دیپلمات مصری: ایران باید با قاطعیت برنامه هسته‌ای خود را پیش برد

«عبدالله الأشعل» دیپلمات مصری و معاون وزیر امور خارجه پیشین مصر تحریم‌های ضد ایرانی را غیرقانونی دانست و به ایران توصیه کرد درباره موضوع هسته‌ای خود با قاطعیت رفتار کند و با وجود ادامه تحریم‌ها از حرکت خود عقب نشینی نکرده و فعالیت‌های هسته‌ای را گسترش دهد.

به گزارش تحریریه، روزنامه الکترونیکی «رای الیوم» در گزارشی به قلم عبدالله الاشعل نوشت ایران پیش از این با کشورهای گروه ۱+۵ وارد مذاکرات سختی شد که در ۱۵ ژوئن سال ۲۰۱۵ میلادی به توافق هسته‌ای منتهی شد. «باراک اوباما» رئیس جمهوری اسبق آمریکا در سخنرانی خداحافظی خود در سال ۲۰۱۶ این توافق را بزرگترین دستاورد دولت خود طی ۸ سال به شمار آورد. در توافق هسته‌ای قرار بود ایران دست از فعالیت هسته‌ای خود بردارد و در برابر آن، تحریم‌های بین المللی، آمریکا و اروپا برداشته شود. اما ترامپ پس از ورود به کاخ سفید از توافق هسته‌ای عقب نشینی کرد و برای خرسندسازی رژیم اسرائیل تحریم‌های آمریکا علیه ایران را از سر گرفت. آمریکا در ادامه تلاش کرد تحریم‌های سازمان ملل را علیه ایران بازگرداند، اما سازمان ملل با این موضوع مخالفت کرد زیرا گزارش‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نشان می‌داد که ایران به تعهدات خو در این توافق عمل کرده است.

معاون سابق وزیر امور خارجه مصر تصریح کرد: واقعیت این است که قوانین بین‌المللی داشتن سلاح هسته‌ای را منع نکرده، بلکه استفاده از این سلاح را به دلیل آثار و پیامدهای ویرانگر آن برای انسان و محیط زیست ممنوع کرده است. این موضوع در حکمی که دادگاه بین‌المللی درباره مسائل هسته‌ای صادر کرده آشکار است.

 ایران نیز اعلام کرده است که شریعت اسلامی دستیابی به سلاح هسته‌ای را جایز نمی‌داند. این کشور به شریعت اسلامی پایبند است اما بی‌اعتمادی میان ایران و آمریکا به خاطر اسرائیل سبب شد و کشور به هم تردید داشته باشند.

وی افزود تحریم‌های بین‌المللی از هیچ گونه پشتوانه و اساس حقوقی برخوردار نیست. این تحریم‌ها نشان دهنده نادیده گرفتن منشورهای حقوقی است. تحریم‌ها به گزارش‌های سیاسی استناد  می کنند و مدعی‌ می شوند که ایران با فعالیت‌های ضد اسرائیلی، امنیت و صلح بین‌المللی را تهدید می‌کند. با تکیه بر این ادعاها ایران با تحریم‌ها روبرو شده است.

تحریم‌های آمریکایی و اروپایی هم جدا از تحریم‌های سازمان ملل است. از این رو، توافق هسته‌ای ایران یک اساس قانونی برای برداشتن تحریم‌ها بود و دشمنی آمریکا و اروپا با ایران به دلیل ماهیت انقلاب اسلامی است. سیاست ایران این است که زیر بار فشارهای آمریکا برای به رسمیت شاختن اسرائیل و دست کشیدن از مقاومت نمی‌رود.

به اعتقاد الاشعل، دشمنی آمریکا و غرب با ایران به دلیل آن است که ایران به یک طرف موازنه قدرت در منطقه‌ای تبدیل شده است که آمریکا و کشورهای غربی می‌خواهند آن را زیر کنترل داشته باشند. 

این دیپلمات مصری توصیه کرد ایران باید در موضع خود درباره توافق هسته‌ای سرسختانه عمل کند و حق خود در غنی‌سازی اورانیوم و توسعه سلاح دفاعی را دنبال کند. واقعیت این است که اگر «صدام» دارای سلاح هسته‌ای بود آمریکا و انگلیس جرات نمی‌کردند به عراق حمله کنند.

این دیپلمات سابق پا را از این فراتر گذاشته و تاکید کرد که ایران باید از توافق منع گسترش سلاح هسته‌ای هم خارج شود تا اینکه رفتارهای آن مخالف توافق نباشد و از بازرسی‌ها و نظارت‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هم خلاص شود.

وی که دبیر کل شورای حقوق بشر مصر است، اضافه کرد:  ما در یک فضای بین‌المللی به سر می‌بریم که ضعیف را به رسمیت نمی‌شناسند. همچنین ایران باید با قدرت میان پرونده هسته‌ای خود و پرونده اسرائیل ارتباط برقرار کند و در صورتی به توافق و معاهده منع گسترش سلاح هسته ای بازگردد که اسرائیل هم به این معاهدات پایبند باشد. ایران به تهدیدهای اسرائیل اهمیتی نمی‌دهد زیرا اسرائیل نمی‌تواند بدون حمایت آمریکا تهدیدهای خود را عملی سازد. در مرحله کنونی منافع آمریکا با منافع اسرائیل همسو نیست. رهبران ایران به خوبی این موضوع را درک می‌کنند. 

این استاد حقوق بین الملل در دانشگاه آمریکایی قاهره در پایان اظهار داشت همچنین ایران می‌تواند در دادگاه بین‌المللی به دلیل تحریم‌ها شکایت کند و خواستار جبران خسارت‌هایی شود که در نتیجه تحریم‌ها متحمل شده است.

پایان/

۱۴ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۲:۱۸
کد خبر: 8507

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 1 =