تقسیم 58 میلیارد دلار 4200 بین نورچشمی های دولت روحانی

نماینده تهران در مجلس معتقد است اگر مابه التفاوت ارز ۴۲۰۰ تومان تا نرخ نیمایی را حساب کنیم بیش از ۵۰۰ هزار میلیارد تومان توزیع رانت در بین قشر خاصی صورت گرفته است.

به گزارش تحریریه، زهره‌ السادات لاجوردی نماینده مردم تهران، شمیرانات، ری، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی در گفتگویی، درباره ارز ۴۲۰۰ تومانی اطهار کرد: در سال ۹۷ دولت ابداعی به نام دلار ۴۲۰۰ تومانی را به وجود آورد. بدین ترتیب تصمیم گرفت ارز را تک نرخی کند بنابراین، نرخ ارز را روی ۴۲۰۰ تومان ثابت در نظر گرفت و اعلام کرد که هرکس ارز ۴۲۰۰ تومانی بخواهد در اختیارش گذاشته می‌شود.

وی ادامه داد:، اما در عمل این ارز به هرکسی داده نشده بلکه در اختیار عده‌ای خاص قرار گرفته است و متعاقب آن، از روزی که این نرخ ارز ایجاد شد تا به امروز بیش از ۵۸ میلیارد دلار ارز ۴۲۰۰ تومانی بین عده‌ای خاص توزیع شده است.

نماینده تهران در مجلس گفت: اگر مابه التفاوت ارز ۴۲۰۰ تومان تا نرخ نیمایی را حساب کنیم بیش از ۵۰۰ هزار میلیارد تومان توزیع رانت در بین قشر خاصی صورت گرفته است.

لاجوردی اضافه کرد: افرادی که این ارز را گرفته و از رانت ارز ۴۲۰۰ تومانی برخوردار شده اند یا کالا به کشور وارد نکرده و یا کالاهای وارد شده را با قیمت بسیار بالا در بازار فروخته‌اند و بدین ترتیب دارای ثروت‌های باد آورده و هنگفتی شده‌اند. ضمن اینکه با بهره گرفتن از این رانت توسط افرادی خاص، قدرت رقابت از بخش خصوصی شناسنامه‌دار نیز سلب شد و بازار برخی کالاهای وارداتی را در انحصار برخی وارد کنندگان خاص قرار داد.

وی تاکید کرد: توزیع ارز ۴۲۰۰ تومانی توسط دولت در سال‌های گذشته سیاستی غلط و فسادزا بوده است که هم بیت‌المال را به جیب عده‌ای خاص سرازیر کرده و هم ضمن هدر رفت منابع ارزی کشور، آسیب‌های جدی به بخش تولید وارد کرد.

نماینده تهران در مجلس ادامه داد: این پدیده یکی از عوامل اصلی ناکارآمدی و رانت در نظام توزیع کالا در سال‌های اخیر به شمار می‌آید، به عنوان مثال، تاکنون به میزان قابل توجهی ارز ۴۲۰۰ تومانی برای واردات کالاهای اساسی، نهاده‌های دامی و دارو تخصیص یافته، اما این کالاها با قیمت دولتی به دست مردم نرسیده است. در حالی که، بودجه باید به نفع عامه مردم تغییر کند تا به جای اینکه عده‌ای خاص از منافع رانت استفاده کنند همه مردم بتوانند از موهبت‌های بودجه کشور بهره‌مند شوند.

لاجوردی با بیان اینکه تصمیم اخیر مجلس برای ثبات ارز نشانه مثبتی مبنی بر پایداری سیاست‌های اقتصادی کشور بوده است، تصریح کرد: این اقدام مجلس به بهبود فضای کسب و کار کمک می‌کند چرا که آثار اولیه آن مهار التهابات بازار ارز و حرکت به سوی یک نقطه مبنا است.

وی در پایان بیان کرد: با توجه به اینکه در بخش موادغذایی که سبد کالایی اساسی مردم محسوب می‌شود بجز ۵ قلم کالای کشاورزی، سایر کالاها و خدمات را دولت قبلا از شمول نرخ ارز دولتی حذف کرده است بنابراین اگر شوک جدید منفی از خارج کشور ایجاد نشود، نرخ تورم ناشی از اصلاح سیاست ارزی بودجه قابل اعتنا نخواهد بود. همچنین، حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی در شرایطی صورت می‌گیرد که اقشاری که از این محل آسیب می‌بینند با سیاست‌های جبرانی مورد حمایت قرار گیرند.

منبع: خبرگزاری دانشجو

پایان/

۱۶ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۰:۰۵
کد خبر: 8536

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 12 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 6
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • م IR ۰۰:۵۰ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۶
      0 0
      شما که ازین میزان..خلافها اطلاع دارید..پس چرا اقدام نمیکنید؟..مردم نون خوردن ندارند...عده ای هم زندگی خودشون رو فروختندبعلت نااگاهی از مردادماه بخاطردعوت..وارد بورس شدند..زندگیشون به فنا رفت..شما چه نماینده ای هستید..که نمیتوانید افشا کنید...به دادگاه تحویل بدهید و پولها را پس بگیرید..کجاست قوه قضاییه.....اگرنمیتوانید...اوضاع را به کهنه سربازهای جنگ..رزمندگان بسیجی قدیم بسپارید..
    • مریم IR ۰۲:۲۲ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۶
      0 0
      خانم لاجوردی مصوبه ای در مجلس بیاورد و انرا به قوه قضائیه بدهید تا کسانی را که این پول یا ارز را دریافت کرده اند و پس نداده اند انها را مجرم و پول را از انها بگیرند دست روی دست گذاشتن و فقط بگویید که این پول را خورده اند فایده ای ندار اگر این کار را نکنید معلوم می شود حرفتان سیاسی است و
    • 0533120101 IR ۰۶:۵۲ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۶
      0 0
      مرگ بر روحانی که پدر مردم با این ۸سال خوشگذرانیش در اورد خلطرجمع باشید که به سزای عمل خود میرسد
    • IR ۰۷:۴۳ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۶
      0 0
      باید از حلقومشون بیرون کشید
    • IR ۰۷:۵۴ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۶
      0 0
      در نظام مقدس جمهوری ایران ثروت باد آورده یهویی مرسوم است. ولی در رژیم منحوس پهلوی !!!!
    • محمد IR ۰۸:۱۰ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۶
      0 0
      مال پدرش بوده آورده يا بهش به ارث رسيده بوده مال اين مملكت هست كه در جهت منافع عمومي بايد صرف بشه مردم پول ندارن برن دندون درست كنند چراكه انقدر هزينه بالاست و دولت هم بيخيال اموذ بهداشتي و درماني مردم هيچ سهمي ايفا نميكند.