ترامپ بدزبان و گستاخ بود. اگرچه او از بین ما رفته اما او در آمریکا است.

اگرچه ترامپ برای تغییر نظام در ایران، کره شمالی و سوریه و بسیاری از مناطق جهان با شکست روبرو شد اما او در تغییر نظام در آمریکا موفق بود. او در انتخابات گذشته وعده داده بود که عظمت آمریکا را برگرداند اما وی کاری کرد که آمریکا بسیار ضعیف شده است. آمریکا اکنون در ناگوارترین شرایط خود به سر می برد. ترامپ تبعیض را در آمریکا گسترش داد و اکنون تبعیض نژادی ۱۸ ایالت آمریکا را فراگرفته است. او مانند «موسولینی» و «هیتلر» رفتار کرد و بخش گسترده ای از جامعه به ویژه مهاجران و سیاه پوستان را نادیده گرفت. ترامپ نه تنها در ساختار سیاسی و اجتماعی آمریکا اختلاف ایجاد کرد بلکه حزب جمهوریخواه هم دچار شکاف عمیقی شده است.

به اعتقاد عطوان، بایدن هم ناامید است و هم قادر نیست انسجام ملی را به جامعه آمریکا برگرداند. با اینحال او از توافق هسته ای جدیدی صحبت می کند که در آن موضوع موشک های ایران و حمایت های ایران از همپیمانان منطقه ای این کشور مطرح خواهد شد ولی ایران در ارزیابی ها خود در این زمینه هوشمندانه عمل کرده است.

وی افزود: زیان های بایدن برای عرب ها کمتر از خطر ترامپ نیست. بایدن از هوادران جنگ علیه عراق و تجزیه این کشور بود و خواستار تبدیل عراق به چند اقلیم بود. «بلینکن» وزیر امور خارجه وی از پمپئو بدتر است. رئیس دستگاه اطلاعات بایدن به خاطر موضوع قتل «جمال خاشقچی» روزنامه نگار منتقد سعودی، «محمد بن سلمان» ولیعهد عربستان را زیر فشار قرار خواهد داد. نخستین پرونده ای که در دوره بایدن گشوده خواهد شد پرونده ترور جمال خاشقچی خواهد بود. این برگ برنده ای است که دولت آمریکا با آن محمد بن سلمان را زیر فشار قرار خواهد داد و به جنگ یمن پایان می دهد. با اینحال ما نباید بر آمریکا تکیه کنیم زیرا آمریکا همیشه دشمن ما است.

عطوان همچنین در بخشی از سخنان خود عنوان داشت خود آورد ۴ سال حضور ترامپ در قدرت برای امپراطوری آمریکا بسیار خطرناک بود و این سال ها آغاز فروپاشی آمریکا است. فروپاشی قدرت های بزرگ در طول تاریخ در نتیجه شکست های داخلی صورت می گیرد و شکست داخلی زمینه ساز شکست در خارج خواهد بود و بایدنِ پیر و ناتوان هم نخواهد توانست برای مقابله با فروپاشی آمریکا کاری از پیش برد.

پایان/

۶ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۹:۴۴
کد خبر: 8418

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 6 =